به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی تئاتر مستقل تهران، سومین رپرتوار "عصر تجربه" تئاتر مستقل تهران از 24 شهریور تا سوم آبان 1398 برگزار می‌شود.

بنا بر سنت دو سال‌ گذشته این مجموعه فرهنگی- هنری، رپرتوار "عصر تجربه" از هفته پایانی شهریور ماه آغاز می‌شود. نویدبخش اینکه در سومین دوره رپرتوار، گروه‌های بیشتری تجربه‌های خود را با تماشاگران و گروه‌های تئاتری به اشتراک می‌گذارند.  

همچنین براساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته، طرح مباحث نظری و پیوند هر چه بیشتر "عصر تجربه" با چهره‌ها و جریان‌ها‌ی دانشگاهی در گام سوم مورد توجه قرار گرفته است که جزئیات آن به زودی و در قالب نشست رسانه‌ای در اختیار رسانه‌ها و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

"ظهور تئاتر تجاری در سال‌های اخیر امکان فعالیت گروه‌های تجربه‌گرا و جسور را محدودتر کرده است. از این رو تئاتر مستقل تهران برمبنای میثاق فرهنگی نانوشته و البته در حد بضاعت، خود را متعهد به مقاومت در برابر این جریان می‌بیند. برهمین مبنا با رصد هنرمندان خلاق و نوگرا در تهران، شهرستان‌ها و خارج از کشور طی یک سال گذشته، از آنان دعوت به عمل آورده‌ایم تا تجربه‌های خود را در بازه زمانی حدودا 40 روزه با ما و شما به اشتراک بگذارند."

 

نمایندگان و هنرمندان از "رگ" گفتند

نمایندگان مجلس بر لزوم ساخت آثار نمایشی که روح جمعی و گرایش ملی ایرانیان را تقویت می‌کند، تاکید کردند.

در حالیکه فقط یک هفته از اجرای نمایش "رگ" در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر می گذرد، این نمایش با استقبال تماشاگران و حُسن توجهشان روبرو شده و تعدادی از هنرمندان، مدیران فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون احمد مازنی، طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، فرید موسوی، مهدی افضلی، مهدی شفیعی، شیرین یزدان بخش، ارمغان بهداروند، لیلا بوشهری، محمد رحمانیان، علی میلانی، عباس اقسامی، روزبه حصاری، حمیدرضا نعیمی، شهاب الدین مجدی و ... به تماشای آن نشسته‌اند.

تازه‌ترین اثر ایوب آقاخانی که نگاه به واقعه‌ای مستند در تاریخ ایران دارد‌، داستان سه مرزبان در منطقه مرزی ارس را در شهریور ۱۳۲۰ روایت می‌کند که در برابر لشکر چهل و هشتم شوروی علیرغم فرمان پایتخت می ایستند. نمایندگان و هنرمندان اظهار نظرهای قابل تأملی درباره این نمایش داشتند و نسبت به ضرورت ادامه تولید چنین آثاری که روح جمعی و گرایش ملی ایرانیان را تقویت می‌کند، تاکید کردند.

هنر امروز ما به شدت نیازمند قهرمان است

احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پس از تماشای این نمایش به روایت واقعه محوری آن پرداخت و توضیح داد: سال گذشته در سفری که به مرز جلفا داشتم به زیارت مزار سه شهید والا مقام رفتم که هر ایرانی پس از شنیدن داستان فداکاری و ایثار آنها به هموطن بودن با چنین قهرمانانی افتخار خواهد کرد؛ سرجوخه شهید مصیب محمدی، سرباز شهید سید محمد هاشمی و سرباز شهید عبدالله شهریاری اسامی این سه قهرمان ملی است که سوم شهریور سال ۱۳۲۰ حماسه آفریدند.

وی ادامه داد: ماجرای این سه قهرمان ملی که از مردم بودند و شبیه تک تک ایرانیان، با رشادت و شجاعت جان خود را در راه حراست از مرزهای ایران فدا کردند، می‌تواند سوژه‌ای مناسب برای هنرمندان باشد تا این انسان‌های بزرگ به نسل‌های جدید معرفی شوند؛ کما اینکه قوت آن را در این نمایش می‌بینیم که به بهترین نحو برای تبدیل شدن به اثری هنری مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین احمد مازنی تاکید کرد: در تاریخ کهن ایران بسیارند قهرمان هایی که جانشان را فدای وطن کردند تا مانع تجاوز بیگانه به این سرزمین شوند؛ دلاورانی که حتی نامشان نیز در پیچ و خم گذشت زمان گم شد.

این نماینده مجلس افزود: امروز هنر ما به خصوص هنرهای نمایشی مانند سینما و تئاتر به شدت نیازمند قهرمان است و در تاریخ کشور ما بر خلاف بسیاری از کشور ها بی شمارند قهرمانانی که از میان مردم برخواستند و هر کدام از آن ها می تواند دستمایه ساخت یک فیلم یا تئاتر مانند نمایش دیدنی "رگ" شود.

"رگ"؛ توجه به دوره‌ای تاریخی در کشور با به کارگیری سنجیده تخیل

محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون نیز گفت: همواره نگاه اجتماعی، سیاسی ایوب را در درام‌نویسی و تئاتر پسندیده‌ام زیرا او کاری می‌کند که از یک نمایشنامه‌نویس اصیل توقع می‌رود؛ یعنی توجه به دوره‌های تاریخی و اجتماعی کشور با به کارگیری سنجیده تخیل و ترکیب دراماتیک آن. همانگونه که این بار به خوبی به سراغ سه سرباز در دهه بیست رفته است.

تلاش آقاخانی برای زنده کردن روایت قهرمانان عرصه ملی در صحنه تئاتر

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره تئاتر گفت: ایوب آقاخانی گویی می خواهد روایت قهرمانان عرصه ملی را در صحنه تئاتر زنده کند؛ دغدغه آقاخانی در عرصه ای که به نظر میرسد هنرمندان بیشتر به سراغ سوژه های دورتر می روند و از دل نمایشنامه های خارجی یا مضامین دورتر از دغدغه های جامعه در جستجوی ساختن نمایشنامه و تئاتر هستند، ستودنی و تحسین برانگیز است.

وی ادامه داد: در دو اثری که از ایشان دیده ام به بهترین شکل به اسطوره های ملموس، مردمی و مستند دفاع چه در خرمشهر، چه در آذربایجان برای حفظ وطن تا آخرین قطره خون و با حداقل امکانات پرداخته که جالب آن است در هر دو اثر با وجود رجوع به مبنایی واقعی ما با داستانهایی بسیار جذاب و دیدنی مواجهیم‌.

سلحشوری افزود: برای یک منتقد تئاتر شاید تکنیک های مختلفی در قضاوت اثر مد نظر باشد، که من از آنها بی اطلاع هستم؛ اما در محدوده درک خودم از تئاتر، بازی بازیگران را پسندیدم و حس و حال نمایش را که در آن  فضای هشتاد سال پیش را می‌شد متصور شد، قدرتمند دیدم.

لزوم توسعه تئاترهایی با محوریت هویت ملی و تاریخی

طیبه سیاوشی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است تئاترهایی از این نوع تاثیر فوق‌العاده‌ای بر انسجام بیشتر اجتماعی- به عنوان یکی از ضروریات جامعه امروز- دارند و باعث می‌شوند هویت ملی و تاریخی در هر بیننده‌ای با هر سطحی از دانش تاریخی، تقویت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این نوع تئاترها بخشی ضروری از عرصه فرهنگ و هنر هستند و می‌توانند به وظیفه فرهنگسازانه خود به عنوان یکی از اساسی‌ترین نقش‌های هنر به درستی عمل کنند.

وی تاکید کرد: توسعه این نوع از تئاتر با حمایت دولت بسیار ضروری است و امیدوارم تعداد این نوع نمایش‌ها هر ساله بیشتر شود.

نمایش "رگ" روایت عشق بازی و غیرت ایرانی است

در ادامه نیز سید فرید موسوی پس از تماشای این تئاترها گفت: نمایش "رگ" روایت عشق بازی و غیرت ایرانی است؛ این نمایش نشان می‌دهد میهن پرستی، ایستادگی تا پای جان برای خاک، شرف، غیرت و ناموس کشور در خون همه ایرانیان در تمام طول تاریخ، ساری و جاری است.

وی ‌که معتقد است کمتر به چنین فضاهایی در قالب تئاتر پرداخته شده است، افزود: در لحظاتی از اجرا دلم میخواست شخصیت‌های داستان را در آغوش بگیرم و تسکین‌دهنده غم و دردی باشم که برای کشور و مردمشان تحمل کردند.

