سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز جمعه اول شهریور میزبان نوازندگان جوان و نوجوان ساز سنتور شد.

در پایان اجراها، نشست رسانه‌ای روز پایانی بخش موسیقی دستگاهی این دوره جشنواره با حضور مجید کیانی، مینا افتاده، سیامک آقایی و پشنگ کامکار اعضای هیئت داوران و هومان اسعدی دبیر جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

تمام شرکت‌کنندگان برنده هستند

در ابتدای این نشست مجید کیانی مدرس موسیقی ایرانی، نوازنده سنتور و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور، گفت: وقتی قرار است تعدادی از نوازندگان را برای حضور در مرحله نهایی جشنواره موسیقی جوان انتخاب کنیم، چند صد ویدئو از اجراهای نوازندگان جوان را مشاهده می‌کنیم. هرچقدر هم زمان صرف شود از طریق این ویدئوها یا موسیقی‌ها نمی‌شود به‌خوبی تعدادی را به‌عنوان نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب کرد. به همین دلیل این بخش برای هیئت داوران بسیار مشکل است. زمانی این مشکل حل می‌شود که ما از همان مراحل مقدماتی به‌صورت حضوری حدود 300 نوازنده حضور یابند و هرکدام مقابل هیئت داوران قرار گیرند و اجراهای آن‌ها توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست. سازمانی می‌خواهد از جوانان حمایت و آن‌ها را تشویق به حفظ موسیقی فرهنگی و ملی خودشان کند. متأسفانه گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که ما را گمراه می‌کند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلکه مسابقه روح، روان و احساس است و این چیزی است که نمی‌شود آن را سنجید.

کیانی در پایان بیان کرد: به نظر من تمام شرکت‌کنندگان برنده هستند اما به‌هرحال شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که باید از بین تمام نوازندگان سه نفر را به‌عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب کنیم. از نظر من نفر اول شخصی است که این اولین بودنش را در سال‌های آینده نیز حفظ کند و اگر بتواند این کار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به بقیه نوازندگان بهتر است.

لزوم یادگیری الفبای ردیف

سپس مینا افتاده نوازنده سنتور، موسیقی‌دان و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سال‌های گذشته زیاد بود اما نمی‌دانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره بسیار کم بود و حضور آقایان در این بخش از جشنواره پررنگ‌تر بود. سعی ما بر این است که قطعات و دستگاه‌های موسیقی تکراری نباشد و شاید این موضوع انگیزه‌ای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاه‌های بیشتری را حفظ کنید و یاد بگیرید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید که شما هرزمان در هر زمینه موسیقایی که می‌خواهید فعالیت کنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید که در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.

اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم

در بخش دیگری از این نشست سیامک آقایی آهنگساز و نوازنده سنتور و عضو دیگر هیئت داوران در مورد اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم. اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که حتی اگر در این جشنواره یا هر جای دیگری که مشغول آموزش هستید در صورتی که معلم و یا استاد شما نتواند برای آینده شما برنامه‌ریزی کند، از همین حالا به این فکر باشید که بعد از این که ردیف‌هایی را نزد اساتید خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی قرار است برایتان رخ دهد. در حال حاضر این مسئله یکی از مشکلات جدی است که با نوازندگان جوان داریم.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که در ردیف‌های موسیقی یاد می‌گیریم، حالت‌ها است؛ در نوازندگی بسیاری از شرکت‌کنندگان چیزی که بیشتر مشاهده می‌کنیم و البته این موضوع طبیعی هم است این است که ما با زبانی سروکار داریم که از لهجه فارغ است.

لزوم شرکت در کنسرت‌ها و انجام کار گروهی

در بخش پایانی این نشست پشنگ کامکار نوازنده سنتور و دیگر عضو هیئت داوران در مورد اجراها گفت: به نظر من تک‌نوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی می‌کند و در صحبت‌هایش سکوت نکند و همچنین نوازنده‌ای اگر از ابتدا تا انتهای تک‌نوازی خود محکم بنوازد، شنونده خسته می‌شود یا اگر ساز نوازنده کوک نباشد، مانند این است که فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت کند. مسلماً صحبت‌های آن فرد به دل نمی‌نشیند. شما تنها نباید به ردیف اکتفا کنید و حتماً باید در کنسرت‌های مختلفی که به‌صورت تک‌نوازی و گروه نوازی برگزار می‌شود شرکت و تجربه کسب ‌کنید. همچنین باید کار گروهی انجام دهید و صرفاً به تک‌نوازی نپردازید.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد در تالار رودکی آغاز شد و تا جمعه اول شهریور ادامه داشت. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه 5 شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.