به گزارش هنرآنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، نشست همگرایی دولت و پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری "گام نخست" و مراسم امضای پیش‌نویس دستور العمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه با حضور پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. دستورالعمل یاد شده پس از تصویب‌نامه هیئت وزیران، رسماً ابلاغ و اجرا خواهد شد.

گزارش آقای مشاور و سند مشترکی که الزام آور بود

علی اصغر سید آبادی مشاور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در ابتدای‌این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه‌ریزی برای برگزاری‌این جلسه گفت:‌این در تاریخ معاصر‌ایران بی‌نظیر است که تمام انجمن‌های هنری به یک سند مشترک برسند.‌این اتفاقی که افتاده مشارکت در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در عرصه فرهنگ و هنر توسط اصناف است. ما طی مشورت‌هایی که با آقای صالحی داشتیم به‌این نتیجه رسیدیم که نمایندگان صنوف مختلف در جلسات مشترک به جمع بندی‌هایی پیرامون نحوه تشکیل فعالیت‌های انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر برسند و برنامه‌ریزی‌هایی در جهت استقرار نظام صنفی فرهنگ و هنر صورت گیرد. در‌این راستا مهم‌ترین اولویت‌ها صنف بود اما ما به دلیل اهمیت موضوع به ماجرای بیمه بیکاری هم رسیدیم که برای اهالی هنر بسیار مهم است. از‌این جهت است که اهمیت استقرار یک نظام صنفی مورد توجه قرار گرفت. در‌این بحث‌ها که بحث‌های بسیار پرچالشی بود به‌این نتیجه رسیدیم که در چارچوب قوانین موجود به ساز و کاری برسیم.

وی ادامه داد: توجه به نهادهای سرمایه‌داری، موضوع واحدهای صنفی و پدیدآورندگان آثار هنری سه بخشی بودند که ما در حوزه نحوه تشکیل فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر به آن توجه کردیم. ما تمرکز خودمان را در بخش پدیدآورندگان به وجود آوردیم که در‌این راه توجه به موضوع قانون کار نقش پر رنگی داشت. به هر حال بسیار تشکر می‌کنم از تمام صنوف که در‌این شرایط کنار ما قرار گرفتند و ما امروز شاهد برگزاری‌این نشست هستیم.

مفهوم "کار شایسته" در دستور کار قرار گرفت

مسعود هوشمند رضوی نماینده صنف روزنامه‌نگاران هم در‌این نشست گفت: اگر بخواهم درباره نحوه شکل‌گیری انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر به طور خلاصه چیزی بگویم به موضوع نهادینهسازی کار شایسته اشاره می‌کنم که یک مفهوم بین‌المللی است. طبق تعریفی که از سازمان بین‌المللی کار از‌این مفهوم ارائه شده موضوع کرامت انسانی و برخورداری از فرصت‌های اجتماعی و همچنین برابری دستمزد و جنسیت موردتوجه قرار گرفته است. در یک بخش از مفهوم کار شایسته به موضوع حق داشتن تشکل و چانه‌زنی اشاره شده است. در‌این راستا رویکرد به شکلی سه جانبه خواهد بود. بنابراین ما برای استقرار‌این مفهوم نیازمند تشکیلاتی بودیم که بتواند به‌این موضوعات رسیدگی شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث سه جانبه‌گرایی در قوانین موجود توضیح داد: ما یک فرصت تاریخی داریم که امیدوارم بتوانیم از‌این فرصت‌ها استفاده کنیم. به هر حال‌این اولین برنامه‌ای است که محصول گفت‌وگوهای مختلف است که نمایندگان اصناف در آن حضور دارند و می‌توانند بدون دخالت دولت کاری انجام بدهند. ما به هیچ عنوان دنبال حذف خانه‌ها و انجمن‌های صنفی نیستیم.‌این یک کار گروهی است که در موازات انجمن‌ها حرکت نمی‌کند. بلکه توجه به مفهوم "کار شایسته" مهم‌ترین بحثی بوده که در‌این فضا مورد تمرکز است. به هر حال‌اینها کف مطالبات ماست و قطعا در‌این راه هم‌ایراداتی داریم. تهیه‌این پیش‌نویس در اول راه است که پشتیبانی اهالی فرهنگ و هنر و تصویب نهایی آن در دولت مهم‌ترین ارکان هستند.

