سرویس معماری هنرآنلاین: فراخوان جشنواره نوآفرینی در مبلمان شهری با موضوع: طراحی مجموعه مبلمان، تجهیزات و امکاناتی که فضای پارک نوآوری مشهد را با توجه به شاخص‌های مورد نیاز پوشش دهد، منتشر شد.

در توضیح این جشنواره آمده است: خلاقیت و نوآوری اساس توسعه جوامع در دنیای امروز است، برگزارکنندگان این جشنواره پهنه کارخانه قدیمی شهر مشهد در میدان پژوهش را زمینه مناسب این برنامه قرار داده‌اند.

با توجه به احیای ساختمان‌های این محدوده و تبدیل آن به مرکزی برای خلاقیت و نوآوریِ طراحان، هنرمندان و محققین، این جشنواره اولین قدم در جهت خلق آثار برجسته خلاقانه را برداشته، امید است با مشارکت تمامی صاحب‌نظران و طراحان، این رویداد بتواند رویکردی در توسعه‌ طراحی و کیفیت بخشیدن به فضاهای شهری را داشته باشد. رویکردی که شهرهای آینده در پاسخ به نیازهای شهروندان و رویای شهر آرمانی، تحقق می‌بخشند.

مرکز نوآوری شهری مشهد این رویداد را در سه بخش مسابقه، نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه جانبی از آثار برگزار می‌کند.

اهداف جشنـواره:

ترویج و توسعه‌ی نگاه خلاقـانه و نوآورانه در طراحی المان و مبـلمان شهری و ایجاد بستر تعامل طراحان و هنرمندان با یکدیگر و شهروندان

ایجاد زمینه رقـابت بین هنرمندان، طراحـان و متخصصین برای خلق آثـاری نـوآورانه، ساخت و تولید و نصب در سایت پارک نوآوری.

ایجاد بستر تبادل نظر و انتقال تجربیات متخصصین و طراحان در طراحی عناصر و المان‌های شهری و ایجاد بستر توسعه‌ی رویکردهای مبتکرانه و آینده‌نگرانه

ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نظری مردم در انتقال علایق، نیازها و انتخاب آثار برجسته‌ی شهری

افزایش حس تعلق کارکنان و مخاطبان کارخانه نوآوری به محیط

ترویج مشارکت شهروندی و خلق فضاهای تعاملی بین مخاطبان و عنـاصر مبلمــان شهری

 توجه به شکوفایی خلاقیت، بـه‌آوری و کشف استعداد‌های خلاق در طـراحی مبلمان شهری

 توجه به تحقق آرمان‌های شهرپایدار، سالم و شهر انسان مدار

مسأله طراحی در این مسابقه عبارت است از: میدان پـژوهش، فضایی به وسعت چهار هکتار که در گذشته کارخانه‌ای صنعتی بوده، پس از سال‌ها متروک ماندن به پارک نوآوری تغییر کاربری داده است، رویکرد این پروژه بر اساس نیاز شهروندان، برای ایجاد یک پارک با موضوع نوآوری است. بنـابراین به ‌زودی شاهـد افتتاح مجموعه‌ای خواهیم بود که علاوه‌بر توسعه‌ی فضای سبز و طراحی منظر، مکانی علمی و پژوهشی برای افراد خلاق و نوآور است که می‌توانند به‌صورت متمرکز، جایگاهی برای ارائه ایده و هم‌فکری سودمند داشته باشند. معماری این مجموعه در دست اقدام است، امید است عناصر و اِلمان‌هایی که در این مجموعه طراحی و نصب خواهند شد، علاوه بر هماهنگی با بنا و پیشینه سایت، همسو با ایده اصلی این پروژه باشد.

اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت‌داوران از طراحان گرامی انتظار دارند با توجه به شاخص‌های ارزیابی و فلسفه وجودی اشاره شده در جشنواره پیش رو، نکات زیر را در نظر گیرند:

خیال‌انگیزی، ایجاد فرم‌های بدیع و هنری، شاخص اصلی خلق اثر است. توجه به ارزش‌های هنری پروژه به گونه‌ای که هرکدام از طرح‌ها مانند پیکره‌ای زیبا و هنرمندانه خود را نشان دهند.

در نظر گرفتن عملکرد جدید پارک با توجه به هویت تاریخی شهر.

رعایت اصول و ضوابط طراحی فراگیر، جهت استفاده مناسب و ایمن همه افراد جامعه با توانایی‌های متفاوت.

اصالت طرح و پرهیز از کپی برداری و تقلید.

ارائه نهایی کار شامل مجموعه‌ای از طراحی عناصر و مبلمان محیطی است که در قالبی نو و هنرمندانه یا هوشمندانه مخصوص این پروژه تولید خواهد شد.

شاخص‌های ارزیابی در انتخاب آثار عبارت‌اند از:

توجه به مفهوم شهر پایدار و هوشمند و فناوارنه

توجه به مفهوم شهر هویت مدار و انسان محور

 خلاقیت، نوآوری

توجه به وجوه زیبایی شناختی طرح در اجزا و در ترکیب کلی

عملکرد مطلوب در پاسخ به نیازهای متعارف و آینده‌نگرانه شهری

تکنیک‌های اجرایی و استفاده از مواد و روش‌های ویژه در ساخت

پرداختن به اصالت در طرح و روایت‌گری اثر

نوآوری در متریال و روش‌های ساخت و ارتباط آن با زمینه و پیرامون

در این رویداد شهریار آل شیخ، به عنوان رئیس جشنواره، محمد مهدی کریمی، دبیر جشنواره و نوید فلاحت به عنوان طراح و دبیر اجرایی جشنواره حضور خواهند داشت.

همچنین علیرضا رضوانی، هادی تقی زاده ریابی، هادی مظفری، عباس افتخاری، سید رضا حسینی لاهیجی و مصطفی آروند به عنوان هیئت‌داوران در این جشنواره فعالیت خواهند داشت.

جوایز:

آثار اول تا پنجم منتخب هیات داوران: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، جایزه نقدی ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

سه اثر منتخب مردمی: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، جایزه نقدی ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

جوایز نقدی برندگان پس از ساخت نمونه اصلی، نصب در سایـت و داوری نهایی پرداخت خواهد شد.

نحوه ارسال آثار:

فایل اثر شامل عکس یا طراحی دیجیتال از زوایـای مختلف ماکت یا نمـای سه بعدی طرح، به نحوی که تمام ابعاد و زوایای اثر، رنگ و بافت آن قابل مشاهده باشد.

توضیح کامل از ایده اجرایی که مشخصات کامل و بستر اجرایی ایـده، زوایـای طرح، نحوه اجرا و جنس اثر (متریال پیشنهادی) کاملاً شرح داده شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا 15 مهرماه آثار خود را به دبیرخانه واقع در مشهد، مرکز نوآوری شهری کوه سنگی ارسال کنند.

همچنین نتایج داوری اولیه طرح‌های ارسالی و آغاز روند ساخت ماکت و ارائه نهایی 20 مهرماه آغاز خواهد شد و نهایتاً شرکت‌کنندگان باید تا 9 آبان ماه، ماکت‌ها را ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، اختتامیه جشنواره و اعلام برندگان نهایی این رویداد 7 دی‌ماه در مشهد، میدان پژوهش برگزار خواهد شد.