سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز پنجشنبه در دومین روز جشنواره فیلم ونیز 2019 دو فیلم آمریکایی "به سوی ستاره‌ها" (Ad Astra) به کارگردانی جیمز گری و "داستان ازدواج" (Marriage Story) به کارگردانی نوا بامبک در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفتند.

برد پیت در فیلم علمی تخیلی "به سوی ستاره‌ها" از شرکت فاکس نقش روی مک‌براید یک فضانورد را بازی می‌کند که مأموریت دارد منظومه شمسی را از تخریب قریب‌الوقوع نجات بدهد. او یک مأموریت شخصی هم دارد؛ این که پدر گمشده‌اش (با بازی تامی لی جونز) را پیدا کند. لیو تیلور دیگر بازیگر این فیلم است. "به سوی ستاره‌ها" بعد از "جاذبه" و "اولین انسان"، سومین فیلم مهم آمریکایی با موضوع فضا است که اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده می‌رود.

Brad Pitt in Ad Astra

برد پیت در "به سوی ستاره‌ها"

پیت پنجشنبه از "به سوی ستاره‌ها" به‌عنوان "پرزحمت‌ترین" فیلم خود تاکنون یاد کرد و گفت بازی در نقش یک فضانورد در یک ادیسه پدری و پسری او را وادار کرد بر احساساتی که ایده‌های مرسوم درباره مردانگی را زیر سؤال می‌برد تکیه کند.

0992 Ad Astra Photocall - The 76th Venice Film Festival - Brad Pitt_ Liv Tyler

برد پیت و لیو تیلور در مراسم فوتوکال "به سوی ستاره‌ها"

ستاره 55 ساله که حضورش در لیدو با استقبال پرشور هواداران روبرو شد به خبرنگاران گفت: "به سوی ستاره‌ها" به‌عنوان یک مرد، یک پدر و یک پسر واقعاً برای من مسحورکننده بود.

درام "داستان ازدواج" از شرکت نتفلیکس با بازی آدام درایور و اسکارلت جوهانسن درباره زن و شوهری هنرمند است که برای دریافت حضانت پسر هشت ساله خود درگیر جدال حقوقی شده‌اند. جوهانسن نقش یک بازیگر زن و درایور نقش یک کارگردان تئاتر را بازی می‌کنند. لورا درن، آلن آلدا، ری لیوتا و مریت ویور از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

وقتی نوا بامبک از اسکارلت جوهانسن خواست برای مذاکره درباره فیلمی که قصد داشت با موضوع طلاق بنویسد با او ملاقات کند، از این موضوع بی‌خبر که جوهانسن خود در زندگی واقعی با چنین مسئله‌ای روبروست.

بازیگر 34 ساله به خبرنگاران گفت: انگار به‌نوعی مقدر شده بود که من این نقش را بازی کنم. در بهترین زمان ممکن بازی در فیلم به من پیشنهاد شد.

Marriage Story

آدام درایور و اسکارلت جوهانسن در "داستان ازدواج"

 

بامبک زمانی شروع به نوشتن فیلمنامه کرد که مطمئن شده بود درایور و جانسن نقش زوج فیلم را بازی خواهند کرد. او گفت هنگام نگارش این قصه متوجه شد که ما به‌واسطه طلاق می‌توانیم یک ازدواج را کندوکاو کنیم.

بامبک اضافه کرد: این دو هرچند راه خود را از هم جدا کرده‌اند، اما عشق همیشه هست. در هر صحنه، این عشق را حس می‌کنید.

0994 Marriage Story Photocall - The 76th Venice Film Festival - Scarlett Johansson

اسکارلت جوهانسن در مراسم فوتوکال فیلم "داستان ازدواج"

"داستان ازدواج" بعد از ونیز در جشنواره‌های تلوراید و تورنتو به نمایش درمی‌آید و از شش نوامبر اکران می‌شود. شرکت نتفلیکس امسال هم حضوری پررنگ در لیدو دارد، جایی که سال گذشته که فیلم "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون از این شرکت اولین بار در دنیا روی پرده رفت و شیر طلایی بهترین فیلم را برد و "ترانه باستر اسکراگز" برادران کوئن جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. امسال نتفلیکس به‌جز "داستان ازدواج" فیلم "The Laundromat" به کارگردانی استیون سودربرگ را نیز در بخش مسابقه بین‌الملل دارد.

"بهترین کاندیدا" (The Perfect Candidate) ساخته هیفاء المنصور فیلمساز اهل عربستان سعودی و دیگر رقیب جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره فیلم ونیز نیز پنجشنبه در لیدو روی پرده رفت. این فیلم یک کمدی درام درباره یک پزشک زن جوان سعودی است که می‌کوشد با مانور در جامعه محافظه‌کار و مردانه خود در انتخابات شهرداری شرکت کند.

The Perfect Candidate

صحنه‌ای از فیلم "بهترین کاندیدا"

المنصور 45 ساله اولین فیلمساز زن عربستان سعودی است. "وجده" اولین فیلم او نخستین بار در 2012 در جشنواره ونیز نمایش داده شد و سال بعد به‌عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم بلند بین‌المللی هشتاد و ششمین جوایز اسکار به آکادمی معرفی شد.