فیاض زاهد مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌هم در‌این مراسم بیان کرد: وقتی هوشمند رضوی و دوستانم در وزارت ارشاد با من موضوع را مطرح کردند من از اجرای‌این طرح استقبال کردم و آن را با آقای شریعتمداری در میان گذاشتم که خوشبختانه با استقبال او نیز همراه شد. ما تا زمانی که به هنرمندان خودمان احترام نگذاریم، جامعه، جامعه فرهیخته‌ای نخواهد بود. پس اگر قرار است کاری کنیم باید همین جا دست به انجام کار بزنیم. متاسفانه در‌این مدت میل فراوانی برای مهاجرت  به خارج از کشور وجود دارد پس باید به‌این پروتکل‌ها توجه بیشتری کرد. من از دوستانم در وزارت ارشاد بسیار تشکر می‌کنم که در جلسات مختلف پیرامون‌این پیش نویس حضور داشتند.

امروز یک روز تاریخی در‌ایران است

ایرج راد رییس هیئت مدیره خانه تئاتر هم در‌این نشست گفت:‌این روز را به همه اهالی فرهنگ و هنر تبریک می‌گویم که بعد از سالها تلاش به نتیجه رسیده است. ما از دیرباز به دنبال امنیت اهالی تئاتر بودیم. در‌این راه از سال‌ها قبل با شورای عالی انقلاب فرهنگی در تماس بودیم و پیرامون موضوع امنیت شغلی هنرمندان بارها رایزنی کردیم. بالاخره در برنامه ششم توسعه موضوع امنیت شغلی مطرح شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد.‌این جریان اما در خانه تئاتر ادامه پیدا کرد و با پیگیری‌هایی که در‌این زمینه صورت گرفت آقای صالحی زحمت زیادی پیرامون‌ این موضوع کشید و قرار بر‌این شد تا جلسات زیادی در‌این زمینه برگزار شود. حدود یک سال ‌این جلسات برگزار شد و ما به مسائل حقوقی و مرتبط به قوانین کار رایزنی کردیم تا ‌اینکه امروز شاهد امضای پیش‌نویسی در‌ این عرصه هستیم.‌ این برای اولین بار است که هنرمندان می‌توانند جایگاهی را که دوست داشتند پیدا کنند. امروز روز تاریخی برای ماست و من از همه کسانی که پیگیر مسائلی بودند که خدمت به مردم و فرهنگ و هنر‌این ممکلت بود، تشکر می‌کنم.

آقایان اجازه استفاده آلوده کنندگان را ندهید

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم با ابراز قدردانی از برگزاری‌این برنامه بیان کرد: ما هنرمندان جامعه‌ای به هم پیوسته هستیم اما نکته‌ای که در حضور ۲ وزیر محترم لازم به گفتن است موضوع مخالفت برخی‌ها از فعالیت فرهنگی و صنفی در‌این کشور در قالب قانون هستند و یقینا از فضای ابهام‌آلود استفاده می‌کنند. فقط فرصت‌طلب‌ها هستند که از ‌این فرصت‌ها استفاده کرده و دست به غارت می‌زنند. اگر می‌خواهیم باقی بمانیم و ما برای آینده باشیم تمنا می‌کنیم ‌این تشکل‌های صنفی را جدی بگیرید. ما سالهاست فکر می‌کنیم جز قانون کار، هیچ قانون دیگری نمی‌تواند در پیشبرد فعالیت‌های صنفی هنرمندان به ما کمک کند. ما نباید اجازه بدهیم دیگران از‌این فضا سوءاستفاده کنند. آنها علاقه‌مند نیستند که ‌این سرزمین صاحب اقتدار فرهنگی باشد؛ اقتداری که ناشی از حمایت هنرمندانی است که با تولید فرهنگی، مدیریت فرهنگی و انجمن‌های صنفی پرسشگر کارها را جلو می‌برند. آنچه‌اینجا به عنوان یک گام نخست عنوان می‌شود یک پیش گام هم دارد و آن ‌اینکه نباید اجازه داد اجرای‌این قانون پس از تصویب به تاخیر بیفتد. امروز که شما ۲ بزرگوار به عنوان ۲ وزیر کابینه در مراسم حضور دارید موضوع نظام بازنشستگی اهل فرهنگ و هنر در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارد که‌این نیازمند یک درایت عمیق و حرکت انقلابی است.‌ این موضوع همکاران مسن ما را تحت تاثیر قرار داده و نیازمند تصمیم و روشی است که امیدوارم آقای شریعتمداری بتوانند بپذیرند تا بتوان مواضع حقوقی را رفع کرد.

کار خوبی که دیر اجرا شد

فریدون عموزاده خلیلی رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم در‌این برنامه ضمن قرائت نوشته‌ای از محمود دولت آبادی تصریح کرد: آقایان ما باید حتما از شما بابت ‌این اتفاق تشکر کنیم اما نمی‌دانم چرا‌ این حد دیر شاهد ‌این اتفاق خوب هستیم. امروزه بسیاری از هنرمندان در شرایط بدی به سر می‌برند که خودمان می‌دانیم در چه شرایطی هستند. امروز یک روز تاریخی است که می‌توانیم در آینده شاهد حدیث نفس‌هایی که برایتان خواندم نباشیم.

