به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، ظهر امروز- یکشنبه دوم شهریور ماه- سمینار تئاتر ملل در مجمتع فرهنگی هنری وزارت ارشاد مریوان برگزار شد.

این سمینار در دو بخش برپا شد که بخش نخست آن با مدیریت سامان خلیلیان، مدیر دفتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد و گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره، پیشینه و وضعیت تئاتر خیابانی در کشورشان را تشریح کردند.

در بخش دوم نیز که بامدیریت فاتح بادپروا، دبیر جشنواره برگزار شد، دبیران و مدیران هنری چند جشنواره مدعو عربی، توضیحاتی درباره جشنواره‌های خود ارائه کردند.

در بخش نخست، تیتیا بومیستر از کشور هلند که برای برپایی کارگاه آموزشی به جشنواره دعوت شده است، توضیح داد که تئاتر خیابانی در هلند توسط هنرمندانی

پایه‌ریزی شده که دنبال شیوه‌های نوینی در تئاتر بودند و قصد داشتند تئاتر را در فضاهایی خارج از مکان‌های مرسوم اجرا کنند.

به گفته او، تئاتر خیابانی هلند بر مبنای فرم تجربی مبتنی بر خلاقیت شکل گرفته است و در این کشور 5 جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود که تمرکزشان بر تئاترهایی است که در خارج از ساختمان اجرا می‌شوند.

این هنرمند هلندی تاکید کرد که در کشور او تئاتر خیابانی با تمرکز بر جنبه‌های دیداری و کمدی اجرا می‌شود و بیشترین هدف آن شاد کردن مردم است.

او با ابراز خرسندی از کارناوال نمایش خیابانی که روز شنبه در جشنواره برگزار شد، افزود: در این کارناوال تلفیق موسیقی کردی و نمایش برایم بسیار جذاب بود چراکه در هلند آمیزش موسیقی و تئاتر را به این شکل نداریم.

جوردی بل ترامو از ایتالیا نیز تئاتر خیابانی را بهترین وسیله برای ارتباط میان هنرمند و تماشاگر دانست چراکه به گفته او، این شیوه اجرای تئاتر، کاملا مستقیم است.

او با تقدیر از تماشاگران تئاتر در ایران ادامه داد: ایران، مخاطبان بسیار خوبی دارد. من هنر خود را به آنان ارایه کردم و آنان بیش از آن را به من بازگرداندند. تئاتر خیابانی ایران به دلیل مخاطبانش، تئاتری بسیار خوب است و اینها به دلیل فرهنگ کردی است.

آناستازیا پارفنوا از روسیه نیز که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، حضور در جشنواره مریوان را تجربه‌ای بسیار گرانبها دانست و گفت: هرگز تصور نمی‌کردم تماشاگران ایرانی این اندازه خونگرم و صمیمانه با نمایش‌ها برخورد کنند.

هنرمندانی ازکشورهای برزیل، اکراین و ارمنستان نیز از دیگر حاضران در این سمینار بودند.

الکساندر سیبیا تاتوف از اکراین نیز اعلام کرد که در کشور او تئاتر خیابانی کاملا خصوصی است ولی قرار است دولت از این گونه تئاتری حمایت کند تا کیفیت آن ارتقا پیدا کند.

پنل دوم این سمینار نیز با حضور فاتح بادپروا دبیر جشنواره و دیگر مدیران فستیوال‌ها برگزار شد.

بادپروا با اشاره به اینکه رویکرد این دوره از جشنواره، گردشگری بوده است، گفت: امسال گردشگران بسیاری به شهر ما سفر کرده‌اند و اگر مشکلی بابت اسکان گروه‌ها به وجود آمده و محل های اسکان در خور آنان نیست، ما را ببخشایید.

او ادامه داد: جشنواره تئاتر علاوه بر مباحثتخصصی خود، زمینه‌ای برای تبادل فرهنگهاست و امیدواریم در کنار برگزاری این جشنواره، بیش از پیش با فرهنگ‌های یکدیگر آشنا شویم.

او همچنین دیگر رویکرد این جشنواره را سرور و شادمانی و گفتمان دانست.

سپس عبدالکریم سنجر از بغداد توضیحاتی درباره فستیوال تئاتر این کشور ارایه و تاکید کرد که بغداد امن و آرام است.

همچنین محمد حمود سلیم از عمان نیز گفت با ایراه توضیحاتی درباره جشنواره تئاتر کشور خودش افزود: از دیدن تماشاگران تئاتر در مریوان شوکه شدم چون هرگز تصور نمی‌کردم مردمی این اندازه مشتاق و دوستدار تئاتر باشند.

حسن محمد صالح دبیر جشنواره دربندیخان کردستان عراق نیز این جشنواره را مولود و خواهرخوانده جشنواره تئاتر مریوان خواند و گفت: جشنواره ما تحت تاثیر و وامدار جشنواره شماست که با کمک هنرمندان ایرانی شکل گرفته و هر سال نمایندگانی از کشورهای اروپایی در کنار کشورهای همسایه در آن حضور دارند.

نمایندگانی از کرکوک و عمان نیز در این سمینار حضور داشتند و ابراز امیدواری کردند چندین نمایش از مریوان در جشنواره‌های آنان اجرا شود.