سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، اسماعیل امینی شاعر و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب "تبسم دوست" در انتشارات سوره مهر مراحل چاپ را سپری می‌کند، به هنرآنلاین گفت: این اثر درباره لطایف، مطایبات و کلام امام‌خمینی(ره) است. با توجه به سخنرانی‌های امام(ره) در کتاب صحیفه، نکته‌هایی که مرتبط با لطایف و مطایبات بود و بخش‌هایی که از کنایات، تمثیل‌ها، اشارات طنزآمیز استفاده شده بود به لحاظ فن مطایبه و به لحاظ تاریخی در این اثر شرح داده شده است. در مقدمه‌ کتاب نیز درباره شخصیت امام‌خمینی(ره) و شیوه سخن گفتن ایشان که برای مردم قابل فهم بود توضیحاتی ارائه داده‌ام.

او که کتاب "خنده باکلاس" را برای چاپ به انتشارات مدرسه سپرده، ادامه داد: در این اثر که مناسب مقطع سنی نوجوانان است به نوعی با کتاب "نصاب الصبیان" اثری تعلیمی قرن هفتم شوخی شده است. این اثر در مکتب‌خانه‌های قدیم درس داده می‌شد.

به گفته امینی، "خنده باکلاس" کتاب آموزشی شوخی به نظم است و تعلیمات آن جدی نیست اما در عین حال وزن شعر، قافیه، ردیف و قالب‌های شعری را نیز آموزش می‌دهد.  

او با این توضیح که کتاب "جلسه طنز" را نیز در دفتر طنز در دست انتشار دارد، افزود: مباحث این اثر آموزشی کارگاهی درباره طنزنویسی است که به زبان ساده برای بزرگ‌سالان نوشته‌ام. کتاب "جلسه شعر" نیز پیش از این کتاب توسط انتشارات شهرستان ادب نشر یافت و با استقبال روبرو شد.

امینی این روزها علاوه بر تدریس در دانشگاه مشغول نوشتن دوکتاب در حوزه مسایل آموزشی شعر و طنز است.

اسماعیل امینی، در دی ماه ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. بخشی از فعالیت ادبی‌اش در حیطه نقد ادبی و پژوهش است. او دارای لیسانس ادبیات از دانشگاه آزاد تهران، دارای فوق لیسانس ادبیات از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکتری ادبیات از دانشگاه قم است. امینی بیشتر در زمینه طنز فعالیت می‌کند و از آثارش می‌توان به "جلسه شعر"، "بوستان بی‌درخت"، "دلقک و شاعر دربار"، "خندمین‌تر افسانه"، "لبخند بر لب شعر" و "لب خط قرمز" اشاره کرد.