نادری پور نماینده انجمن‌های هنرهای تجسمی‌ نیز در‌این برنامه توضیح داد: ما تلاش کردیم تا با حمایت هفت انجمن به جامعه مدنی برسانیم. من از آقای وزیر و سایر همکارانشان که برخلاف معمول عمل کردند و از هنرمندان خواستند تا خود هنرمندان در تصویب‌ این آیین‌نامه مشارکت داشته باشند قدردانی می‌کنم. آنها می‌کوشیدند تا راهی برای حضور صنوف هنری در کنار صنوف دیگر وجود داشته باشد. امیدوارم ‌این آیین‌نامه هرچه زودتر در هیئت دولت تصویب شود. بیاییم عهد ببنیدیم که موضوع صیانت از حقوق معنوی و مادی هنرمندان فقط در دستور کار‌این آیین نامه قرار گیرد.

مقصد نهایی ما نظارت، مطالبه گری و اجرای صحیح‌ این پیش نویس است

کاوه رضوانی راد مشاور حقوقی خانه موسیقی هم در‌این مراسم با قرائت متنی از تدوین پیش‌نویس نحوه تشکیل کانون سراسری صنفی هنرمندان قدردانی کرد و با ارائه نقطه‌نظرات خود در ‌این زمینه گفت: مقصد نهایی ما باید نظارت و مطالبه‌گری در اجرای صحیح‌ این تصویب‌نامه و اهتمام برای شکل‌گیری سریع کانون‌های سراسری صنفی هنرمندان باشد. از آن چیزی که باید بر حذر باشیم تمرکز بر ماهیت مدنی و عدم دخالت‌های دولتی است. نهاد صنفی رقیب دولت نیست همراه دولت است تا دولت به جای ورود به اجرا به سیاستگذاری مشغول باشد. نهاد صنفی حلقه اتصال هنرمند و حاکمیت است که حقوق هنرمندان را می‌ستاند و از حریم او صیانت می‌کند. دخالت دولت قطعا آن فعالیت‌ها را مختل می‌کند. به هر حال رفتار قابل تحسین وزیران ارشاد و تعاون الگویی کامل از مناسبات دولت و تشکل‌های هنری است که امیدوارم در سال‌های پیش رو نیز مورد توجه قرار گیرد. هدف نهایی ما زمانی محقق می‌شود که تصویب نامه به طور کامل اجرا شود تا صنوف بتوانند تشکل‌های خود را ذیل قانون کار ثبت کنند. من پیشنهاد می‌کنم که یک کارگروه سه جانبه در‌این راستا تشکیل شود چرا که شفافیت موضوعی است که در‌ این سال‌ها به شدت به آن نیازمندیم.

بر اساس‌این گزارش با تصویب هیئت وزیران، برای اولین بار در تاریخ هنر کشور، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌توانند ذیل تبصره (٥) ماده (١٣١) قانون کار، انجمن صنفی سراسری تشکیل دهند. به موجب همین تصویب‌نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.

از یک سال گذشته به منظور تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه جلساتی با حضور نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری و وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.‌این جلسات به منظور تدوین آئین‌نامه‌های ماده ٩٢ برنامه ششم توسعه که یکی از بندهای ذیل‌این ماده به بحث نظام صنفی مرتبط بود با حضور نمایندگان صنوف مختلف برگزار شد. ‌این در حالی است که پیش‌نویس ‌این تصویب‌نامه، حاصل همفکری و مشورت نمایندگان ١٤ تشکل و انجمن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که طی بیش از یکسال و در خلال برگزاری ده‌ها جلسه عمومی‌ و تخصصی تهیه شده و با تایید و امضای دو وزیر کابینه دولت تدبیر و امید (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، جهت طرح و تصویب تقدیم هیئت وزیران شده است.

پس از تصویب‌این پیشنهاد، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند در بستر تشکل‌های رسمی‌ و تخصصی روابط کار، مطالبات خود را از طریق گفت‌وگوهای سه جانبه ملی دنبال کرده و امنیت شغلی پایدار را محقق سازند. تنظیم و تصویب "دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه" از دیگر مواردی است که در‌این تصویب‌نامه پیش‌بینی شده و تشکل‌های ١٤ گانه فوق به منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف تصویب‌نامه، مبادرت به تهیه و ارائه پیش‌نویس دستورالعمل و ارائه آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرده‌اند.

نمایندگان خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، انجمن عکاسان‌ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن هنرمندان سفالگر‌ایران، انجمن خوشنویسان‌ایران، انجمن ویراستاران، انجمن داستان‌نویسان، انجمن هنرمندان نقاش و انجمن تصویرگران‌ایران در تهیه پیش‌نویس تصویب‌نامه و دستورالعمل آن با یکدیگر همکاری داشته‌اند.