سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای روز هفتم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه، عصر روز دوشنبه بیست و هشتم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، علی اکبر شکارچی، مهدی آذرسینا، محمد مقدسی، رضا پرویززاده و اردشیر کامکار (اعضای هیئت داوران) در تالار رودکی برگزار شد.

لزوم شرکت نوازندگان جوان در جشنواره موسیقی جوان

در ابتدا مهدی آذرسینا آهنگساز، کمانچه‌نواز، ردیف‌دان و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه در مورد اجراهای این روز گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور شما در این جشنواره نکته بسیار مثبتی است و شما جوانان حتما باید در چنین جشنواره‌هایی شرکت کنید که خودتان و دیگران را محک بزنید. در نتیجه در وهله اول سطح نوازندگی و در وهله دوم موسیقی ارتقا پیدا می‌کند. در رده سنی الف زمانی که یه دختر خانمی به روی صحنه آمد و پیش درآمد جناب آقای بهاری را در بیات ترک اجرا کرد از کار خودمان احساس رضایت کردم به دلیل اینکه موسیقی‌های نجیب و زلال ساز استاد بهاری با تفاوت‌هایی در این جشنواره شنیده شد. این موضوع باعث شد که متوجه شوم در انتخاب نوازندگان در مرحله نهایی اشتباهی نداشتیم و بنده به اتفاق دیگر اعضای هیئت داوران به اصالت و ردیف موسیقی اهمیت فراوانی دادیم.

وی در پایان افزود: تمام رده‌های سنی که امروز اجرا کردند، تقریبا سعی کرده بودند که یک دستگاه موسیقی را یاد بگیرند اما مشکل کار این است که یک الگوی درستی برای نوازندگی در ذهن هیچ فردی حتی نوازندگان حرفه‌ای وجود ندارد و این موضوع کار را برای یک نوازنده بسیار سخت می‌کند.

آینده موسیقی کشور در دستان شماست

سپس محمد مقدسی کمانچه‌نواز صاحب‌نام و  دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه در مورد اجراهای روز هفتم موسیقی دستگاهی گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان در تمام رده‌های سنی تبریک می‌گویم. شما نوازندگان استعدادهای درخشانی هستید و آینده موسیقی کشور در دستان شما است. کار و وظیفه شما نوازندگان این است که با موسیقی‌هایی که اجرا کردید و با علاقه شدیدی که نسبت به موسیقی دارید، موسیقی خوب را به بازار عرضه کنید و مخاطبین را با موسیقی خوب آشنا کنید و با این کار مردم دیگر سمت موسیقی‌های بد و سخیف نمی‌روند. آینده موسیقی کشور را به شما می‌سپاریم و امیدواریم که همواره شاهد درخشش شما در عرصه موسیقی کشور باشیم.

جشنواره موسیقی جوان را جدی بگیرید

اردشیر کامکار آهنگساز، نوازنده‌ کمانچه و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز کمانچه نیز در مورد اجراهای این روز گفت: اجراها بسیار خوب بود و این موضوع کار داوری را بسیار سخت می‌کند و بخش بزرگی از بحث داوری نیز سلیقه‌ای است و هر یک از اعضای هیئت داوران اجراها را مشاهده کردند و نظرات خودشان را بیان کردند. اگر هرکدام از شما نوازنده‌ها مقامی به دست نیاوردید، بدانید که همه شما جایگاه خودتان را دارید و هر داوری یک نظری دارد و البته که جای امیدواری است که همه شما نوازندگان جوان تلاش کنید و در سال‌های آینده بهتر و بهتر در این جشنواره ظاهر شوید.

وی ادامه داد: من هم امروز که اجراهای شما را مشاهده کردم، نسبت به سال گذشته بسیار پیشرفت داشته‌اید. اما توصیه‌ای که به تمام شما عزیزان دارم این است که جشنواره موسیقی جوان را جدی‌تر بگیرید. در حال حاضر شما یک مکانی دارید که سالی یک بار در آن شرکت کنید و خودتان را محک بزنید و امیدوارم که در سال‌های آینده با انرژی و انگیزه فراوان وارد این جشنواره شوید و روز به روز پیشرفت کنید.

لزوم گوش دادن به موسیقی‌های قدیمی

رضا پرویززاده آهنگساز، نوازنده کمانچه و عضو دیگر هیئت داوران نیز در مورد اجراهای روز هفتم موسیقی دستگاهی گفت: خیلی خوشحالم که اجراهای بسیار خوبی را دیدیم و قطعات بسیار خوبی را شنیدیم و همه شما عزیزان نوازندگان بسیار خوبی هستید. اکثر شما نوازندگان کار فنی را خوب انجام می‌دهید اما امروزه شنیدن موسیقی‌های قدیمی خیلی کم شده و اگر موسیقی‌های قدیمی را زیاد گوش کنید، بخش زیادی از مشکلات‌تان حل خواهد شد.

ضرورت حفظ ردیف‌های موسیقی دستگاهی

در پایان این نشست علی اکبر شکارچی آهنگساز و نوازنده کمانچه نیز در مورد اجراهای این روز از جشنواره موسیقی جوان گفت: در ابتدا باید عرض کنم که جای استاد داوود گنجه‌ای امروز در بین ما خالی است. ایشان قرار بود به عنوان دیگر عضو هیئت داوران در کنار ما باشند اما به دلیل کسالتی که داشتند، نتوانستند در جمع ما حاضر شوند و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم.

وی افزود: به نظرم برای اینکه بتوانید در نوازندگی موفق باشید، حتما باید موسیقی‌های قدیمی را گوش کنید و به نظر من باید از موسیقی‌های دوران قاجار شروع کنید و بارها آن‌ها را گوش دهید و این موضوع باعث می‌شود که سریع‌تر این ساز را یاد بگیرید.

علی اکبر شکارچی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که نوازندگان تنها دستگاه‌هایی که هیئت داوران برای سال آینده جشنواره در نظر می‌گیرند را تمرین نکنند و حتی در اجراهای امروز نیز شاهد بودیم که عده زیادی از نوازندگان دستگاه‌هایی که قرار بود امروز اجرا کنند را هم حفظ نبودند و این موضوع برای یک نوازنده ساز کمانچه بسیار ناخوشایند است. به نظرم نوازنده‌ای که ردیف‌های موسیقی دستگاهی را بلد نباشد، حتما در مواقعی که قرار است تک‌نوازی کند دستش خالی خواهد بود.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد در تالار رودکی آغاز شد که تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.