سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد" نوشته و کار وحید منتظری از امروز 25 شهریورماه ساعت 19:20 در تئاتر هامون روی صحنه است و بازیگران این نمایش سعید زارعی، فاطیما بهارمست، بنفشه ریاضی، صالح علوی‌زاده و پویان رضایی هستند.

 وحید منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد" گفت: اواسط اجرای نمایش قبلی من با نام "راندوو" که پارسال در همین زمان به صحنه رفت، یکی از بازیگرانم به نام فاطیما بهارمست به من گفت: "هر یک از نقاشی‌های ادوارد هاپر بسیار دارای قصه است." پس از آن با دقت بیشتری شروع به دیدن نقاشی‌های ادوارد هاپر کردم و درباره هر یک از آثار او حدود ده خط دیالوگ نوشتم به صورتی‌که انگار قصه آن نقاشی‌هاست تا اینکه کم کم ایده‌هایی در ذهنم شکل گرفت. پس از آن ترجمه کتاب "هر آنچه دوست داری از دست خواهی داد" نوشته استیفن کینگ را خواندم و یک سری ایده‌های دیگر به ذهنم رسید که کم کم کامل شد و در نهایت نمایشنامه "هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد" شکل گرفت.

او در ادامه اضافه کرد: نگارش این نمایشنامه از مهر ماه تا آذر ماه سال گذشته به طول انجامید و پس از آن شروع به انتخاب بازیگران نمایش کردم و تمرینات این نمایش به صورت جدی از فروردین ماه آغاز شد.

این بازیگر تئاتر درباره داستان این نمایش عنوان کرد: در نظر داشتم در این نمایش به سمت فضایی تقریباً رمانیک و عاشقانه بروم اما از آنجا که نمایش قصه‌گو برایم بسیار حائز اهمیت است سعی کردم که قصه‌ای بسازم که در وحله نخست گیرا باشد و در مرحله بعد دیالوگ‌‌هایی داشته باشد که ضمن اینکه قصه را پیش می‌برد، دارای زیرمتن‌هایی نیز باشد. قصه این نمایش در آبان ماه سال 1357 می‌گذرد و درباره یک کارمند ساواک است که در سن سی سالگی کتابی با نام "هر آنچه دوست داری از دست خواهی داد" را می‌خواند و عنوان این کتاب ذهنش را به خود مشغول می‌کند. او زمانی‌که زندگی خود را مرور می‌کند متوجه می‌شود که تاکنون هر چه را که دوست داشته از دست داده است و تصمیم به خودکشی می‌گیرد اما از آنجا که همیشه علاقمند بوده تا نویسنده شود و صادق هدایت را در نویسندگی الگوی خود قرار داده است و پاتوق هدایت کافه نادری بوده است و در زمان داشنجویی کافه نادری پاتوق این شخصیت نیز بوده بر آن می‌شود در این مکان خودکشی کند که...

منتظری درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی یادآور شد: نمایشنامه تقریباً رئالیستی است اما در زمینه صحنه، لباس و بازی بسیار مینی‌مال پیش رفته‌ایم.

این کارگردان درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: تلاش‌مان این بوده تا طراحی صحنه بسیار مینی‌مال و داری شمه‌هایی از فضای سال 1357 باشد. صحنه بسیار منوط به آکسسوار است اما چندان بر سر اینکه زمان خاصی را عنوان کنیم، پافشاری نکردیم. سعی کرده‌ایم از بسیای از متریال‌های‌مان به صورت خنثی استفاده کنیم تا چندان منوط به زمان خاصی نباشد اما لباس و صحنه شمه‌هایی از فضای دهه 50 را دارد.

وحید منتظری درباره موسیقی این اثر تصریح کرد: این نمایش دارای موسیقی‌های بسیاری است چراکه موسیقی نمایش بسیار برایم حائز اهمیت است. از آنجا که این نمایش در بسیاری از بخش‌ها فضاسازی دارد و این اثر تعداد بسیاری موسیقی نیاز داشت با پویا نوروزی مذاکراتی داشتیم تا به آنچه هر دو به آن علاقمند بودیم، رسیدیم. این نمایش موسیقی‌های بسیاری دارد و برای بین صحنه‌ها از موسیقی باکلام استفاده شده است. برای این نمایش شعر و ترانه‌هایی سروده شده و موسیقی ساخته شده است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در این نمایش تلاشم بر این بوده تا در مسیر جدیدی پا بگذارم. این نمایش اجرای سختی دارد چراکه زمانی‌که متن را نوشتم فرم اجرایی را در ذهنم داشتم. از آنجایی که هیچ کاری آنگونه که در ذهن نویسنده است شکل نمی‌گیرد من نیز از این قائده مستثنی نبودم. متن و فضای اجرایی در پروسه تمرین و شکل‌گیری اجرا بسیار تغییر کرد و چندین بار نیز نمایشنامه بازنویسی شد. این نمایش برایم تجربه جدیدی است و بابت این تجربه بسیار خوشحالم. از آنجا که خود را نویسنده و کارگردان نمی‌دانم و خودم را بازیگر می‌دانم، بازیگری برایم بسیار مهم است و سعی کرده‌ایم در این کار علاوه بر اینکه بازیگران بی‌نظیری حضور دارند، به یک چیز جدیدی حتی در بازیگری برسیم و بر این مقوله بسیار تاکید داشته‌ایم هرچند که در زمینه‌های دیگر نیز این نگاه را در این نمایش داشته‌ایم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: آهنگساز و تنظیم قطعات: پویا نوروزی، طراح صحنه: مژگان ابطحی، مدیر هنری: مریم برادران، عکاس: کیارش مسیبی، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح لباس: سارا بقا، موشن و ساخت ویدئو: نوحی، عکس: میلاد مختاری، منشی صحنه و برنامه‌ریز: پگاه محمودوند، دستیار کارگردان: مرجان برات، مدیر صحنه: پویان رضایی و روابط عمومی و تبلیغات مجازی: امیر قالیچی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.