سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی که در بخش افق‌های هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز حضور دارد، بعد از دو نمایش رسانه‌ای در روز دوشنبه، غروب سه‌شنبه به‌طور رسمی در لیدو روی پرده رفت.

سعید روستایی کارگردان، نوید محمدزاده، پیمان معادی و فرهاد اصلانی بازیگران و هومن بهمنش فیلمبردار "متری شیش و نیم"، پس از عبور از فرش قرمز و پیش از آغاز نمایش در سالن دارسنا، مورد استقبال آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره قرار گرفتند.

در ادامه فیلم برای حضار به نمایش درآمد و در پایان، گروه سازنده فیلم "متری شیش و نیم" چند دقیقه مورد تشویق حضار قرار گرفتند. سپس عوامل فیلم ضمن تشکر از تماشاگران به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گفتند.

فرهاد اصلانی که در فیلم نقش یک قاضی را ایفا کرده است در ابتدا درباره سختی این نقش بیان کرد: تقریباً قسمت آسان بازی به من افتاد، چرا که قضاوت کردن این روزها کار آسانی در ایران شده است و سختی کار بیشتر روی دوش دوستان من بود و من سعی کردم از آن‌ها عقب نمانم.

سپس نوبت به پیمان معادی بازیگر نقش صمد یک افسر پلیس مبارزه با مواد مخدر رسید و او درباره سختی‌های بازی در نقش خود گفت: ما پنج ماه فیلمبرداری در یک لوکیشن سخت  داشتیم  و بعضی روزها مجبور بودیم در کنار حدود 800 معتاد واقعیِ کارتن‌خواب باشیم که مبتلا به بیماری‌های مختلفی بودند و در نزدیکی آن‌ها کار کنیم. سخت‌ترین بخش کاری من این بود که نقشی را بازی می‌کردم که حساسیت‌های بسیار ویژه‌ای روی آن بود. درواقع ما برای اولین بار سعی می‌کردیم با ارائه تصویر یک پلیس واقعی خط قرمزها را رد کنیم و این کار بسیار سختی بود که ما را با مشکلات زیادی روبرو کرد.

در ادامه نوید محمدزاده که در "متری شیش و نیم" نقش یک فروشنده بزرگ شیشه در تهران را بازی می‌کند درباره فیلم صحبت کرد.

او که دو سال پیش با فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" در جشنواره ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌ها را دریافت کرد، ضمن ابراز خوشحالی از دومین حضورش در ونیز در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌های فیزیکال نقش خود توضیح داد: نقش من همان‌طور که در انتهای فیلم می‌گوید در ابتدا خودش را کشته بود و وقتی او را می‌بینیم مانند یک بچه در آب خوابیده است، اما وقتی  جلو‌تر می‌رویم و او را زنده می‌کنند، امید به زندگی پیدا می‌کند و آن موقع است که در دست و پای آخری که می‌زند مانند شیری در قفس همه تلاشش را انجام می‌دهد، اما وقتی درمی‌یابد دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد هرچه به انتها می‌رسیم انگار او پیرتر شده و در این یک سال آرام شده است. می‌توان گفت از شروع جایی که او را می‌بینیم تا پایان، به لحاظ فیزیکال مرگ آن آدم است که بین این اتفاق تلاش و  زندگی دیده می‌شود.

آخرین نفری که به سؤالات پاسخ گفت، سعید روستایی کارگردان بود که درباره علت ساخت "متری شیش و نیم" اظهار کرد: کشور ما به خاطر شرایط جغرافیایی، به لحاظ سیاسی، تاریخی و اقتصادی و حتی ترانزیت مواد مخدر در موقعیت حساسی است. ما همسایگانی داریم که بیشترین مقدار مواد مخدر در جهان را تولید می‌کنند و در سال‌های اخیر اعتیاد در کشور ما و حتی کل دنیا کاملاً شکل جدید و متفاوتی به خودش گرفته است. به همین دلیل "متری شیش و نیم" نه بر اساس یک قصه بلکه بر مبنای یک دغدغه اجتماعی شکل گرفت.

"متری شیش و نیم" در بخش افق‌ها که دومین بخش مسابقه رسمی جشنواره ونیز است با 18 فیلم دیگر رقابت می‌کند.

سوزانا نیکه‌رلی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایتالیایی رئیس داوران بخش افق‌هاست. او و دیگر داوران این بخش شامل مارک آدامز مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ، رشید بوشارب فیلمساز فرانسوی، آلوارو ورخنر فیلمساز اروگوئه‌ای و ایوا سانجورجی مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم، شنبه‌شب در مراسم اختتامیه جشنواره، برندگان جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه را معرفی می‌کنند.