فرید موسوی ضمن تقدیر از بازی دقیق، احساسی و روان بازیگران که به جذابیت نمایش اضافه کرده، از جوانان و مردم خواست به تماشای این تئاتر آقاخانی بنشینند.

برزو ارجمند، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، الهه شه پرست، محسن بهرامی، بهناز بستان دوست و هلن بهرامی در "رگ" نقش آفرینی می‌کنند.

همچنین در جدیدترین نمایش آقاخانی طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح لباس ماهرخ سلیمانی پور، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح گرافیک محمد صادق زرجویان، طراح نور رضا خضرایی، طراح صدا علی مست علی، آهنگساز محمد ملکی، مشاور رسانه‌ای هانیه خاکپور، مدیر تولید ساناز قراملکی و مجری طرح امین آذریان و محمد مهدی مومن زاده هستند.

 

داستان زندگی شهدای مدافع حرم  سریال رادیویی می‌شود

رادیو نمایش با تولید سی قسمت سریال رادیویی (راه بی‌پایان) درباره زندگی شهدای مدافع حرم، یاد و خاطره آنان را گرامی می‌دارد.

سهیلا خدادادی نویسنده سریال رادیویی سی قسمتی راه بی‌پایان در این باره افزود: ایده نوشتن این سریال رادیویی زمانی شکل گرفت که سال گذشته یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار جشنواره فیلم عمار در بخش مدافعان حرم بودم.

وی ادامه داد: آن زمان حدود 170 فیلم درباره مدافعان حرم دیدم که بسیار اثرگذار بود، بنابراین تصمیم گرفتم آن را برای شنوندگان رادیو به صورت نمایش رادیویی بنویسم.

خدادادی خاطرنشان کرد: طرح را در قالب 30 قسمت نمایش سریالی ارائه دادم و بعد از تصویب قرار شد در هر قسمت از این نمایش، یک شهید مدافع حرم معرفی شود.

این نویسنده خاطر نشان کرد: حداقل کاری که ما می‌توانیم برای شهدای مدافع حرم انجام دهیم این است که شهدا را به کسانی که  آنها را نمی‌شناسند معرفی کنیم و به نظرم این نوعی ادای دین به شهدای مدافع حرم است.

وی درباره نحوه نویسندگی سریال راه بی‌پایان گفت: برای نوشتن این اثر با هم‌رزمان آن شهدا گفت‌وگو می‌کردم تا آنچه می‌نویسم به مستند بیشتر نزدیک باشد.

خدادادی در پایان گفت: عشق به حضرت زینب (س) بزرگترین انگیزه برای شهدای مدافع حرم بود تا به سوریه بروند و دفاع کنند، معتقدم تا زمانی که جریان شهادت ادامه دارد باید درباره شهدا نوشت که این خود توفیقی بزرگ است.

 

"مایکلفسکی" برای دومین بار تمدید شد
نمایش "مایکلفسکی" به نویسندگی و کارگردانی حسین ناظمیان پور که در پنجمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی تئاتر مولوی به عنوان اثر برگزیده شناخته شده بود، برای دومین بار به مدت دو شب دیگر تمدید شد

بر اساس این گزارش نمایش "مایکلفسکی" در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ساعت 19:30  در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی، با دو اجرای فوق العاده میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گفتنی است در نمایش "مایکلفسکی" بازیگرانی چون  علیرضا مؤیدی (مهمان از گروه پارکینگ)، فرشید ناصری (مهمان از گروه پارکینگ)، طیبه پاکدل، شایان افشردی، مریم روشنی، حسین ناظمیان پور، علیرضا ساوه درودی (مهمان از گروه پارکینگ) و علیرضا زنده دل به ایفای نفش می‌پردازند.

همچنین از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به بهروز ساریخانی (دستیار کارگردان)، دامون بُستاک (مدیر صحنه)، نگین مهدی پور (منشی صحنه)، حسین ناظمیان پور (طراح صحنه)، فاطمه نوروزی (طراح گریم)،بهروز ساریخانی (طراح نور)، حمید حمیدی (طراح پوستر)، سروناز آذرباد (طراح لباس)، سارای مطلبی و رادمان قبادی (گروه تولید)، سیامک ابراهیمی (مدیر روابط عمومی) و حسین امینی و نگین مهدی پور (اپراتور نور و صدا) اشاره کرد.

علاقمندان می‌توانند برای دیدن نمایش "مایکلفسکی" به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.