سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند تحسین‌شده "بهارستان خانه ملت" به کارگردانی بابک بهداد این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است.

این مستند به تاریخ جغرافیای سیاسی منطقه بهارستان شامل باغ بهارستان، باغ نگارستان، باغ نظمیه، عمارت مسعودیه، مسجد و ساختمان سپهسالار، ساختمان ملیجک و بخش اصلی وقایع میدان بهارستان می‌پردازد. چگونگی شکل‌گیری انقلاب مشروطه و تأسیس مجلس و اختصاص و خرید ساختمان سپهسالار برای ساختمان مجلس ملی ایران، تاریخ مختصر مجلس اول تا مجلس پنجم و به توپ بستن مجلس و فتح میدان و مجلس به دست مجاهدین و ترور اتابک وزیر در میدان بهارستان از وقایع مهم دوره مشروطه است که در این مستند به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بهداد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تجربه اکران "بهارستان خانه ملت" در گروه هنر و تجربه بیان کرد: حدود سه هفته از اکران این مستند می‌گذرد و بازخوردهای خوبی داشته است. لازم است از دوستان گروه هنر و تجربه تشکر کنم که رونمایی بسیار خوبی برای این فیلم برگزار کردند و هر کاری که در توانشان بود، برای تبلیغ فیلم ما انجام دادند.

او درباره امکان نمایش فیلم‌های مستند در سینماها و افزایش مخاطبان این فیلم‌ها بیان کرد: در همه جای دنیا جایگاه اصلی فیلم‌های مستند در سینماست نه تلویزیون، یعنی به همان اندازه که برای فیلم‌های داستانی و سینمایی ارزش و اهمیت قائل هستند به فیلم‌های مستند نیز اجازه اکران در سینماها داده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر سالن‌های سینمایی بیشتری در اختیار گروه هنر و تجربه قرار بگیرد و سئانس‌های نمایش فیلم‌ها افزایش یابد، همچنین برای فیلم‌های مستند مانند فیلم‌های داستانی در سطح شهر تبلیغات صورت گیرد، قطعاً سینمای مستند مخاطبان خود را خواهد داشت.

بهداد درباره سینمای مستند و تفاوت آن با فیلم‌های داستانی تصریح کرد: به نظر من سینمای مستند هم ساختار قوی‌تر و هم محتوای به‌روزتری دارد و جسورانه‌تر از سینمای داستانی است.

این مستندساز درباره عرضه بین‌المللی فیلم "بهارستان خانه ملت" بیان کرد: 70 درصد فروش این فیلم مربوط به مرکز گسترش سینمایی است، بنابراین بخش بین‌الملل این مرکز در زمینه ارائه بین‌المللی این فیلم مشغول فعالیت است، اما شاید بهتر باشد که من نیز پخش‌کننده‌ای را پیدا کنم که بتواند برای پخش بهتر این فیلم در سطح بین‌المللی با ما همکاری کند.

بهداد درباره جذابیت موضوعات تاریخی برای کشاندن مخاطبان به سینما توضیح داد: تاریخ، جذابیت‌های بسیاری هم برای قشر اندیشمند و هم مردم عادی دارد. همان‌طور که من از مطالعه تاریخ و ساخت فیلم لذت بردم، فکر می‌کنم مردم نیز  دوست دارند درباره تاریخ بیشتر بدانند، اما لازم  است که روایت درستی را از تاریخ در قالب فیلم مستند ارائه کنیم.

وی افزود: سراسر تاریخ پر از قصه‌های جذاب است. از حرکت‌های مدنی، جریان‌های سیاسی، مبارزات مردمی و ... همه دارای قصه‌های جذابی است که می‌تواند مخاطبان زیادی را در بربگیرد و بنابراین هم سینمای داستانی و هم مستند می‌توانند از تاریخ وام بگیرند چرا که پتانسیل بسیار خوبی برای ساخت فیلم دارند.

این مستندساز با اشاره به فیلم مستند "بهارستان خانه ملت" یادآور شد: فیلم "بهارستان خانه ملت" 75 دقیقه است اما به افراد و وقایعی در آن پرداخته شده است که هر کدام می‌تواند فیلم مستقل داستانی یا مستند باشد.

وی افزود: موضوعات تاریخی مثل کودتای 28 مرداد، واقعه 30 تیر، ملی شدن صنعت نفت و شخصیت‌هایی چون دکتر فاطمی، آیت‌الله مدرس، محمد مصدق و جریان مشروطه در ایران قابلیت پرداختن و دست‌مایه قرار گرفتن برای یک فیلم خوب را دارند.