سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هرچند موضوع واردات پوشاک و قاچاق آن دو روی سکه گرفتاری فعالان داخلی در حوزه مد و لباس است، اما در سال‌های اخیر تلاش شده تا با محدود یا ممنوع کردن واردات، دستی از تولیدکننده داخلی گرفته‌شده و بخشی از بازار پوشاک صادراتی را در اختیار تولیدکننده ایرانی قرار دهد.

در این میان بسیاری بر این باورند که تأثیر ممنوعیت واردات در حدی بوده که بازار برند‌هایی که قانونی وارد می‌شدند به دست تولیدکنندگان داخلی افتاده است.

اما بهرام شهریاری نایب‌ رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت‌وگو با میزان اذعان داشته است که با توجه به واردات ۶۰ میلیون دلاری پوشاک، این ممنوعیت فقط توانست جلوی این حجم از واردات را بگیرد درحالی‌که ۲.۸ میلیارد دلار پوشاک به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که علی‌رغم اقداماتی که صورت گرفت فقط ۱۰۰ میلیون دلار آن کاهش یافت.

به گفته او، این ممنوعیت می‌تواند تأثیرگذار باشد به شرطی که برنامه‌ریزی لازم برای تأمین مواد اولیه و حمایت از واحد‌های پوشاک انجام شود و البته تأثیر ممنوعیت واردات در حدی بوده که بازار برند‌هایی که قانونی وارد می‌شدند به دست تولیدکنندگان داخلی افتاده است.

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک با اشاره به صادرات پوشاک به‌صراحت عنوان می‌کند که در سال‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از صادرات را به دلیل اینکه قیمت ارز در کشور پایین نگه‌داشته شد از دست دادیم تا جایی که این حجم به صفر رسید و واردات به‌صرفه شد درنتیجه به‌جز بازار‌های صادراتی بازار داخل را نیز واگذار کردیم. هشت تا ۱۰ سال زمان برد تا بازار‌های صادراتی خود را از دست بدهیم و این انتظار که، چون واردات ممنوع شده، طی چند ماه بتوانیم آن‌ها را مجدداً به دست بیاوریم فکر اشتباهی است.