سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عصر یکشنبه ۳ شهریورماه در دانشگاه ایلام برگزار شد.

در ابتدای این برنامه رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره با اشاره به مشکلاتی که ممکن است در جشنواره وجود داشته باشد گفت: این اتفاقات به خاطر ساختار جشنواره و این موضوع است که هر سال جشنواره از استانی به استان دیگر منتقل می‌شود. با این حال ویژگی‌های مثبت این جشنواره آنقدر زیاد است که می‌توان از این مشکلات کوچک چشم‌پوشی کرد.

صادق‌زاده افزود: این جشنواره نکات مثبت زیاد و البته نکات ناراحت‌کننده نیز داشت. در رشته ارتباط تصویری جوانی به نام مهدی حقیقی حضور داشت که سه روز قبل از آمدن به جشنواره در گذشت. در این جشنواره داور دوست‌داشتنی در رشته کاریکاتور به نام شهرام رضایی وجود داشت که ۲۶ روز پیش بر اثر سانحه تصادف دنیای خود را عوض کرد. اما خوشبختانه در این جشنواره زن جوان باردار یا جوانی که دو روز پیش به سربازی اعزام شده بود با وجود سختی‌ها در این جشنواره حضور یافتند. در این جشنواره از نوجوان ۱۶ ساله تا جوانی که ۲۴ سال و ۳۵۷ روز سن داشت و تنها دو هفته دیگر به پایان مهلت سنی او برای حضور در این جشنواره باقیمانده بود حضور داشتند.

پس از آن عمران خودآموز مدیرکل ارشاد استان ایلام با تشکر از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: این عزیزان شعار محوری وزارت ارشاد که ایران فقط تهران نیست را در عمل ثابت کردند و نشان دادند که ایلام هم پاره تن ایران است.

خودآموز ادامه داد: تمام مجموعه همراه آن‌ها و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و افراد بسیاری کمک کردند تا این رویداد برگزار شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی استان ایلام که بسیار همدل و همراه بودند نقش مهمی در برگزاری این جشنواره داشتند. پروفسور محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام که در این فصل تعطیلی دانشگاه همه همکاران خود را به همکاری با ما خواندند نیز نقش مهمی در این رویداد داشت و به خود می‌بالیم که چنین سرمایه ارزشمندی در استان داریم.

او ادامه داد: از مجموع هنرمندان، هنرجویان و استادانی که به ایلام افتخار دادند و به شهر ما آمدند تشکر می‌کنم. در این سالن بیش از ۳۰ هنرمند تراز اول کشور حضور دارند که برای اولین بار به ایلام آمدند و این موضوع برای ما مایه سربلندی است. برای ما باعث افتخار است که چنین هنرمندانی در کشور داریم که هوای هم‌وطنان خود در سراسر کشور را دارند. غریب ۱۳۰ اثر هنری ارزشمند از این جشنواره برای ما به یادگار می‌ماند که با افتخار از آنها نگهداری می‌کنیم.

پس از اجرای موسیقی کردی توسط محمدجواد شوهانی، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی به صحنه آمد و با نقل قولی از ابوسعید ابوالخیر به قرائت متنی پرداخت که در آن آمده بود: اساتید و هنرمندان گرانقدری داریم که معمولا علاقه‌ای به حضور در جمع‌ها ندارند، اما به خاطر جوانان در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند.

او خطاب به هنرمندان جوان گفت: شما استعدادهای هنر این سرزمین هستید و حتی قبل از قضاوت نیز برگزیده شده‌اید، به شرطی که قدر خود را بدانید، مطالعه کنید و از استادان خود بیاموزید. ۱۲۷ هنرمندی که اینجا حضور داشتند حتماً شایسته این حضور بوده‌اند. پس از یک ربع قرن تجربه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، این بار از اساتید هنر خواستیم برای‌تان نامه بنویسند. لطفاً این نامه‌ها را چند بار بخوانید و رازهای بسیاری که میان واژه‌ها نهفته است را کشف کنید.

در ادامه مراسم تجلیل از مفاخر استان برگزار شد و از علی اشرف صندوق‌آبادی، استاد خوشنویس، تقدیر به عمل آمد. در این بخش ابتدا متنی که غلامحسین امیرخانی درباره صندوق‌آبادی نوشته بود قرائت شد و پس از مراسم تقدیر، این هنرمند اثری از خود را به پروفسور محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام اهدا کرد.

در ادامه علی‌اکبری نیز با حضور بر صحنه گفت: افتخارم این است که عمر خود را صرف جوانان کردم و شما به نمایندگی از جوانان ایران به ایلام آمدید. امیدوارم این اتفاق خاطره خوبی در زندگی شما باشد. برگزاری این جشنواره نتیجه زحمات آقایان صندوق‌آبادی و خودآموز بود و دانشگاه نیز تا جایی که توانست پای کار آمد. خوشحالم امروز بر لبان همه کسانی که به ایلام آمدند، لبخند می‌بینم.

در ادامه بیانیه هیئت داوران قرائت شد که در بخش‌هایی از آن آمده بود: رویکرد داوری آثار بر مبنای خلاقیت در ایده و تسلط در فرایند اجرا بوده است. از وزارت فرهنگ و ارشاد که پایه‌گذار این جشنواره بوده است انتظار می‌رود در جهت هر چه بهتر شدن کیفیت این جشنواره از هیچ تلاشی کوتاهی نکند که این جشنواره از مهم‌ترین راه‌های اعتلای هنر تجسمی ایران است.

پس از آن برگزیدگان رشته‌های نه‌ گانه برای دریافت تندیس و لوح افتخار جشنواره، عضویت در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ۲۰ میلیون ریال وجه نقد به این ترتیب معرفی شدند:

ارتباطات تصویری ( پوستر ): زهرا انصاری از بندرعباس

تصویرسازی: زینب قانعی بافتی از یزد، آزاد شهر

خوشنویسی: مسعود نظری‌نژاد از خوزستان، اهواز

طراحی: الهام سلطان محمدی از تهران

عکاسی: بهرام بیات از زنجان

مجسمه: زهرا دیاریان از تهران

کاریکاتور: عارف نیازی از کرمانشاه

نقاشی: ثمین قوچی از تهران

نگارگری: فاطمه مورالیانی از خراسان رضوی، مشهد

همچنین تقدیرشدگان بخش‌های گوناگون، به این ترتیب معرفی شدند:

گرافیک: پگاه خاکساری و هومن مرادی

تصویرسازی: شیدا محمدی

خوشنویسی: نیما حسن‌پور و امیرعباس نصیری

طراحی: هما اشرف منصوری و فرشید حیدری بالستانی

 عکاسی: صبا شامبیاتی و پروانه کیانی‌مهر

مجسمه: رعنا حیدرزاده و آیناز رئوفیان

نقاشی: فاطمه باقری و آیدا روزبیانی

 کاریکاتور: حورا سنچولی و علی راست‌رو

 نگارگری: میلاد بیلکی و شیما شهرابی فراهانی