سرویس سینمایی هنرآنلاین: سومین روز سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تقریبا به آرامی سپری شد.

در این روز فیلم‌های "قطار آن شب"،" کفش میخی"،" هکر"،" چرخ-چرخ"،" پسرابری"،"چندش"،" تورنا 2"،"ابری"،" پیاده روی شبانه"،" لوته و اژدهایان گم شده"،" هشتگ دوچرخه باز"،"کیناکوجی آی: بچه محل‌ها"،"دره فانوس‌ها"،" منطقه پرواز ممنوع"،" بیست و سه نفر"،" مجموعه پویانمایی کوتاه ایران"،" بازیوو"،"نیاز"،" اینجا خانه من است"،" فیلم‌های کوتاه داستانی ایران"،" همکلاسی"، داستان‌های باغ جادویی"،" قصه مردی که لب نداشت"،" رونالدو"،" بیله"،" داستان‌های باغ جادویی آنتوان کرینگز"،" خواب‌های خط خطی"،" به روی پرده پردیس‌های سینمایی شهر اصفهان رفتند.

همچنین از روز سوم نمایش آثار جشنواره کودک در شهر قم نیز آغاز شد و آثار در سینماهای این استان نیز به روی پرده رفتند تا کودکان شهر قم نیز بتوانند از آثار جشنواره دیدن کنند.

در ساعات پایانی شب نیز تازه‌ترین ساخته سید جواد هاشمی "تورنا 2" به روی پرده رفت و با استقبال خوب کودکان و نوجوانان مواجه شد. سپس نشست خبری این فیلم در سینما ساحل این شهر برگزار شد و هاشمی در این نشست به سوالات خبرنگاران نوجوان جشنواره و خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد.

کارگردان "تورنا 2" در پاسخ به این پرسش که علت ساخت سری دوم این فیلم چیست، گفت: وقتی در قسمت اول بازرس گفت من متوجه شدم این پرونده ادامه دارد ما فضا را برای ساخت قسمت دوم این فیلم ایجاد کردیم. به نظر من حتی قسمت اول فیلم هم کامل بود و با نظر شما که فیلم کامل نبوده است یا تمام نشده مخالفم. البته من باید بگویم این سبک از فیلمسازی سریالی و دنباله‌دار را دوست دارم و آن را باب خواهم کرد. این یک حسن است، مگر "هری پاتر" اینطور نبود؟ مگر بسیاری از فیلم‎های سینمای کودک و حتی بزرگسال سریالی نبوده‌اند؟ من این نوع فیلمسازی را باب می‌کنم و همین حالا اعلام می‌کنم "شهر گربه‌ها" فیلم بعدی من است که آن را هم در دو قسمت می‌سازم و اتفاقا قسمت دومش را اول اکران خواهم کرد. قصد ما این بود که به نحوی فیلم را بسازیم که هزینه صرف شده در بخش‌های مختلف در قالب درآمد بازگردد. البته هزینه کلی فیلم مشخص نیست و ما سعی کردیم فیلمی بسازیم که در شان بچه‌های ایرانی باشد. قول می‌دهم که قسمت دو "تورنا 2" از قسمت اول آن دلچسب تر است و فیلم بعدی نیز به همین شکل خواهد بود. ابتدا قسمت دوم آن را اکران می‌کنم و سپس قسمت اول را، ضمن این که من هر دو قسمت "تورنا 2" را در ۴۳ روز به صورت همزمان ساختم.

هاشمی همچنین در خصوص الگوبرداری از فیلم‌های هالیودی در فیلم گفت: به نظر من کپی کردن در هنر اشکالی ندارد و من با افتخار می‌گویم هیچ اشکالی ندارد که آدم از فیلم‌های خوب الگوبرداری کند، البته به شرطی که در آن زیاده‌روی نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت استفاده از موسیقی‎های ایرانی در کنار پست مدرن در این فیلم چیست توضیح داد: ما در فانتزی مرزی نداریم، در ایران فیلم می‌سازیم و فیلم ما ایرانی است. همچنین مخاطب فیلم ما خانواده‌ها هستند و یکی از دلایل استفاده از موسیقی‌های نوستالژیک در این فیلم جذب خانواده‌ها هم هست، باید تماشاگر کار را دوست داشته باشد، به نظرم بهتر است مفاهیمی چون پست مدرن و مدرنیته را کنار بگذارید. تا چند وقت دیگر بچه‌ها آهنگ‌های این فیلم را نیز حفظ خواهند کرد و شما خواهید دید ترانه‌های "تورنا 2" در فضای مجازی منتشر می‌شود. ترانه "اتل متل توتوله" هم آهنگ داشت و معنی‌اش مشخص نبود ولی همه بچه‌ها آن را حفظ کردند چون ریتم داشت. من خانواده‌ها را با ترانه شاد به سینما می‌آورم، چه اشکالی دارد؟ ما مجبوریم یک مقدار به سمت بزرگترها سُر بخوریم و آن‌ها را هم در سالن سینما ببینیم. ضمن این که دیگر دوران این مرزبندی‌ها به پایان رسیده است و سینمای امروز هیچ حدو مرز و دسته بندی ندارد. فیلم باید خوب باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

هاشمی درباره نگاه عاشقانه فیلم توضیح  داد: ما با "سیندرلا" و "زیبای خفته" و "شرک" زندگی کردیم و در تمام این فیلم‌ها عشق جزیی از فیلم بوده است. قصد دارم به کودکان عشق پاک را یاد بدهم کودک ما به آموزش نیاز دارد. بچه‌ها باید بدانند پدرشان عاشقانه زندگی را دوست دارد. بچه‌ها در بازی‌های خود خاله بازی می‌کنند و عروس و داماد می‌شوند و باید نشان دهیم که عشق پاک وجود دارد. من در تمام فیلم‌هایم این عشق را گذاشته‌ام و به آن هم اعتقاد دارم. ما پس از انقلاب عشق را کمتر آموزش داده‌ایم و بچه‌ها یاد نگرفتند عاشق باشند و عاشقانه زندگی کنند.

این نشست تا پاسی از شب ادامه یافت و هاشمی به تک تک سوالات خبرنگاران نوجوان و حضار حاضر در سالن پاسخ داد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا 4 شهریور ماه در شهر اصفهان در حال برگزاری است.