به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا بیدقی طراح پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ در توضیحاتی درباره پوستر این جشنواره، اظهارداشت: در حوزه چاپ، هر مرحله یک واگن از یک قطار است و هر مرحله اهمیت خود را دارد. اما یک بخش که همواره در کنار فرم‌های اهمیت ویژه‌ای دارد که آن "شاخص چاپ" است. 

او ادامه داد: شاخص چاپ کار را "تنظیم" می‌کند و میزان غلظت و درستی 4 رنگ اصلی چاپ را نشان می‌دهد که معیاری برای درست روی هم قرار گرفتن ترام‌هاست. درواقع "شاخص چاپ" فصل مشترک تمام چاپ‌هاست. پوستر امسال به این واگن مهم قطار چاپ توجه کرده است.

بیدقی عنوان کرد: شاخص در فرم استانداردش به صورت فرم‌های اسلیمی نیست اما از آن‌جایی که جشنواره چاپ مناسبتی ملی‌ است، نمادی از هنر اصیل ایرانی در آن کار شده و با تفکیک 4 رنگ اصلی چاپ، اشاره‌ای به شاخص چاپ کرده است. در این راستا طرح‌های اسلیمی مورد توجه قرار گرفته‌ است.

طراح پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران، یادآور شد: چینش حروف فارسی فرمی طلق گونه دارد و در طراحی پوستر گویی که استاد چاپی کهنه کار، با حوصله حروف را در کنار هم تنظیم کرده باشد که به طور ضمنی اشاره‌ای به شفافیت و زلالی هنر ایرانی دارد.