به گزارش هنرآنلاین، معاون موزه‌های آستان قدس رضوی در این باره تصریح کرد: از مهم‌ترین آثار هنری، نگاره‌های چشم‌نواز استاد فرشچیان است که به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید خلق شده و در تالار استاد فرشچیان موزۀ آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

وی به برخی از این آثار اشاره کرد و افزود: آثاری همچون تابلوی معروف "عصر عاشورا" در ابعاد 98 در 73 سانتی‌متر، تابلوی "شام غریبان"، اثری با عنوان عرش بر زمین (گودی قتلگاه)، تابلوی "هدیۀ عشق با تصویرپردازی صحنۀ شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) و "پرچم‌دار حق" با موضوع حضرت ابوالفضل(ع) از جمله نگاره‌های عاشورایی استاد در موزۀ رضوی است.

مهدی قیصری‌نیک بیان کرد: از دیگر آثار به نمایش درآمده در این مجموعه، تابلوی تعزیه‌خوانی وقایع روز عاشوراست که قدمت آن به اوایل دورۀ قاجار برمی‌گردد و در حاشیۀ آن، ترجیع‌بند محتشم کاشانی به خط نستعلیق به چشم می‌خورد. وی با بیان این‌که این اثر، بزرگ‌ترین نقاشی قهوه‌خانه‌ای در دورۀ خود محسوب می‌شده است، افزود: این اثر، با تکنیک رنگ و روغن روی بوم ابریشمی به سبک قهوه‌خانه‌ای در ابعاد 210 در 733 سانتی‌متر خلق‌شده است.

وی به نسخۀ خطی نفیسی از قرآن کریم منسوب به دستخط مبارک امام حسین(ع) اشاره کرد که در ابعاد قطع بیاض در 8 برگ به خط کوفی بر کاغذ پوست کتابت شده و در حال حاضر در موزه در معرض نمایش است. وی ادامه داد: این مصحف شریف، با جلد مقوا و با رویۀ پارچه به‌دست خانوادۀ مجتهدی در اسفند 1386 به کتابخانۀ رضوی اهدا شده و در انتهای نسخه، یادداشت "کتبه حسین‌بن علی" دیده می‌شود.

معاون موزه‌های آستان قدس رضوی از دو تابلوی خوشنویسی یاد کرد و گفت: اثر "باز این چه شورش است" به شیوۀ کالیگرافی در ابعاد 105 در 105 سانتی‌متر به دست نصرالله افجه‌ای خلق و توسط سیده فاطمه مطهری در سال 1373 خورشیدی اهدا شده است و تابلوی خوشنویسی نستعلیق طلااندازی با بیتی از حافظ ("در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/ سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت") که هر مصرع آن در قالب تابلویی مجزا در ابعاد 68 در 113 سانتی‌متر، به دست علیرضا کدخدایی از مشهد خلق و در سال 1391 خورشیدی به موزۀ رضوی اهدا شده است.

وی به تابلوی معرق "عصر عاشورا" که با الهام از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان طراحی و ساخته شده، اشاره کرد و گفت: این اثر در ابعاد 4 در 6 متر از افزون بر یک‌صد هزار قطعه ساخته‌ شده که جنس آن، 30 نوع چوب در رنگ‌های طبیعی است که اثر را به‌صورت کاملاً طبیعی رنگ‌آمیزی کرده و رنگ مصنوعی در آن به کار نرفته است و کمی هم از صدف، مس، برنج و آلومینیوم در ساخت آن استفاده شده است. این اثر به دست استاد "محمد توانا" و با همکاری جمعی از بسیجیان در سال 1381 خورشیدی خلق و سال 1382 به موزۀ رضوی اهدا شده است.

قیصری‌نیک پرچم گنبد مطهر حضرت ابوالفضل(ع) در ابعاد 247 در 325 سانتی‌متر را که اهدایی سردار قاسم سلیمانی در سال 1391 خورشیدی است، از دیگر اشیای ارزشمند موزه دانست و اضافه کرد: سنگ مرمر حرم حضرت سیدالشهداء(ع) که مربوط به کف داخل ضریح مطهر حضرت است، به همراه دو عدد تسبیح، یک تکه پارچۀ ساتن سبزرنگ، یک نگین و یک گردن‌آویز، اهدایی ستاد بازسازی عتبات در سال 1395 خورشیدی در موزه در معرض نمایش است.

وی در پایان تکه فرش قاب شده از حرم اباعبدالله(ع) در ابعاد 54 در 44 سانتی‌متر که به دست تولیت حرم مقدس امام حسین(ع) در سال 1373 خورشیدی اهدا شده و کاشی لعاب‌دار حرم حضرت ابوالفضل(ع) اهدایی حمید یزدی در سال 1391 خورشیدی را از دیگر آثار موزه‌های آستان قدس رضوی دانست که در حال حاضر در موزه‌ها واقع در صحن کوثر حرم حضرت رضا(ع) در معرض نمایش است.