سرویس تجسمی هنرآنلاین: اولین دوره مسابقه ملی کتابت قرآن کریم 10 مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود. احسان پور نعمان، دبیر این مسابقه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی کتابت قرآن کریم گفت: در طول سال‌های گذشته مسابقات کتابت قرآن کریم به صورت مقطعی توسط مراکز مختلف برگزار شده است، اما خوشنویسان خطوط قرآنی به اینکه یک رویداد مجزا و دائمی برای این موضوع وجود داشته باشد احساس نیاز می‌کردند. همین مسئله باعث شد مدرسه کتابت قرآن کریم در توافق با سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد برگزاری مسابقات سراسری کتابت قرآن را مطرح کند. از سوی دیگر در طول سالیان گذشته این علاقه‌مندی در مدیران سازمان اوقاف وجود داشت و با توجه به دستور صریح مقام معظم رهبری درباره اینکه هنرهای قرآنی محدود به هنرهای آوایی نباشد و هنرهای دیگری مانند کتابت نیز به آن اضافه شود، باعث شد تصمیم به برگزاری این مسابقه بگیریم.

پور نعمان ادامه داد: سلسله برنامه‌هایی از طرف مدرسه کتابت قرآن کریم به سازمان اوقاف پیشنهاد شد که یکی از آنها همین مسابقات ملی کتابت قرآن است. قرار بر این است که در سالیان آتی این مسابقه به صورت مداوم برگزار شود تا ما بتوانیم خوشنویسان و کاتبان قرآن را به کار بیشتر در این زمینه ترغیب کنیم.

مدیر مدرسه کتابت قرآن کریم درباره خطوطی که در این مسابقه امکان حضور دارند گفت: دوره نخست به سبب فشرده بودن برنامه‌ریزی‌ها فقط به خط نسخ ایرانی اختصاص دارد، اما با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی این مدرسه توسعه و ترویج شیوه‌های ایرانی خوشنویسی قرآن است، خطوط ریحان، محقق و... نیز در دوره‌های بعدی وجود خواهند داشت.

پور نعمان ادامه داد: پس از اعلام فراخوان، آثاری از هنرمندان را دریافت کردیم و پس از داوری این آثار، هنرمندان برگزیده به دور نهایی راه پیدا می‌کنند تا روز 10 مهر در اصفهان به رقابت حضوری بپردازند. مسابقه در دو رده کاتبان جوان و کتابت فاخر ویژه خوشنویسان حرفه‌ای برگزار می‌شود و برای هر دو رده به نسبت قدرت و توان آن‌ها موضوعی انتخاب شده و همه یک متن مشخص را نگارش می‌کنند.

او با اشاره به اینکه کمتر از یک سال از تاسیس مدرسه کتابت قرآن کریم می‌گذرد گفت: این مدرسه یکی از مراکز اقماری مدرسه اسلامی هنر است که جنبه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارد و هدف آن توسعه، ترویج و سیاست‌گذاری برای احیای خطوط قرآنی ایرانی است. این مدرسه سعی می‌کند با کمک کردن به همه مراکزی که می‌توانند در خوشنویسی مؤثر باشند به این هدف دست یابد. در چند ماه گذشته سمینارهایی درباره خوشنویسی ایرانی و خطوط فراموش شده برگزار کردیم و رایزنی‌های مختلف با مراکز فرهنگی داشتیم. قصد داریم در سراسر کشور و مراکز استان‌ها اقداماتی در رابطه با آموزش تخصصی خوشنویسی انجام دهیم.