پروین بهمنی پژوهشگر و سرپرست گروه محلی "حاوا" در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان در میان ایل قشقایی گفت: ماه رمضان برای مردم قشقایی ماه برکت و فراوانی نعمت است و برای تشکر از این نعمت ها به زبان موسیقایی با پروردگار خود صحبت می کنند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: در این ماه افرادی مردم را با صدای نقاره از خواب بیدار می کنند و بعد از اذان، افرادی که دارای صدایی زیبا هستند مردم را به مناجات با خدا دعوت می کنند، همچنین در این ماه در بیشتر اشعار به حضرت عباس(ع) متوسل می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه مردم در ایل قشقایی در ماه رمضان قرآن را ختم می کنند، گفت: از روزهای اول ماه رمضان مردها و زن ها به صورت گروهی و جداگانه در کنار یکدیگر جمع می شوند و همه با هم قرآن را می خوانند، همچنین بعد از پایان این مراسم به وسیله نی و نقاره مناجات خوانی را آغاز می کنند.

پروین بهمنی خاطرنشان کرد: در روزهای اول این ماه مبارک، ایل قشقایی از سازهایی مانند نقاره و دف استفاده می کنند اما در روزهای آخر و همزمان با شب های قدر از ساز نی استفاده می کنند، همچنین افرادی که دارای صدای خوبی هستند با این نوازندگان همکاری می کنند.

این پژوهشگر در پایان گفت: در ماه رمضان قبل از اذان مردم دور هم جمع می شوند و به صورت دسته جمعی از خدای خود تشکر می کنند که این کار را با اشعاری در وصف اهل بیت(ع) انجام می دهند. همچنین بیشتر اشعاری که در این ماه خوانده می شود در مدح امام علی(ع) و حضرت عباس(ع) است و در شب‌های قدر از مصیبت های اهل بیت(ع) می خوانند.