به گزارش هنرآنلاین، "امشب، اینجا" اثری اجتماعی پیرامون روابط آدم‌هاست که به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی و با دراماتورژی محمد چرمشیر اواخر شهریورماه امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

گفتنی است مژگان خالقی سال گذشته نیز نمایش "تو مشغول مردنت بودی" را در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد و نمایش‌هایی چون "بازی استریندبرگ"، "واگویه‌های گاه و بی‌گاه مردی که به خاطر نمی‌آورم"، "فریب خورده" و "کلاغ" از دیگر آثاریست که او در مقام کارگردان به صحنه برده است.

 

محمد رحمانیان نمایش "رگ" را افتتاح می‌کند

محمد رحمانیان نمایش "رگ" را افتتاح و نمایشنامه دو زبانه "جنوب از شمال غربی" را که هر دو از آثار ایوب آقاخانی هستند، رونمایی می‌کند.

نخستین اجرای نمایش رگ روز دوشنبه ۴ شهریور با حضور تنی چند از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت و محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان پرآوازه تئاتر نیز آن را افتتاح می‌کند.

طی این مراسم رحمانیان از سی و ششمین کتاب ایوب آقاخانی که نمایشنامه دو زبانه "جنوب از شمال غربی" است و توسط نشر عنوان به چاپ رسیده، رونمایی خواهد کرد.

فروش اینترنتی "رگ" از چند روز پیش آغاز شده و با توجه به استقبال از پیش فروش نمایش جدید "پوشه هنر پارس" امکان خرید برای سه روز دوم اجراها نیز در سایت تیوال (www.tiwall.ir) از امروز ایجاد شده است‌.

در خلاصه داستان نمایش رگ آمده است: "رگ که بجنبد داستان عوض می‌شود؛ همیشه همین است و همین بوده. رگ که بجنبد حتی سه سرباز بی‌نام هم می‌توانند تاریخ بسازند؛ رگ که بجنبد عشق آغاز می‌شود، وطن معشوق می‌شود و ماشه چکانده می‌شود و... پرچم افراشته می‌ماند …"

این نمایش که براساس طرح ایوب آقاخانی توسط ایوب آقاخانی، فرهاد امینی و ویدا دانشمند نوشته شده، نگاه به واقعه‌ای مستند در تاریخ ایران دارد‌. واقعه‌ای در نخستین روزهای شهریور ۱۳۲۰ که سه مرزبان در منطقه مرزی ارس در برابر لشکر چهل و هشتم شوروی علیرغم فرمان پایتخت می‌ایستند.

نکته جالب توجه اجرای نمایش جدید آقاخانی این است که "رگ" دقیقا همزمان با هفتاد و هفتمین سالگرد شهادت این سه مرزبان آذری اجراهای خود را آغاز خواهد کرد.

برزو ارجمند، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، الهه شه پرست، محسن بهرامی، بهناز بستان دوست و هلن بهرامی در "رگ" نقش آفرینی می‌کنند.

همچنین در جدیدترین نمایش آقاخانی طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح لباس ماهرخ سلیمانی پور، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح گرافیک محمد صادق زرجویان، طراح نور رضا خضرایی، طراح صدا علی مست علی، آهنگساز محمد ملکی، مشاور رسانه‌ای هانیه خاکپور، مدیر تولید ساناز قراملکی و مجری طرح امین آذریان و محمد مهدی مومن زاده هستند.

 

دبیران همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین منصوب شدند

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان خوزستان، به عنوان دبیر اجرایی و رئیس حوزه هنری استان خوزستان به سمت دبیر هنری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین منصوب شدند.

دبیران اجرایی و هنری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین معرفی و حکم خود را از مجدالدین معلمی؛ معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی دریافت کردند.

کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دراین باره گفت: این همایش را مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مشارکت ستاد فرهنگی اربعین و همکاری حوزه هنری استان خوزستان برگزار خواهد کرد که طی یکی دو روز آینده فراخوان آن نیز منتشر خواهد شد تا علاقه‌مندان آثار نمایشی خود را برای ارزیابی و حضور در این همایش ارسال کنند.

