سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسپانیا روز پنجشنبه فیلم شبه‌زندگی‌نامه‌ای "رنج و افتخار" (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار سینماگر برنده اسکار را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم‌ بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2020 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم با بازی آنتونیو باندراس و پنه‌لوپه کروز دو همکار قدیمی آلمودوار درباره یک کارگردان سالخورده سینماست که با انتخاب‌های خود در گذشته و حال دست‌وپنجه نرم می‌کند. باندراس برای کار خود در "رنج و افتخار" امسال در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. کروز در فیلم نقش مادر شخصیت اصلی را بازی می‌کند که در فلاش‌بک‌ها دیده می‌شود.

آلمودوار 69 ساله که به بهانه نمایش "رنج و افتخار" در جشنواره فیلم تورنتو به کانادا سفر کرده است، در واکنش به انتخاب فیلم خود به‌عنوان نماینده اسپانیا، گفت: می‌خواهم از اعضای آکادمی فیلم اسپانیا به خاطر حمایت و دادن یک فرصت دیگر به من برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی تشکر کنم.

برای هفتمین بار است که فیلمی از آلمودوار به نمایندگی از اسپانیا به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌شود. او در 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" برنده اسکار فیلم بلند بین‌المللی شد و در 1988 هم برای "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" نامزد دریافت این جایزه بود. آلمودوار در 2002 برای فیلم "با او حرف بزن" برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و برای همین فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان بود.

تا پیش از این، آخرین فیلمی که از آلمودوار به اسکار معرفی شد، ""خولی‌یتا" بود که سال 2016 نماینده اسپانیا در اسکار بود، اما نامزد نشد.

آلمودوار تاکنون 21 فیلم کارگردانی کرده است. او پنجشنبه پیش جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. او در 1988 با فیلم "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" در لیدو برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و این تنها حضور او در بخش مسابقه بین‌الملل در تمام دوران کاری‌اش بوده است.

آلمودوار که عموماً با آنتونیو باندراس و پنه‌لوپه کروز همکاری می‌کند، تاکنون شش بار شانس دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن را داشته است. او در 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2006 برای "بازگشت" جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

"مرا باز کن! مرا ببند!"، "آغوش‌های گسسته"، "پوستی که در آن زندگی می‌کنم" و "خیلی هیجان‌زده هستم!" از دیگر ساخته‌های اوست.

اسپانیا تاکنون 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌ بلند بین‌المللی بوده و چهار بار جایزه دریافت کرده است. این کشور آخرین بار در 2004 با فیلم "دریای درون" به کارگردانی آلخاندرو آمنابار برنده اسکار بهترین فیلم‌ بلند بین‌المللی شد.

این بخش تا سال گذشته "فیلم خارجی‌زبان" (Foreign Language Film) نام داشت، اما هیئت رئیسه آکادمی در جلسه‌ای که آوریل امسال برگزار شد تصویب کرد نام آن به "فیلم بلند بین‌المللی" (International Feature Film) تغییر کند. گذشته از این، هیئت رئیسه تصویب کرد تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه نامزد‌های این بخش از 9 فیلم به 10 فیلم افزوده شود.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های بلند بین‌المللی به آکادمی اول اکتبر 2019 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.