سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بازی‌نامه نوروز" به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی امروز چهار‌شنبه 23 مردادماه در سومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر با بازی مهناز غمخوار روی صحنه خواهد رفت.

کیوان نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "بازی‌نامه نوروز" گفت: این نمایش یک اثر تک نفره است که به معضلات اجتماعی زنان می‌پردازد. زنی، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به شهر مهاجرت کرده است. او که دچار معضلاتی در شهر شده مجبور به تغییر هویت شده و خود را به شکل یک پسر در می‌آورد...

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "بازی‌نامه نوروز" خاطرنشان کرد: در جشنواره نمایش‌های آئین و سنتی اغلب آثاری با فضای نمایش‌های آئینی و سنتی مانند تخت حوضی، نقالی و ... اجرا می‌شود اما ما در این اثر نمایشی، در بستر یک درام، از تکنیک‌های نمایش آئینی و سنتی استفاده کرده‌ایم. "بازی‌نامه نوروز" داستانی دارد که در اجرا به شیوه نمایش‌های آئینی و سنتی نزدیک است و از تکنیک‌های تعزیه و تخت حوضی در آن استفاده شده اما تخت حوضی صرف نیست.

نویسنده و کارگردان نمایش "طرب‌نامه شهر خیال" درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "بازی‌نامه نوروز" یادآور شد: اساساً طراحی صحنه این نمایش بسیار ساده است و متشکل از ملزومات صحنه همچون چهارپایه، پیت حلبی و ... است که به شکل‌های مختلف از آن بهره گرفته می‌شود. در صحنه سنگ قبرهایی است و سایه پیرمرد سنگ قبر تراش در صحنه دیده می‌شود. موسیقی نمایش نیز با سازهای کمانچه و تنبک به صورت زنده نواخته می‌شود.

او که چند دوره در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی حضور داشته است، در ادامه عنوان کرد: در آثاری که تاکنون در این جشنواره روی صحنه آورده‌ام از شیوه‌ها و تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی که به نظرم بسیار غنی هستند، استفاده کرده‌ام چراکه به نظرم قرار نیست که همه شرکت‌کنندگان در این جشنواره به شکل موزه‌ای نمایش‌های آئینی و سنتی را اجرا کنند.

نخعی همچنین خطرنشان کرد: خوشبختانه در چند دوره اخیر این جشنواره، جوانان تحصیلکرده در رشته‌های بازیگری، کارگردانی و ادبیات نمایشی حضور داشته‌اند که این موضوع را اتفاق مثبتی برای این رویداد ارزیابی می‌کنم.

این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تاکنون روند برگزاری این جشنواره مطلوب بوده و تنها مسئله آن بحث پلاتوهای تمرین بوده است. از زمانی‌که اداره تئاتر تعطیل شده است، مکان دیگری برای تمرین گروه‌های تئاتر در نظر گرفته شده که پلاتوهای به نسبت کوچک‌تری دارد. با این حال با توجه به تعداد بازیگران نمایش "بازی‌نامه نوروز" این پلاتوها برای ما مناسب بود اما دیگر گروه‌ها از این بابت دچار مشکلاتی شدند که امیدوارم اداره کل هنرهای نمایشی فضای مناسب‌تری را از این پس در اختیار گروه‌های متقاضی تمرین قرار دهد.

نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.