سرویس سینمایی هنرآنلاین: سید جواد هاشمی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون که با فیلم "تورنا 2" در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت، این روزها در پیش‌تولید فیلم سینمایی "شهر گربه‌ها" قرار دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم بیان کرد: "شهر گربه‌ها" را تا کمتر از 20 روز آینده کلید خواهیم زد. این روزها در مرحله انتخاب بازیگران هستیم. تاکنون حضور فرهاد آئیش، امین زندگانی، یوسف تیموری، الیکا عبدالرزاقی، نیوشا ضیغمی، مارال و مونا فرجاد در فیلم قطعی شده و با بقیه بازیگران نیز به‌زودی قرارداد خواهیم بست.

هاشمی در ادامه درباره تشابه این فیلم با "شهر موش‌ها" ساخته مرضیه برومند، گفت: این فیلم هیچ ربطی به "شهر موش‌ها ندارد" و در ادامه روش تولید فیلم‌های گذشته من با سبک و شیوه خودم است. من کار عروسکی نمی‌کنم و در این فیلم نیز تنها یک بازیگر 3D داریم که حاکم شهر گربه‌هاست. باقی بازیگران زنده هستند که نقش گربه را بازی می‌کنند.

کارگردان "پیشونی سفید" همچنین به زمان اکران تازه‌ترین اثرش اشاره کرد و گفت: "تورنا 2" آبان ماه اکران می‌شود.

هاشمی درباره رده‌بندی سنی و شورایی که از سوی سازمان سینمایی مطرح شده است، گفت: به هر حال رده‌بندی سنی هم در قضاوت، هم نظارت و هم انتخاب تماشاگران تأثیرگذار است. این اتفاق خوبی است و اگر بخواهیم به یک عدالت خیرخواهانه برسیم باید این مسیر را طی کنیم. درجه‌بندی سنی باعث می‌شود هم در اکران و هم در زمان مخاطب شناسی و دعوت از مخاطب حق به حق‌دار برسد و هر اثری حق خودش را دریافت کند. درواقع تبعات مثبت این اتفاق فراوان است.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا سینمای کودک و نوجوان در حال حاضر همسو با نگاه کودکان امروز هست یا خیر، توضیح داد: در همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان شاید سه یا چهار فیلم بیشتر نیست که همسو با خواسته‌های بچه‌های امروز باشد. این که فقط با ذهنیات کودکان و نوجوانان و خواسته آن‌ها اثری ساخته شود، کافی نیست. این آثار را کودکان و نوجوانان باید دوست داشته باشند وگرنه معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. جشنواره کودک و نوجوان باید فیلم‌هایی را تشویق کند که در این راستا گام برمی‌دارند، چرا که سینمای ایران به طور کلی در حال شکست خوردن است و سینمای کودک و نوجوان نیز شکست خورده است. اگر قرار باشد فیلم‌هایی ساخته شوند که اقبال عمومی ندارند یا نباید ساخته شوند و یا نباید از آن‌ها حمایت شود. فیلم باید مورد توجه قرار گیرد. آبروی سینمای کودک و نوجوان در گرو تلاش سینماگرانی است که فیلم‌هایشان مختص به بچه‌هاست و بچه‌ها آثار آن‌ها را دوست دارند. باید به مخاطب و انتخاب او احترام بگذاریم چرا که انتخاب‌کننده آن‌ها هستند و خوب می‌دانند چه چیزی را انتخاب کنند و چه چیزی را پس بزنند.