به گزارش هنرآنلاین، حجت‌الله ایوبی در آیین اختتامیه نمایشگاه خط استاد کابلی که صبح شنبه ۲۶ مرداد در گالری کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، تاکید کرد: همه مشکلات ما در کشور از جایی است که با زیبایی‌شناختی قهر هستیم و ساختمان‌ها و ساخت و سازهای کنونی نتیجه این اتفاق است و این فضا، در روح و تصمیمات ما اثر می‌گذارد.

دبیرکل کمیسیون‌ ملی یونسکو- ایران عنوان کرد: وقتی معماری ما ایرانی باشد سراغ هنر سنتی می‌رویم و اگر برخی جوانان به هنر سنتی کمتر علاقه نشان می‌دهند به همین دلیل است.

ایوبی تصریح کرد: وقتی در منازل ما اثر زیبایی‌شناختی نباشد، علاقه به هنر ایرانی در بین جوانان کمتر می‌شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، گفت: امروز هنر درمان است و در برخی بیمارستان‌ها گالری وجود دارد چراکه رنگ در روح و روان اثر دارد. ایوبی افزود: در بین همه هنرها خوشنویسی قدسی و برجسته‌تر است  و بقیه هنرها به این هنر بدهکارند. امروز در معماری و پیکرتراشی‌ها اثر خوشنویسی دیده می‌شود. همچنین جامعه خوشنویسی فضائل را حفظ کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در کمیسیون ملی یونسکو- ایران با افتخار در خدمت شما هستیم و امیدوارم به من کمک کنید که شاهد افزایش علاقه و عشق به خوشنویسی و هنر ایرانی باشیم. ایوبی اضافه کرد: مدیران فرهنگی به سختی کار می‌کنند و کار فرهنگی دشوار است و ما این سختی را به جان و دل می‌پذیریم و باید چهره واقعی ایران را با آثار فرهنگی هنری به جهانیان نشان دهیم.

ایوبی همچنین یادآور شد: با افتخار استاد کابلی نماینده جامعه هنری در شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران هستند و آیین اختتامیه نمایشگاه خط ایشان نیز همچون مراسم نکوداشتشان بسیار شایسته و باشکوه برگزار شد.

در ادامه برگزاری این آیین استاد محمد حیدری از اساتید برجسته خوشنویسی با تقدیر از دکتر ایوبی برای توجه به اصحاب فرهنگ و هنر عنوان کرد: شخصیت استاد کابلی نیازی به بیان و تعریف ندارد و همه این استاد بزرگوار را می‌شناسند و نسبت به تلاش‌های استاد کابلی در ۵ دهه آگاهی کامل دارند.

وی یادآور شد: در جایگاه شاگرد استاد می‌گویم، وجه قالب استاد کابلی نه در تلاش ۵۰ ساله در عرصه خط شکسته که در بیان ایده و حرفی نو است و این از هرکسی برنمی‌آید.

این استاد خوشنویسی تصریح کرد: کار راحت، دنباله‌روی از گذشتگان در هر عرصه‌ای است و استاد کابلی جزو نوادر هستند کسانی که راه تازه‌ای را در پیش می‌گیرند و این استاد یکی از این همین هنرمندان نادر است.

حیدری عنوان کرد: استاد کابلی نزدیک به ۴ دهه است که مسیرش را با احترام به اساتید پیشکسوت خوشنویسی از باب شیوه نگارش جدا کرده و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی به این بیان تازه اقبال نشان دادند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های هنری استاد منحصر به داخل نیست و استاد در راستای جهانی کردن هنر خوشنویسی در مجامع بین‌المللی حضور داشتند و کمتر هنرمندی را می‌شناسیم که عمر هنری‌اش تا این حد ثمر داشته باشد.

شاگرد استاد کابلی عنوان کرد: نکوداشت استاد کابلی نیز 29 تیرماه امسال باشکوه تمام برگزار شد و از همه عزیزان همراه در این مهم تقدیر می‌کنم.

