سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "من تاجی‌ام" با طراحی و کارگردانی محمد زعفرانی از 2 شهریورماه ساعت 20 در سالن شماره 2 عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی ‌راضیه بهرامی، ‌مهسا دامرودی، ‌ستاره الله‌دادی و ‌عاطفه ظفری هستند.

محمد زعفرانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "من تاجی‌ام" گفت: نمایشنامه "من تاجی‌ام" را براساس رمان نیمه تمامی به نام "تاجی" نوشتم. متن این اثر نمایشی برای اجرای مونولوگی در سه پرده و برای یک بازیگر نوشته شده بود. من، محمد شبدار و راضیه بهرامی نمایشنامه را پیش برده و ویرایش کردیم. در این ویرایش پرسوناژهای دیگری نیز به کار اضافه شد.

او با بیان اینکه دو نکته در این اثر برایم حائز اهمیت بود، خاطرنشان کرد: برداشت من از رمان "تاجی" و استفاده از آثار موسیقی استاد محمد بهارلو که در کودکی افتخار شاگردی او را داشتم، برایم در نگارش و اجرای این اثر بسیار مهم بود. خوشحالم که در نخستین نمایشی که به صورت حرفه‌ای به عنوان کارگردان روی صحنه می‌آورم از آثار استاد بهارلو استفاده کرده‌ام. تصنیف "ناله دل" در مایه اصفهان از این استاد، در نمایش "من تاجی‌ام" استفاده شده است و خوشبختانه این تصنیف هماهنگی خوبی با کار دارد و بازخورد مطلوبی از سوی تماشاگر دریافت کردیم.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: داستان این نمایش درباره سختی‌ها و مشکلات یک زن در دوران قاجار است. او از ابتدای زندگی تا لحظه مرگ با سختی‌ها و معضلاتی روبه‌رو بوده است.

زعفرانی با اشاره به اینکه از آنجا که علاقه شخصی به دوران قاجار و المان‌های آن زمان دارم، برآن شدم تا متن را براساس آن دوران بنویسم، یادآور شد: من نتیجه تاج‌الملوک هستم و رمان "تاجی" را براساس زندگی مادر بزرگم نوشته‌ام. در پرده آخر این نمایش نیز، کاراکتر زنی وارد می‌شود که از نظر لباس، ظاهر متفاوتی دارد. در حقیقت داستان زندگی این زن از زبان سه کاراکتر دیگر نمایش شنیده می‌شود.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک سال بی‌وقفه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر گفت: همواره علاقمند بودم تا نمایشی را تولید کنم با رعایت میزانسن‌های خطی و صحنه‌های قاب عکسی به دور از فضای امروزی تئاتر که در سلیقه من نیست. من فضای ایرانی و کلاسیک را در آثار نمایشی بیشتر می‌پسندم.

محمد زعفرانی درباره طراحی صحنه نمایش "من تاجی‌ام" اظهار کرد: در طراحی صحنه از نقاشی‌های آقای وحید چمانی استفاده کردیم. این نمایش طراحی صحنه مینی‌مالی دارد. فضای عمارتی در صحنه دیده می‌شود که 6 قاب عکس‌ پرتره زنان که پرده سیاهی روی آن قرار دارد و توسط بازیگران پرده‌برداری می‌شود، در آن قرار دارد. سعی‌مان بر این بوده تا بیشتر از آکسسوار استفاده کنیم.

او درباره موسیقی نمایش "من تاجی‌ام" گفت: 3 قطعه از موسیقی‌های استاد محمد بهارلو و چند قطعه از مریم افتخاری برای کار ساخته و تنظیم شده است که به صورت زنده و با تلفیق سازهای قانون، ویلون و کوبه‌ای نواخته می‌شود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده: کافه خونه و گروه هنری روژمان، بازیگردان: محمد شبدار، دستیار اول و برنامه‌ریز: محمدجواد رضازاده، دستیاران: سالار رئیسیان و امیرمحمد ملکی، مشاور گریم: بهنام معیریان، ساخت ماسک: مریم ابراهیمی و مسعود جباری، آثار نقاشی دکور: وحید چمانی، دکوراتور: علیرضا زارعی، طراح لباس: سپیده منصوری، دوخت لباس: آیدا شهیر، طراح نور: محمد شبدار، گرافیست: میلاد کاردان، تیزر و عکس: علیرضا صفایی، آهنگساز: استاد فقید محمد بهارلو، تنظیم قطعات و نوازنده قانون: مریم افتخاری، ویولن: محمد زعفرانی، سازهای کوبه‌‌ای: امیرحسین غفور، خواننده: مهسا دامرودی و سامان نامور و پوستر، بروشور و طرح ماسک: با الهام از آثار وحید چمانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.