سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، شعبانعلی قربانی پژوهشگر و استاددانشگاه، از ترجمه کتاب "عناصر طراحی" با زیر عنوان فرم و فضا و مبانی ارتباطات بصری سه‌بعدی نوشته گیل گریت هانا خبر داد و به هنرآنلاین گفت: مبانی طراحی سه‌بعدی و فرم و فضا از جمله مهم­‌ترین و پایه‌ای­‌ترین مباحث آموزشی برای تمام دانشجویان و علاقه‌مندانی است که در کلیه­ زمینه­‌های طراحی و هنری سه‌بعدی نظیر گرایش­‌های مرتبط با طراحی صنعتی (طراحی محصول، طراحی خودرو، مبلمان، جواهرات، بسته‌بندی و...)، معماری، معماری داخلی و دکوراسیون، مجسمه­‌سازی، صنایع‌دستی و ... به امر تحصیل و آموزش اشتغال دارند. می­‌توان گفت بدون آموزش صحیح و مهارت کافی درباره مبانی طراحی سه‌بعدی و فرم و فضا و نحوه­ ارتباط و تعامل آن­‌ها با یکدیگر، مراحل آموزشی رشته­‌های ذکر شده کامل نخواهد بود. 

این هنرمند مجسمه‌ساز با این توضیح که راونا رید کاستلو بیش از نیم‌قرن در امر آموزش مبانی ارتباطات بصری سه‌بعدی و فرم و فضا فعالیت داشت، ادامه داد: او از بنیان­‌گذاران رشته­ طراحی صنعتی در دانشگاه­‌های آمریکا است. به علاوه، از عاملان اصلی تهیه و تدوین نخستین برنامه­ جامع آموزشی مبانی ارتباطات بصری سه‌بعدی و فرم و فضا است که به طور گسترده­‌ای توسط دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش هنر و طراحی در آمریکا و سراسر جهان مورد تقلید و الگوبرداری قرار گرفت. کتاب "عناصر طراحی"، تلاش شاگردان بی­‌شمار او به منظور زنده نگهداشتن یاد و خاطره­ و نیز جاودان ساختن برنامه­ آموزشی است که بنیان نهاد و در طی نیم‌قرن در تکمیل و آموزش آن کوشید.

قربانی با این توضیح که شیوه­ آموزشی که در کتاب ارائه شده هم اکنون جزو دروس اصلی مبانی طراحی سه‌بعدی برای دانشجویان طراحی صنعتی، طراحی داخلی و معماری در بسیاری از دانشگاه­‌ها در آمریکا و سایر نقاط جهان است، افزود: این کتاب تاکنون به چهار زبان­ اسپانیایی، ژاپنی، چینی و کره­‌ای ترجمه شده است. امیدوارم ترجمه­ فارسی این کتاب با توجه به کمبود منابع تخصصی هدف­‌مند و قابل اعتماد علمی و آموزشی درباره مبانی طراحی سه‌بعدی و فرم و فضا، گام مفیدی در جهت تقویت بنیه­ علمی دانشجویان و سایر علاقه‌مندان در رشته­‌های مرتبط باشد.

این مترجم تاکید کرد: با توجه به تخصصی و بعضا تازه بودن مباحث، در ترجمه­ این کتاب صرفا به متن اصلی اکتفا نکردم و برای درک صحیح فرایندهای ارائه شده، مطالعات و جست‌وجوهای وسیعی صورت گرفته است که به برخی از آن­‌ها در خلال کتاب اشاره داشتم.

به گفته او، کتاب "عناصر طراحی" با زیر عنوان فرم و فضا و مبانی ارتباطات بصری سه‌بعدی، توسط فرهنگستان هنر (موسسه­ تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری) به چاپ می‌رسد.

قربانی این روزها تالیف کتابی را در دست دارد که ماحصل نتایج رساله دکتری او در دانشگاه هنر اصفهان و تجربیات و مشاهداتی است که به صورت فرصت مطالعاتی در دانشگاه نیویورک در سال 2016 داشته است و در این اثر به رویکردهای نوین آموزشی در هنر با تمرکز و تاکید بر رشته صنایع دستی می‌پردازد.

دکتر شعبانعلی قربانی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان، عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران و عضو آکادمیک جهانی سرامیک در ژنو است. او از سال 1391 در دانشگاه هنر اصفهان در رشته‌های مجسسه‌سازی، سفال و سرامیک تدریس می‌کند. "گل سلولزی برای هنرمندان سفال‌گر و مجسمه‌ساز" تالیف، برگرفته از مطالعات پایان‌نامه‌کارشناسی ارشد، ترجمه دو کتاب "شکل شهر" و "آموزش گام به گام و تصویری نرم‌افزار راینو" از آثار انتشار یافته او محسوب می‌شوند.