علی مرادخانی معاون اسبق هنری وزارت ارشاد نیز عنوان کرد: استاد کابلی را با دل و عشق می‌شناسم و در بین اهالی هنر اندک افرادی هستند که همواره در ذهن می‌مانند.

وی ادامه داد: نفس استاد کابلی حق است و به این دلیل بدون هیچ دلیلی جذب وی و آثارش می‌شوید. استاد کابلی فتوت و آنی دارد که در انسان اثرگذار است. برای استاد آرزوی سلامتی و طول عمر دارم و امیدوارم این هویت که به فرهنگ می‌افزایند، مستدام باشد.

رجبی استاد خوشنویسی هم این‌طور اظهار داشت: جامعه، زمانی که هنر را فراموش کند به انحطاط می‌رود و از آن پس ما دیگر زیبایی‌ها را درک نمی‌کنیم. اگر از کودکی زیبایی را بیاموزیم شرایط متفاوت خواه بود. نقاش و خطاط می‌توانند در این راه قدم موثری بردارند.

وی یادآور شد: وقتی موزه خط و نمایشگاه نقاشی داریم کودکان ما علاقه نشان نمی‌دهند و کمتر به خط و نقاشی توجه می‌شود. ولی ما امیدوارم دیگر علوم ‌نیز بر اساس هنر ارتقا یابد.

استاد یدالله کابلی نیز در این مراسم اظهار داشت: هنر خوشنویسی به عنوان هنری گران‌سنگ مورد مقبول اهالی فرهنگ افتاده است. سرمایه خوشنویسان پول و حمایت نبود بلکه اتحاد و همدلی هنرمندان بود.

وی ادامه داد: به یاد دارم وقتی به خط شکسته روی آوردم یک سطر مرکبی را در اختیار نداشتم که بخواهم از آن جان بگیرم. این استاد خط شکسته تاکید کرد: متاسفانه ما در موزه‌هایمان، اندک آثاری از خوشنویسی داریم اما در کشورهای دیگر بی‌گمان هنر خوشنویسی به عنوان هنری مطرح و قدسی دیده می‌شود.

کابلی افزود: نکوداشت من در یونسکو خون تازه‌ای برای من بود. هرگاه به خمودگی می‌رسیدم به این فکر می‌کردم هنوز می‌توانم و جوانانی می‌آیند که علاقه‌مند به هنر خوشنویسی هستند.

این استاد خوشنویس اضافه کرد: من به عنوان یک خدمتگزار جامعه خوشنویسی از شما که دغدغه فرهنگی دارید تقدیر می‌کنم و شوق حرکت‌دارم. وی گفت: شما به شکوه خوشنویسی عنایت داشتید و اگر کسی به زیبایی و هنر تعلق خاطر داشته باشد، می‌خواهد جاودانه زندگی کند.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: هنر و هنر خوشنویسی بدون خط و مرز جغرافیایی و اجتماعی و سیاسی در هر گوشه‌ای از دنیا گرامی نگاه داشته می‌شود و خوشنویسی با عشقی گسترده‌تر ادامه پیدا می‌کند

در ادامه این مراسم اساتید حاضر درباره استاد کابلی اظهار نظر کردند.

از اساتید و هنرمندان حاضر در این آیین می‌توان به جحت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، امیرهوشنگ اردلان از اساتید برجسته هنری کشور، مهدی عتیقی کارشناس آثار هنری، علی مرادخانی معاون اسبق هنری وزارت ارشاد، محمد حیدری خوشنویس، محسن میرحسینی خوشنویس، عباس رفیعی خوشنویس، یادگار خیام خوشنویس، محمود یزدانی شاعر و خوشنویس، فرشته حسینی خوشنویس، محمد نباتی نگارگر معاصر، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان، فنایی از یاوران جامعه فرهنگی، ناصر میرباقری ناشر برجسته، صدیقه احمدی خوشنویس، مجتبی سبزه خوشنویس، عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ جواد صباغ معاون اجرایی و امیر روشن‌بخش معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو- ایران اشاره کرد.