سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرشد محسن میرزاعلی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این روزها در اهواز مشغول اجرای ویژه برنامه‌ای با عنوان "شب‌های بین‌الحرمین" است، گفت: طی این روزها و در نخستین دهه از ماه محرم مشغول اجرای برنامه‌ای با عنوان "شب‌های بین‌الحرمین" در شهر اهواز هستیم. "شب‌های بین‌الحرمین" پروژه‌ای عظیم است که اجرای تعزیه، نقالی، روایتگری، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و روضه بخشی از این ویژه برنامه است.

او در ادامه افزود: این برنامه از اول ماه محرم آغاز شده و تا روز عاشورا ادامه خواهد داشت و ما هر شب از ساعت 20 تا 1:30 میزبان مخاطبان در شهر اهواز خواهیم بود. پس از دهه اول محرم نیز به تهران بازگشته و به دعوت مردم برنامه‌هایی خواهیم داشت که جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

فرزند مرشد ابوالحسن میرزاعلی با بیان اینکه بزرگترین دغدغه تعزیه‌خوان‌ها نداشتن مکانی ثابت به منظور اجرای تعزیه است، خاطرنشان کرد: با اینکه بارها و بارها این معضل و مشکل‌مان را با مسئولان در میان گذاشته‌ایم اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص نشده است و ما مکان ثابتی برای اجرای تعزیه و هنرهای آئینی و سنتی نداریم و قدمی برای‌مان برداشته نشده است.

او همچنین اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون تعزیه ایرانیان را تاسیس کرد اما از سوی این کانون نیز اقدامی برای اعضا صورت نگرفت و تنها سالانه مبلغی را به عنوان حق عضویت از ما دریافت می‌کنند اما خروجی ندارد. تعداد تعزیه‌خوان‌ها بسیار هستند و آن‌ها برای امام حسین (ع) قدم برداشته‌اند اما برخی از آن‌ها اکنون در منزل در بستر بیماری به سر می‌برند، آیا شده هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان به ملاقات آن‌ها بروند و از این پیشکسوتان دلجویی کند؟

میرزاعلی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: سالانه چند کتاب درباره تعزیه و هنرهای آئینی و سنتی منتشر می‌شود که من به عنوان فعال در این هنر معتقدم هیچ محتوایی ندارند.

او با تاکید براینکه باید اندیشه‌های امام حسین (ع) در کشور جاری و ساری شود، گفت: درست است که امام حسین (ع) بی‌یاور و تنها ماند اما آنچه که اکنون اهمیت دارد اندیشه‌های این بزرگوار است که با آن می‌توان جامعه اسلامی را قدرتمند کرد و این جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی هدایت کرد.  

این نقال و شاهنامه‌خوان در ادامه اضافه کرد: برای هر کاری نیاز به بودجه است و هر فعالیتی نیازمند تخصیص بودجه‌ای است اما متاسفانه مسئولان تنها می‌آیند و رزومه‌ای برای خود تشکیل می‌دهند و از پستی به پستی دیگر می‌روند و این هنرمندان آئینی هستند که در جایگاه خود باقی می‌مانند بدون آنکه قدمی برایشان برداشته شود.

او در ادامه اضافه کرد: خداوند خود پاسدار اندیشه امام حسین (ع) است و از همین است که نام امام حسین (ع) تاکنون باقی مانده وگرنه با وجود این همه بی‌توجهی نام این بزرگوار از بین رفته بود. خوشبختانه این مردم هستند که بانیان مراسم حسینی شده‌اند و آن‌ را حفظ کرده‌اند . ما سال‌هاست که با بی‌مهری روبرو هستیم اما کاری نمی‌شود کرد.

محسن میرزاعلی در پایان صحبت‌هایش گفت: من به دعوت مردم و گاهی شهرداری به اجرای تعزیه، نقالی، شاهنامه‌خوانی و... می‌پردازم. خوشبختانه اگر سالیان سال است که به این هنر مشغول هستم به دلیل هنر خودم بوده است و رزق و روزی‌ام را از خدا و مولا علی (ع) گرفتم.