وی ادامه داد: چهارشنبه هفته گذشته احکام دبیر اجرایی و دبیر هنری این دوره از همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از سوی مجدالدین معلمی؛ معاون هنری حوزه هنری به ایشان تسلیم شد که براین اساس آرش ساربان؛ مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان خوزستان به عنوان دبیر اجرایی و سیدشهاب‌الدین طباطبایی؛ رئیس حوزه هنری استان خوزستان نیز به سمت دبیر هنری این همایش منصوب شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه این همایش تحت عنوان "روایت راهیان" در ادوار گذشته با استقبال خوبی از سوی زائران اربعین حسینی که هر ساله در این ایام در این مسیر به پیاده‌روی برای برگزاری مراسم اربعین در کربلای معلی می‌پردازند، برگزار می‌شود؛ روبرو شده است، گفت: امسال همچون سال‌های گذشته آثار راه یافته به این همایش در قالب‎هایی همچون نمایش محیطی، خیابانی، مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی، نقالی و ... برگزار خواهد شد و با توجه به خیل عظیم عاشقان حسینی از کشورهای مختلف، مقرر شده است که آثاری به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو، ترکی نیز پذیرفته و به اجرا درآیند.

این هنرمندان عرصه سینما و تئاتر در پایان با اشاره به اینکه این همایش با نظارت و حمایت مستقیم اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که معاون هنری حوزه هنری احکام دبیران هنری و اجرایی را ارائه کرد، ایشان اهداف و انتظاراتی که مورد توقع حوزه هنری مبنی بر دستاورد و خروجی این دوره از همایش است را نیز تشریح کرد و دبیران این همایش مکلف شدند از همه ظرفیت‌های نمایشی موجود در استان خوزستان و سایر مراکز استانی حوزه هنری در برگزاری هرچه مطلوب این رویداد استفاده کنند.

 

چهل و هشتمین مجله شفاهی توکا منتشر شد

عصر روز گذشته، شنبه دوم شهریور چهل و هشتمین مجله شفاهی کانون کودک و نوجوان خانه تیاتر "توکا" منتشر شد.

این شماره با مضمون بررسی رویکرد دینی در تئاتر معاصر کودک و نوجوان با حضور محمود فرهنگ محمود فرهنگ، کارگردان تئاتر و مدیر دفتر تئاتر دینی، یدالله وفاداری استاد دانشگاه، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر کودک و اعضای کانون کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی قلعه رئیس کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر گفت: از سال 90  حدود هشت سال است که مجله شفاهی توکا هر ماه توسط این انجمن منتشر می‌شود و در هر شماره به یک موضوع تخصصی کودک و نوجوان می‌پردازد. اما تاکنون به رویکرد دینی نپرداخته‌ایم و این جلسه می‌تواند فتح بابی باشد تا جلسات دیگری نیز با این موضوع برگزار شود.

قلعه همچنین گفت: شاید یکی از دلایل انتخاب این موضوع ماه مبارک محرم باشد اما هرگز بر این باور نیستیم که تئاتر دینی مقطعی و تنها مختص به ماه‌های خاصی باشد، همین‌طور که تئاتر دینی تنها تئاتر عاشورایی نیست و گاه یک قصه قرآنی یا یک نمایش انسانی می‌تواند یک اثر دینی باشد.

پس از او محمود فرهنگ درخصوص تاثیر منفی شرایط اقتصادی بر تئاتر کودک اینچنین توضیح داد: هزینه‌بردار بودن و مسائل اقتصادی و تغییر ذائقه مخاطب در آثار کودک سبب کم کاری برخی هنرمندان تئاتر دینی در این حوزه شده است.به این شرایط عدم ارائه نمایش کودک به شکل بی‌چیز و تبدیل این نوع نمایش به نمایش‌هایی بسیار شلوغ و هیجانی را که بیافزاییم، مسبب به حاشیه رفتن تقریبی تئاتر دینی از تئاتر کودک را در می‌یابیم، این در حالی است که بخشی از تئاتر کودک تئاتر دینی است.

