سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نیمه راه رسیده است و فیلم‌ها دور اول نمایش خود را به پایان رسانده‌اند، اما همچنان حال و هوای شهر اصفهان مملو از شور و شادی است و کودکان و نوجوانان در صف‌های طویل در جستجوی دیدن آثار سینمایی ایرانی و خارجی هستند.

پنجمین روز از جشنواره نیز به‌مانند روزهای گذشته همراه با نمایش آثار متفاوتی بود. "بی‌سیم"، "قطار آن شب"، "بیله"، "صفر کلوین"، "اقیانوس پشت پنجره"، "سیم ششم"، "بنیامین"، "خواب‌های خط‌خطی"، "دم‌اسبی و مردخوابالو"، "لوئیز و لوکا، مأموریت ما"، "تورنا 2"، "میوه‌های ابرها"، "بیست و سه نفر"، "فیلم‌های کوتاه ایرانی"، "وب سری"، "جوانمردان"، "گوسفند و گرگ‌ها"، "منطقه پرواز ممنوع"، "چرخ، چرخ"، "فرزند زمین"، "پسر مورچه‌ای" در روز پنجم به نمایش درآمدند.

اما در این دوره از جشنواره یک مراسم رونمایی هم اتفاق افتاد. مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی کارگردان نام‌آشنای ایرانی شامل فیلم‌های "دت یعنی دختر"، "گال"، "گل یا پوچ"، "یک داستان واقعی"، "ابجد"، "حافظ"، "داروگ"، "دان"، "دلبران" و "رقص خاک" توسط موسسه نشر و پخش شهرفرنگ و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در یک بسته ده‌تایی دی‌وی‌دی وارد بازار شد. این مجموعه در تیراژ دو هزار نسخه و به قیمت یک میلیون ریال آماده شده است و آماده ارائه به علاقه‌مندان آثار این کارگردان ایرانی است.

همچنین در پنجمین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فیلم سینمایی "نیاز" به کارگردانى علیرضا داوودنژاد مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و به سئانس فوق‌العاده رسید. این فیلم ساعت 14 در ششمین روز از جشنواره بار دیگر به روی پرده خواهد رفت.

داستان این فیلم در مورد نوجوانی به نام علی است که پس از مرگ پدرش، تصمیم می‌گیرد نان‌آور خانه شود. علی پس از چند روز در چاپخانه‌ای مشغول به کار می‌شود. هم‌زمان نوجوان دیگری به نام رضا نیز برای همان کار وارد چاپخانه می‌شود. با وجود درگیری‌های اولیه بین آن دو، به‌تدریج بین آن‌ها پیوند عاطفی برقرار می‌شود. این اثر داوودنژاد علاوه بر جشنواره‌های رشد، فجر و جشنواره‌های خارجی در هفتمین دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنده جوایزی شد.

"نیاز" فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و نیاز نام فیلمی به کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد، نویسندگی علی‌اکبر قاضی‌نظام و علی‌رضا داوودنژاد و علی واجدسمیعی و علی‌رضا داوودنژاد ساخته سال ۱۳۷۰ است.

پایان‌بخش روز پنجم اکران فیلم "اقیانوس پشت پنجره" به کارگردانی بابک نبی‌زاده بود که نشست خبری آن نیز در سینما ساحل برگزار شد. در این نشست نبی‌زاده درباره نمادهای پرتعداد این فیلم و بازنویسی و نگارش فیلمنامه اظهار کرد: ما یک سال و ‌نیم این فیلمنامه را بازنویسی کرده‌ایم و شاید هفت الی هشت پایان برای آن متصور بودیم اما اگر هر پایانی غیر از این برای فیلم انتخاب می‌کردیم فیلم تمام می‌شد و دیگر مخاطب نمی‌توانست این احساس را داشته باشد. با انتخاب سکانس پایانی به شکلی فیلم یک پایان ذهنی دارد که فکر می‌کنم با نمادهایی که مشخص بود منظور ما کاملاً قابل درک بود.

وی ادامه داد: من چون ادبیات نمایشی خواندم همه چیز را استعاری در فیلم قرار دادم و ماهی بزرگ هم نمادی از یک خانواده و بی‌سرپرست شدن آن بود. اگر قسمت‌هایی از این نمادها و استعاره‌ها گنگ است قبول دارم که شاید استفاده از آن‌ها برای نوجوانان و کودکان شاید کمی سخت باشد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا چهارم شهریور در استان اصفهان در حال برگزاری است.