سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، جواد انصافی پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر، با این توضیح که مشغول تحقیق و پژوهش درباره "کسبی‌خوانی‌ها" است به هنرآنلاین گفت: "کسبی‌خوانی‌ها" یعنی کاسبی‌های ریتمیکی که از بین رفته است. مشغول گردآوری موسیقی و شعر مرتبط با کاسبی‌ها هستم حتی اشعار ناقص در این زمینه را تکمیل کرده‌ام تا در قالب کتاب به چاپ برسد.

او با بیان این که کاسب‌خوان‌ها به روان‌شناسی خاصی در این زمینه تسلط داشتند، افزود: با وزارت فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و تلویزیون رایزنی داشتم تا این کسب‌خوانی‌ها به صورت صوتی و تصویری در قالب سی‌دی نیز عرضه شود و همراه کتاب نشر یابد تا مخاطبان با ریتم‌ها بیشتر آشنا شوند.

انصافی با این توضیح که تحقیقات کتاب "کسبی‌خوانی‌ها" بیشتر  به صورت میدانی انجام شده است، ادامه داد: در شهرستان‌ها و تهران به سراغ کاسب‌های قدیمی رفته‌ام. همچنین به آثاری که اشاره‌ای به این ترانه‌ها داشتند رجوع کرده‌ام مانند ترانه‌های که مرحوم خطیبی گفتند. خیلی از این اشعار را نیز خودم شنیده‌ام.

نویسنده کتاب "سیاه‌بازی از نگاه یک سیاه باز" تصریح کرد: کتاب بعدی که دو سال مشغول پژوهش و نوشتن آن هستم "پیش پرده‌خوانی" نام دارد. مباحث کتاب از تقلید آغاز شده و به پیش‌پرده‌خوانی و کمدی‌خوانی می‌رسد و به روز می‌شود و با استندآپ کمدی یا "برپا خند" ادامه پیدا می‌کند. تلاش می‌کنم هنرمندان جدیدی که در این زمینه فعال هستند یا در مسابقات مختلف حضور داشتند در شهرستان‌ها و تهران را شناسایی کرده و به آن‌ها بپردازم.

او با بیان این که کتاب از دوره هخامنشیان آغاز می‌شود، اظهارداشت: در این دوران تاریخی شخصیتی ایرانی میزیسته که ادای سزار روم را خیلی خوب درمی‌آورده و یک شباهت‌های هم با او داشته است. پادشاه به او امکان می‌دهد تا در خیابان هم نمایش اجرا کند. در نتیجه از دوران هخامنشیان تقیلد داشتیم که الان تبدیل  به استندآپ شده است.

انصافی یادآور شد: کتاب "نمایش‌های شگفتانه زنانه ایران" را با همکاری مشترک فروغ یزدان‌آشوری (همسرم) نوشتم که امسال هم‌زمان با شانزدهمین دوره هفته بزرگ‌داشت "تئاتر" رونمایی شد. این کتاب از سوی انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی به چاپ رسیده. پژوهش کتاب طی چهار ساله صورت گرفته است و هفتاد نمایش شگفتانه زنانه را دربرمی‌گیرد. نمایش‌های این کتاب بی‌نظیر و منحصربه فرد است.