سرویس سینمایی هنرآنلاین: داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که مدتی قبل در بیمارستان بستری بود درگذشت. او 96 ساله بود.

وکیل خانوادگی‌ این هنرمند در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تأیید کرد و گفت آقای اسدزاده یکشنبه سوم شهریورماه در منزل خود چشم از دنیا فروبست.

داریوش اسدزاده متولد 1302 در کرمانشاه و فارغ‌التحصیل دانشکده بازرگانی و دارایی بود. او فعالیت هنری خود را سال 1324 در تئاتر تهران آغاز کرد و بعدها از طرف مرکز هنرهای ملی به جشنواره تئاتر پاریس اعزام شد.

زنده‌یاد اسدزاده بعد از بازگشت به ایران به کارگردانی تئاتر مشغول شد و در سال 1346  به دعوت یکی از استودیوهای فیلمبرداری عازم آمریکا شد و در فیلم "در آمریکا اتفاق افتاد" به‌عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

اسدزاده در دهه‌های 1340 و 1350 در ایران در بیش از 50 فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشور را ترک کرد و پس از 10 سال اقامت در آمریکا در سال 1365 به وطن بازگشت و در سینما و تلویزیون مشغول شد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به سمت ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران اشاره کرد.

اسدزاده در دوران کاری خود در بیش از 80 فیلم سینمایی همچون "50 کیلو آلبالو"، "جعبه موسیقی"، "بوی کافور، عطر یاس"، "دوازده صندلی"، "روز شیطان"، "بلوف"، "همسر" و بیش از 60 سریال و فیلم تلویزیونی همچون "سمندون"، "خانه سبز"، "آژانس دوستی" و "دردسرهای عظیم 2" بازی کرد. آخرین فیلم او "حکایت دریا" به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا است.

"سیری در تاریخ تئاتر ایران (قبل از اسلام تا سال 1357 شمسی)"، "برگ‌های خواندنی" و "از لاله‌زار تا شانزه‌لیزه" ازجمله آثاری است که این هنرمند به نگارش درآورد.

زنده‌یاد اسدزاده سال 1398 مهمان نوروزی هنرآنلاین شد و در گفت‌وگویی طولانی از نوروز و دوران کاری خود گفت.

او در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به غم از دست دادن همکاران قدیمی خود، گفت: "دیگر کسی از آن زمان برایمان باقی نمانده. همه رفته‌اند و من آخرین نفر هستم. مدت‌ها پیش مرا به جلسه‌ای دعوت کردند که در آنجا گفتم مرحوم مرتضی احمدی به‌جز من آخرین نفری بود که از آن نسل مانده بود و او هم پر کشید. "بگو به خضر که زین عمر جاودانه ترا چه حاصل است، جز از مرگ دوستان دیدن؟" حضرت خضر 300 سال عمر کرد و در این مدت شاهد مرگ همه کسانی بود که یک روزگاری با آن‌ها سر می‌کرد. من الآن 94 سال دارم و در این حوزه هیچ‌کس از من قدیمی‌تر نیست. من اگر راجع به 70 سال پیش حرف می‌زنم، همه چیز را به چشم دیده‌ام و حقیقت را می‌گویم. من دیدم که چه مردم متدین و صادقی داشتیم. زمان ما نه چک بود و نه سفته و نه این‌قدر گرفتاری. ما اگر می‌خواستیم پول قرض بگیریم، تضمینی لازم نبود و بدهی‌هایمان را هم در مدتی کوتاه پرداخت می‌کردیم. من همه این چیزها را دیده‌ام و برای همین است که دلم می‌خواهد راجع به آن‌ها بنویسم." (متن کامل گفت‌وگوی هنرآنلاین با مرحوم اسدزاده را اینجا بخوانید و مصاحبه تصویری او را اینجا ببینید).

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند توانا را تسلیت می‌گوید و برای خانواده او آرزوی شکیبایی دارد.