سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آرش" به نویسندگی و کارگردانی گلچهر دامغانی از 10 شهریورماه ساعت 17:30 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشیِ اسطوره‌ای و حماسی، امیر محمدی، منصور نصیری، اروین گالستیان، حامد فعال، میرحسین نونچی، بیاینا محمودی، عرفان رحیمی، پریسا خواجه‌دهی، مجید عراقی، شیدا مقصودلو راد و امیر ستاری هستند.

گلچهر دامغانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایشنامه "آرش" گفت: نگارش این نمایشنامه به اوضاع و احوال 10 ساله گذشته باز می‌گردد. در طی مدتی که خارج از کشور ساکن بودم، سعی می‌کردم در بزنگاه‌های تاریخی در ایران حضور داشته باشم تا از نزدیک شاهد تحولات، طغیان‌ها و فروکش کردن‌ها باشم.

او ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "آرش" بر پایه‌ حماسه و داستان آرش است، خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی هرچند که براساس داستان حماسی آرش است اما متاثر از اوضاع و احوال این روزهای جامعه است. در حقیقت حماسه آرش را بهانه‌ای قرار دادم تا حال و هوای جامعه خودمان را بگویم اما زمانی‌که در نگارش پیش رفتم متوجه شدم این ماجرا دوسویه است، چراکه لازم است اساطیر ما روی صحنه تئاتر جان بگیرند تا دیدن و شنیدن آنها، مردم را به شکلی بطنی وادار به ایجاد حرکت رو به جلو کند و از قِبَل آن جامعه به سوی رشد همه جانبه برود.

دامغانی همچنین افزود: نمایش اساطیری حتی در شرایط ایده‌آل- هرچند ایده‌آلی برای هیچ اجتماعی وجود ندارد،- همچنان کار می‌کند و برای نسل‌های آینده میراث بزرگی است.

نویسنده و کارگردان نمایش "صبحانه در غروب" درباره موضوع و مضمون نمایش "آرش" یادآور شد: این اثر نمایشی درباره حماسه آرش است که داستان کلی آن را از طریق آثاری که تاکنون نوشته شده و یا سینه به سینه روایت شده، همه می‌دانند. آرش شخصیتی حماسی است که برای مشخص کردن مرز ایران و توران تیری را رها کرد و این تیر مرز ایران را گسترش داد.

او در ادامه اضافه کرد: حال برای اینکه این داستان حماسی روی صحنه آید، تنها این روایت خطی و جذاب کافی نیست چراکه باید شخصیت‌ها در تقابل با یکدیگر قرار گیرند و باهم درگیر شوند تا این فرآیند منجر به اتفاق دراماتیک شود. خوشبختانه در اینگونه آثار اسطوره‌ای و حماسی دست نویسنده و کارگردان در صورتی‌که مطالعه کافی داشته باشد، بازتر است چراکه به لحاظ شخصیت‌پردازی، کاراکترها پیشینه تاریخی موثق ندارند و می‌شود که نویسنده پر و بال خیال را باز و بازتر کند تا شخصیت اساطیری یا حماسی در صحنه زیست کاملی به لحاظ دراماتیک در برابر تماشاگر داشته باشد.

دامغانی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: بنابراین فکر کردم می‌توانم دیدگاه امروزم را با حماسه آرش بیان کنم و شروع به نوشتن کردم. هرچندکه در نگارش، از شخصیت‌های نوشته‌های دیگران بهره جستم اما رویکرد خودم را در شخصیت‌‌پردازی اثر پدید آوردم و عملکرد آرش را مبتنی بر خواست او تنها قرار ندادم؛ بلکه چند اراده گوناگون را دخیل بر اراده آرش در نظر آوردم. تاکید خاصی بر واژه اراده دارم، چراکه در بعضی نوشته‌ها آمده که آرش به ناچار تیر را رها کرده که به نظرم بسیار چیزها کم دارد و با توجه به تاثیرات تحصیلات غیرمتمرکز و غیر آکادمیکی که در زمینه تحقیق و تفحص در ادیان مختلف در کشور فرانسه داشتم، روی آن کار کردم و داستان آرش را با رویکرد تازه‌ای نگاشتم.

نویسنده و کارگردان نمایش "به گزارش باروت" ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش "آرش" حدود دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: سعی‌ام بر آن بود تا در کارگردانی و همچنین طراحی صحنه، لباس و نور، طرحی مینی‌مالی داشته باشم. میزانسن‌های نمایش نیز مینی‌مال طراحی شده تا از قدرت و توانایی بازیگر به لحاظ کلامی و بدنی استفاده حداکثری شود. در این راستا تلاش داشتم تا انرژی‌های ذخیره بازیگر را مقتصدانه و درست خرج کنم تا بر نمایش و تماشاگر تاثیر به موقع و به جایی داشته باشد. سال گذشته که اساتیدی از فرانسه به تماشای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر نشستند، در گفت‌وگوی مستقیم با خود من یا پیام‌هایی که به من رسید، از این اثر به عنوان یک نمایش با کاراکتری ایرانی یاد کردند و گفتند که شبیه آن را در جای دیگری ندیده‌اند. 

او درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: برخی از موسیقی‌‌های این اثر نمایشی را روی شعرهای خودم ساختم که بازیگران زنده می‌نوازند و می‌خوانند؛ بقیه نیز تاثیرگرفته از چند موسیقی دیگر است که خودمان آن‌ها را تنظیم کردیم. تمام افکت‌های کار طراحی شده که زنده و به وسیله خود بازیگران اجرا می‌شود.

گلچهر دامغانی در پایان گفت: نام خودِ "آرش" برای ما ایرانی‌ها به قدری ویژه است که به زبان راندن آن کفایت می‌کند و من هرچه بگویم، زیادی است. آنچه لازم است و دوست دارند مخاطبان درباره آرش بشنوند و ببینند هر روز عصر ساعت 17:30 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: آواز: بهنوش ثابت قدم، دهل، تنبک، بندیر: نگار کیمیا قلم، مجری طرح: هادی بادپا، گوینده تیزر: فریبا متخصص، طراح پوستر و بروشور: ساعد مشکی، طراح لباس: گلچهر دامغانی، طراحی تیزر، ساخت تیزر و مسئول تبلیغات: علی غریب، مجید عراقی، پورنیک کاوش و محمد حسین صفائی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گریم: بهاره اسدی، برنامه ریز، دستیار و منشی صحنه: بهنوش ثابت قدم، اجرا و دوخت لباس: بی نظیر فقیری و زهرا فقیری، ساخت دکور: مصطفی طباطبایی نسب، مجری نور: میثم صفری، مجری گریم: علی اصغر گودینی و صدابردار: مهرداد مصلحی.

علاقمندان به منظور تماشای نمایش "آرش" می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.