سرویس مد و لباس هنرآنلاین: گوهرشناسی  یا جواهرشناسی علمی است مرتبط با سنگ‌های قیمتی طبیعی و مصنوعی و یکی از شاخه‌های کانی‌شناسی است.

گوهرشناسی یکی از رشته‌های بسیار ارزشمند برای جواهرسازان به شمار می‌رود و بسیاری از جواهرفروشان می‌توانند با بهره‌گیری از این مهارت به شناسایی جواهرات بپردازند و به‌این‌ترتیب شناسایی و ارزیابی سنگ‌ها برای آنان بسیار آسان می‌شود.

اولین آزمایشگاه گوهرشناسی ارائه‌کنندهٔ تجارت جواهر در سال 1925 در لندن تأسیس شد و با نفوذ و تأثیر "مروارید پرورده" توسعه‌یافته جدید و پیشرفت‌هایی در سنتز یاقوت سرخ و یاقوت کبود آغاز به فعالیت کرد.

اکنون آزمایشگاه‌های بی‌شماری در سراسر دنیا وجود دارد که حتی به تجهیزات و تجربیات بسیار زیادی نیاز دارند تا چالش‌های جدیدی نظیر بهسازی گوهرها، سنتتیک‌های جدید و سایر موارد را شناسایی کنند.

اغلب دشوار است تا قضاوتی کارشناسانه از آزمایشگاه‌های معمولی به دست آید. تجزیه‌وتحلیل و برآورد در تجارت گوهرسنگ‌ها معمولاً به موقعیت بستگی دارد.

گوهرشناسان ماهر و خریداران گوهرسنگ، لابراتوارهای سیار استفاده می‌کنند که در حالت سفر تمامی ملزومات ضروری را یکجا دارا هستند. چنین آزمایشگاه‌های مسافرتی تجهیزات سیال خود را دارا هستند که آن‌ها را مستقل می‌کند. آن‌ها همچنین مناسب برای سفر گوهرشناسان هستند.

گوهرسنگ‌ها درواقع بر اساس ساختار کریستالی خود، وزن مخصوص، ضریب شکست و دیگر خواص نوری، مانند پلئوکروزیم (پدیدهٔ چندرنگی) دسته‌بندی می‌شوند. ویژگی فیزیکی سختی، توسط مقیاس غیرخطی سختی موس برای سختی کانی‌ها تعیین می‌شود.

در حال حاضر در آزمایشگاه‌های کشورهای مختلف مانند تایلند، روسیه، ژاپن، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، گوهرهای مصنوعی مانند یاقوت، زمرد، الکساندریت، اسپینل، اپال، کوارتز و الماس تولید می‌شود که برای تشخیص آن‌ها از معادل‌های طبیعی نیاز به دانش و تجربه گوهرشناسی و امکانات آزمایشگاهی ویژه‌ای است.

در ایران نیز مؤسسات گوهرشناسی زیادی شروع به فعالیت کردند که متأسفانه به دلیل نبود نظارت و نبود مرکز دولتی ویژه‌ای برای تشخیص صلاحیت آن‌ها، به‌سرعت قارچ‌گونه‌ای بدون استانداردهای لازم در حال گسترش هستند. مراکزی که گاهی حتی با دانش اندک و امکانات ناقص برای الماس‌رنگی نیز شناسنامه صادر می‌کنند.

در حال حاضر تعداد مؤسساتی که به‌صورت علمی فعالیت می‌کنند، بسیار اندک و انگشت‌شمار است. همچنین به دلیل تحریم‌های ایران، هیچ انستیتوی گوهرشناسی بین‌المللی که نمایندگی انستیتوهای بزرگ دنیا باشد در ایران وجود ندارد.