سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم مستند "در جستجوی فریده" به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی به‌عنوان نماینده ایران در نود و دومین دوره جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.

"در جستجوی فریده" درباره زنی به نام فریده است که 40 سال پیش در حرم امام رضا (ع) رها شد و بعد از انتقال به شیرخوارگاه زوجی هلندی او را به فرزندی پذیرفتند. فریده که در تمام این سال‌ها در هلند زندگی کرده است، برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده ملاقات کند که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند.

این مستند در یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت برنده چهار جایزه ازجمله بهترین فیلم هنر و تجربه شد و در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران، جشنواره‌ فیلم رشد، جشن مستقل سینمای مستند، جایزه آکادمی سینماسینما و جشن دنیای تصویر نیز جوایزی گرفت و در جشنواره‌هایی در آمریکا، ایتالیا، اوکراین، ترکیه، روسیه و سوئیس نیز به نمایش درآمده است.

"در جستجوی فریده" را یک هیئت متشکل از فرشته طائرپور تهیه‌کننده، فاطمه معتمدآریا بازیگر، ابوالحسن داودی کارگردان، تورج منصوری فیلمبردار، رسول صدرعاملی کارگردان، امیر اثباتی طراح صحنه، مرتضی رزاق کریمی تهیه‌کننده و مهرزاد دانش منتقد فیلم، به‌عنوان نماینده ایران در جوایز اسکار 2020 را انتخاب کرد. رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد.

این هیئت ابتدا از میان 70 فیلم واجد شرایط، یک فهرست اولیه شامل 10 فیلم "در جستجوی فریده"، "مغزهای کوچک زنگ‌زده" هومن سیدی، "بمب، یک عاشقانه" پیمان معادی، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه‌آهنگر، "آشغال‌های دوست‌داشتنی" محسن امیر یوسفی، "قصر شیرین" رضا میرکریمی، "عرق سرد" سهیل بیرقی، "متری شش و نیم" سعید روستایی، "سرخ‌پوست" نیما جاویدی و "شبی که ماه کامل شد" نرگس آبیار را انتخاب کرد.

در ادامه اعضای هیئت انتخاب با بازخوانی مقررات به بررسی تخصصی فیلم‌ها پرداختند و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، به یک فهرست متشکل از سه فیلم "قصر شیرین"، "در جستجوی فریده" و "متری شش و نیم" رسیدند. در نهایت "در جستجوی فریده" به‌عنوان گزینه نهایی ایران انتخاب شد.

ایران پس از الجزایر، گرجستان و سوئیس چهارمین کشوری است که تاکنون نماینده خود را در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2020 انتخاب کرده است.

برای اولین بار است که ایران یک فیلم مستند را برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌کند.

"در جستجوی فریده" بیست و پنجمین فیلمی است که ایران از 1977 تاکنون به اسکار فرستاده است. ایران برای "جدایی نادر از سیمین" (2011) و "فروشنده" (2016) هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی، دو بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شده و یک بار نیز برای "بچه‌های آسمان" (1998) به کارگردانی مجید مجیدی در این بخش نامزد بوده است.

سال گذشته فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" به کارگردانی وحید جلیلوند نماینده ایران در اسکار بود که نامزد نشد، در حالی که اسکار به "رُما" رسید.

این بخش تا سال گذشته "فیلم خارجی‌زبان" (Foreign Language Film) نام داشت، اما هیئت رئیسه آکادمی در جلسه‌ای که آوریل امسال برگزار شد تصویب کرد نام آن به "فیلم بلند بین‌المللی" (International Feature Film) تغییر کند. گذشته از این، هیئت رئیسه تصویب کرد تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه نامزد‌های این بخش از 9 فیلم به 10 فیلم افزوده شود.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های بلند بین‌المللی به آکادمی اول اکتبر 2019 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.