به گزارش هنرآنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با فرارسیدن دهه اول ماه محرم، فرهنگ‌سرای خاوران میزبان بیست و ششمین آیین تعزیه‌خوانی می‌شود؛ برگزاری تعزیه در این فرهنگ‌سرا با اجرای مجلس شهادت شاه‌چراغ، از روز یکشنبه ۱۰ شهریور ماه آغاز و در ادامه ۱۰ مجلس تعزیه دیگر اجرا می‌شود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ اسماعیل قضات‌لو از برگزاری آیین تعزیه‌خوانی همزمان با دهه اول ماه محرم در فرهنگ‌سرای خاوران خبر داد و گفت: تعزیه به‌ عنوان شیوه نمایشی و آیینی ذکر مصیبت یکی از کهن‌ترین و ریشه‌دارترین شکل آیین‌ها و خرده روایت‌های نمایشی در ایران است که به علت ارتباط صمیمی و بی‌واسطه با باورها و تفکرات عموم مخاطبان، جای خود را در تاروپود زندگی مردم بازکرده است.

رییس فرهنگ‌سرای خاوران ادامه داد: به‌منظور پاسداشت قیام خونین کربلا، ترویج فرهنگ عاشورایی و همچنین استقبال شهروندان از میراث غنی فرهنگی و هنری در زمینه آیین‌های نمایشی، برای بیست و ششمین اجرای تعزیه‌خوانی برنامه‌ریزی‌شده است تا گروه شهید فلاحی به سرپرستی حاج مرتضی نمکی برای به تصویر کشیدن گوشه‌ای از رشادت‌های سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در این مراسم حضور یابند.

قضات‌لو ادامه داد: برگزاری تعزیه فرهنگ‌سرای خاوران با اجرای مجلس شهادت شاه‌چراغ، از روز یکشنبه ۱۰ شهریور ماه آغاز می‌شود و در ادامه ۱۰ مجلس تعزیه دیگر اجرا خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به شباهت حرکت مدافعان حرم اهل‌بیت(ع) در سال‌های اخیر با حرکت کسانی که در دوران خلفای عباسی با نثار جان خود نگذاشتند قبر مطهر سیدالشهدا از بین برود عنوان کرد: اگر آنجا کسانی فداکاری نمی‌کردند، امروز شوکت و هیمنه محبّت اباعبدالله الحسین(ع) دنیا را فرا نمی‌گرفت، لذا در انتهای این برنامه جهت زنده نگه‌داشتن یاد شهدا از خانواده شهدای مدافع حرم تقدیر شده و هدایایی به همراه لوح سپاس تقدیم آنان می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند از ۱۰ تا ۱۹ شهریور ماه مصادف با اول تا دهم محرم از ساعت ۱۷ به نشانی میدان خراسان، خیابان خاوران، سه راه هاشم‌آباد، فرهنگ‌سرای خاوران مراجعه کنند و برای اطلاعات بیشتر با شماره ۳۰۱۵۴۲۳ تماس بگیرند.