سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، جلال توکلی نویسنده، با این توضیح که در داستان بلند "ریاح" به موضوع چگونگی نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین و اشغال آن پرداخته به هنرآنلاین گفت: زمان داستان بین سال‌های 1940 تا 1941 میلادی است و اگرچه وقایع کلی داستان واقعی و با استناد به مدارک موجود نوشته شده؛ اما به‌صورت نمادین هم در داستان اصلی که در یک مزرعه اتفاق می‌افتد، انعکاس می‌یابد. در حقیقت، مزرعه‌ مورد اشاره، نمادی است از کشور فلسطین و هر کدام از اشخاص داستان، نماینده‌ طیف خاصی از مردم آن کشور به شمار می‌روند.

او افزود: همچنین درخت زیتونی که در مزرعه وجود دارد و در مرکز داستان، سلسله حوادثی پیرامون آن به وجود می‌آید، نمادی است از تاریخ و فرهنگ غنی فلسطین که اگر چه با دسیسه‌ صهیونیست‌ها، از ریشه کنده می‌شود و به جای آن یک دکل نگهبانی قرار داده می‌شود؛ ولی پس از سال‌ها مبارزه و مقاومت مردم مظلوم فلسطین، دوباره سر از خاک بیرون می‌آورد و جوانه می‌زند. نکته‌ جالب توجه این است، سال‌ها پس از انتشار داستان بلند "ریاح" متوجه شدم این درخت زیتون، واقعا در فلسطین وجود دارد و به "مرد بادیه‌نشین" مشهور است. از آن‌جا که این درخت به نمادی از مقاومت مردم فلسطین تبدیل شده، صهیونیست‌ها بارها و به طرق مختلف سعی کرده‌اند تا آن را بخشکانند و از بین ببرند!

به گفته توکلی، "ریاح" یک واژه‌ قرآنی به معنی بادهای بشارت‌دهنده‌ رحمت الهی (سوره اعراف، آیه‌ 57) است، که  در فضای دردناک داستان، سفیر امید و زندگی و مژده‌دهنده‌ نصرت و پیروزی الهی است.

او با این توضیح که کتاب "ریاح" نخستین بار در سال 1379 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد و خوش‌بختانه در سال 1381 به چاپ دوم رسید، اظهارداشت: در همان سال در جشنواره‌ دوسالانه‌ قلم زرین، به‌عنوان "اولین داستان بلند فارسی در مورد سرزمین مقدس فلسطین"‌ مورد تقدیر قرار گرفت. حالا که پس از گذشت 19 سال "ریاح" با یک بازنگری و ویرایش جدید بازنشر می‌شود، جا دارد یادی کنم از مرحوم حسین حداد که در آن سال‌ها برای چاپ و انتشار کتاب بسیار زحمت کشید.

توکلی که رمان "کد عملیات: نجات سرباز رایان" را نیز در انتشارات سوره‌مهر در دست انتشار دارد، تصریح کرد: موضوع این رمان چهارصد صفحه‌ای سربازان آمریکایی درگیر جنگ عراق است که به فضل خدا، پرده از چهره‌ جنگ‌طلب و تروریسم‌پرور آن‌ها برداشته و ماهیت این سرباز  رمبوهایی را که همیشه دستمایه‌ سینمای صهیونیستی هالیوود است، به چالش می‌کشد.

او همچنین مجموعه داستانی را با عنوان "سه روایت از حاج‌ابراهیم میرشکاری، معروف به عموصیاد" با موضوع دفاع مقدس، مدافعان حرم و تفحص شهدا در انتشارات سوره مهر، زیر چاپ دارد.

جلال توکلی در سال 1348 در شمیران تهران متولد شد. او به‌عنوان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مشغول فعالیت است. همچنین با حوزه هنری تهران و یزد همکاری دارد و درحوزه هنری یزد مسئول بخش ادبی قصه است. مجموعه‎داستان‌های "آن خال"، "چشم‌ها، آن چشم‌ها"، "بال‌های زخمی"، "افسانه گوهر عمر" (مجموعه‌ 5 افسانه‌ نو)، داستان بلند "ریاح" و رمان "پایان یک نقش" از این نویسنده منتشر شده است.