فرهنگ درخصوص مفاهیم قابل استفاده دینی در تئاتر کودک گفت: استفاده از مفاهیم دینی، موضوعیت گرفتن از زندگی و شخصیت ائمه (ع)، حضرت زهرا (س)، حضرت علی(ع)، پرداختن به داستان و جانمایه واقعه عاشورا، پرداختن به موضوع رضوی، پرداختن به سیره و زندگی حضرت قائم(عج) و پرداختن به زندگی و شخصیت افراد موثر در تاریخ اسلام از مواردی هستند که می‌توان برای تولید تئاتر دینی کودک از آنها  بهره‌برداری کرد. همانطور که قابل مشاهده است موضوع برای پرداختن به چنین مقوله‌ای کم نیست اما برای تئاتر کودک هنوز نتوانسته‌ایم از زندگی چهارده معصوم استفاده کنیم و آن را بر صحنه تصویر کنیم. اگر هم نمایشی تولید شده است نه درخصوص خردسالی و نوجوانی معصومین و شخصیت‌های دینی بلکه در خصوص بزرگسالی آنهاست.

او با اشاره به جای خالی تئاتر دینی در گونه‌های تئاتری گفت: ما کمتر به سوی نمایش‌های ایمانگرا رفته‌ایم، در صورتی که طبق پژوهش‌های دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی در کتاب "ایمانگرایی در ادبیات نمایشی" ادیان دیگر از هزاران سال پیش برای ترویج دین خود به زبان نمایش تلاش کرده‌اند که با توجه به این موضوع در می‌یابیم ما آنچنان در این خصوص برنامه‌ریزی و تلاش نکرده‌ایم. موضوعات بررسی شده در این نگارش حول محور نمایشنامه‌هایی با موضوع جهاد و شهادت، تسلیم و رضا به مشیت الهی، رستگار گرایی، دین سروران، نیکو کاری، فلسفه دینی، تحلیل و اعتراض دینی و نمایش‌های آرمانگرایانه می‌چرخد.

این کارگردان تئاتری همچنین به این موضوع اشاره کرد: توجه به رفتار و شایستگی‌ها در کودکی بسیار مهم تر از بزرگسالی است، اروپایی ها برای تئاتر کودک خود برنامه‌های ده ساله دارند. تئاتر کودک سرمایه و حمایت بیشتری نیاز دارد تا بتواند در مسیر اصلی خود قرار گیرد.

مدیر دفتر تئاتر دینی درخصوص چگونگی مساعدت دفتر تئاتر دینی به برگزاری نمایش‌های دینی کودک و نوجوان افزود: طبق جلسات پی در پی با آموزش و پرورش استان تهران و پیشنهاد ما مبنی بر اختصاص یک سالن آمفی تئاتر در هر منطقه به تئاتر دینی دانش آموزی، این امکان هست که نمایش کودک خلاقانه‌ای تولید شود و در مدارس نیز اجرا شود، یکی از سالن‌هایی که اکنون می‌توان از آن استفاده کرد، تالار فرهنگ است که می‌توان برای اجرای تئاتر کودک در آن رایزنی کرد.

وی در پایان اضافه کرد: ما حاضریم در حد بضاعت خود به گروه‌ها کمک کنیم تا نمایش‌هایی دینی برای دانش‌آموزان تولید و اجرا شود، ما می‌توانیم  با مسئولین کانون‌ها وارد گفت‌‌وگو شده و نمایش‌هایی با کمک جمع حاضر برای دانش آموزان تولید کنیم، حاضران این جلسه توانایی، سال‌ها فعالیت و تخصص دارند و ما نیز به این کمک و این تعامل احتیاج داریم.