09999 The Perfect Candidate Photocall - The 76th Venice Film Festival

عوامل فیلم "بهترین کاندیدا" به کارگردانی هیفاء المنصور که تولید مشترک عربستان سعودی و آلمان است

او یکی از دو بانوی فیلمساز در بین 21 رقیب بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز است. شانون مورفی فیلمساز زن استرالیایی با فیلم "دندان‌های شیری" شانس خود را امتحان می‌کند.

تقدیر از پدرو آلمودوار

روز پنجشنبه همچنین پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد این دوره جشنواره ونیز را دریافت کرد.

کارگردان 69 ساله برنده اسکار که برای فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون "با او حرف بزن"، "بازگشت" و به‌تازگی "رنج و افتخار" شهرت دارد، اولین بار در 1983 با کمدی درام "عادت‌های ناشناخته" در جشنواره ونیز شرکت کرد، فیلمی درباره یک خواننده که در صومعه‌ای از راهبه‌های عجیب‌وغریب پنهان می‌شود.

او در 1988 با فیلم "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" در لیدو برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و این تنها حضور او در بخش مسابقه بین‌الملل در تمام دوران کاری‌اش بوده است.

آلمودوار به خبرنگاران گفت: ونیز جایی است که من در آن به‌عنوان یک کارگردان به دنیا آمد. جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد این جشنواره چیزی بسیار ویژه است.

او درباره فیلم "عادت‌های ناشناخته" و واکنش‌ها به آن در ونیز گفت: همه داوران از فیلم خوششان نیامد، اما همین که من توانستم در یک جشنواره بین‌المللی شرکت کنم، شبیه یک معجزه بود.

05 Pedro Almodovar Golden Lion Ceremony - The 76th Venice Film Festival

آلمودوار که عموماً با آنتونیو باندراس و پنه‌لوپه کروز همکاری می‌کند، تاکنون شش بار شانس دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن را داشته است. او در 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2006 برای "بازگشت" جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. آلمودوار امسال فیلم شبه‌زندگی‌نامه‌ای "رنج و افتخار" را در بخش مسابقه جشنواره کن داشت که آنتونیو باندراس به خاطر آن جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.

آلمودوار در 2003 برای فیلم "با او حرف بزن" برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و برای همین فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان بود. "مرا باز کن! مرا ببند!"، "آغوش‌های گسسته"، "پوستی که در آن زندگی می‌کنم"، "خیلی هیجان‌زده هستم!" و "خولی‌یتا" از دیگر ساخته‌های اوست.

نمایش فیلم‌های فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان در بخش کلاسیک‌ها

روز پنجشنبه همچنین دو فیلم ایرانی است: مستند "خانه سیاه ‌است" (1962) به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم گلستان و "تپه‌های مارلیک" (1964) به کارگردانی گلستان در بخش کلاسیک‌های جشنواره ونیز نمایش داده شدند.

مستند سیاه‌وسفید و 21 دقیقه‌ای "خانه سیاه ‌است" تولید کارگاه فیلم گلستان است. این فیلم در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخته شد. مستند 15 دقیقه‌ای "تپه‌های مارلیک" درباره کاوش و یافته‌های باستان‌شناسی در منطقه مارلیک است. موسیقی این فیلم را مرتضی حنانه ساخت و مانند "خانه سیاه ‌است" تولید کارگاه فیلم گلستان است.

نسخه ترمیم‌شده هر دو فیلم توسط بنیاد سینماتک بولونیا و "اکران نوآر پروداکشنز" با همکاری ابراهیم گلستان و فیلمخانه ملی ایران و با حمایت ماهرخ عشاقیان و جنوما فیلمز آماده شده است.

سال گذشته نیز نسخه ترمیم‌شده فیلم "خشت و آینه" گلستان در بخش کلاسیک‌های ونیز نمایش داده شد.

امسال 20 فیلم از جمله "استراتژی عنکبوت" (برناردو برتولوچی، 1970)، "تصادف" (دیوید کراننبرگ، 1996)، "شیخ سفید" (فدریکو فلینی، 1952) و "نیویورک، نیویورک" (مارتین اسکورسیزی، 1977) در بخش کلاسیک‌های جشنواره ونیز روی پرده می‌روند.

کوستانتزا کواتریو کارگردان و فیلمنامه‌نویس رئیس هیئت داوران دانشجویان سینماست که برای هشتمین سال پیاپی برنده دو جایزه بخش کلاسیک‌های ونیز را انتخاب می‌کنند: جایزه بهترین فیلم ترمیم‌شده‌ و جایزه بهترین مستند درباره سینما.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه‌شب 28 اوت (6 شهریور) با اولین نمایش جهانی فیلم "حقیقت" ساخته هیروکازو کوره-ادا کارگردان ژاپنی آغاز شد و تا 7 سپتامبر (16 شهریور) ادامه دارد. لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری