سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیرحسین قهرایی از جمله کارگردانان سینماست که همواره دست به تجربه‌های جدید زده است. او با فیلم "بازیوو" در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد. پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر زکریا، مجید افشاری، فرانک جلیلی و رضا شفیعی‌جم به همراه ایلیا نصرالهی، هلیا صمدزاده، آرین دهقان‌نژاد، محمدهادی جعفری، حنانه آجرلو، فربد احمدی و ویهان معراجی بازیگران "بازیوو" هستند. در خلاصه داستان این فیلم نیز آمده است: "ماپان" مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین "بازیووو" برای نجات سرزمینش از چنگال "سیلوس" به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسر بچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.

قهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و داستان آن بیان کرد: به نظرم دیگر زمان سینمای کودک عروسکی سرآمده است، چرا که کودکان امروز با بازی‌های کامپیوتری و گیم‌ها مواجه هستند و سرو کار دارند و من در "بازیوو" تلاش کردم تا با گیم به دنیای آنها نزدیک شوم.

فیلم بازیوو

او ادامه داد: "بازیوو" قصه جهانی است فرضی به نام بازیوو که خالقی دارد به نام ماپان که دوست دارد بچه‌ها همیشه برنده باشند اما در این سرزمین خیالی غولی به نام سیلوس وجود دارد که دوست ندارد در بازی به بچه‌ها ببازد و بر علیه ماپان قیام می‌کند و او را به زندان می‌برد و تعدادی از بچه‌ها را نیز می‌دزدد و سرباز خود می‌کند. در واقع او با این کار بچه‌ها را به جان هم می‌اندازد و بازی از اینجا آغاز می‌شود. او ارتشی درست می‌کند که در مقابل ارتش ماپان بایستد. به نوعی می‌توان گفت در این فیلم مبارزه میان خیر و شر دیده می‌شود چون ماپان معتقد است شر همیشه بازنده است.

این کارگردان همچنین درباره انتخاب بازیگران فیلم و اینکه انتخاب‌هایش افرادی هستند که دغدغه سینمای کودک و نوجوان را همواره داشته‌اند، عنوان کرد: بازیگران این فیلم همگی افرادی بودند که دنیای کودک را به خوبی می‌شناختند. برزو ارجمند بسیار کاربلد و خلاق است، تک تک بازیگران این فیلم هرکدام به درستی در جای خود نشستند و با تبحر در بازی به قصه بسیار افزودند. هرکدام از بازیگران که فیلمنامه را خواندند آن را دوست داشتند، ضمن این که برای نخستین بار است که از جلوه‌های ویژه کامپیوتری تا این اندازه استفاده کردیم. برای تولید یک فیلم سینمایی یا یک بازی که در آن از CG استفاده می‌شود باید ریسک کرد و من خیلی ندیدم که این اتفاق در سینمای کودک و نوجوان بیفتد ولی ما این کار را انجام دادیم و امیدوارم که ماحصل آن رضایت بخش باشد.

قهرایی گفت: این اولین بار است که در تولید یک فیلم کودک تا این اندازه جلوه‌های ویژه کامپیوتری دیده می‌شود و دنیایی است که بچه‌ها نسبت به آن آشنایی کامل دارند. بنابراین ما ریتم فیلم را تند گرفتیم چرا که اگر دقت کنید می‌بینید که بچه‌ها در انجام بازی‌های کامپیوتری از چه سرعتی بهره می‌برند و سرعت عکس‌العمل‌های بالایی دارند در نتیجه ما برش‌های کوتاهی داشتیم که در کنار موزیکال بودن می‌تواند دنیایی شاد برای بچه‌‎ها باشد که از آن استقبال کنند و دوستش داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک بسیار در دیده شدن فیلم‌های تولید شده برای این قشر تاثیرگذار است. وقتی فیلمی در جشنواره نمایش داده می‌شود بازخوردها دیده می‌شود و این دیده شدن در زمان اکران نیز اثرگذاری خود را دارد،  در حالی که اگر این فستیوال نباشد نسبت به فیلم‌های کودک و نوجوان هیچ آشنایی و تبلیغی هم وجود ندارد و احتمال دیده نشدن آثار بسیار بالا می‌رود. ضمن این‌که جشنواره کودک و نوجوان این امکان را برای فیلمسازان فعال در این حوزه فراهم می‌کند تا دور هم جمع شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند که این در سطح بین‌المللی اتفاق می‌افتد و می‌تواند یک سمینار فوق‌العاده خوب برای ما باشد.

کارگردان مجموعه "علی کوچولو" در خاتمه درباره میزان آشنایی فیلمسازان با دنیای کودکان امروز توضیح داد: نمی‌توانم دراین باره صحبت کنم  چرا که نمی‌خواهم درباره کار همکارانم اظهارنظری داشته باشم، اما به نظرم باید همه بیایند و امروزی فکر کنند دیگر قصه‌های خاله سوسکه به بچه‌های امروز نمی‌چسبد  و برای ارتباط برقرار کردن با این نسل نیازمند تغییرات اساسی و بازنگری هستیم.