سرویس مد و لباس هنرآنلاین: راضیه ابراهیمیان کارشناس ارشد طراحی و دوخت و طراح برند "ابرا دیزاین" و همچنین مدیرمسئول مجلات "اشراق" و "واچار" درباره ضرورت تقدیر و تجلیل از فعالیت بانوان برندساز در ایران به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: هرچند تقدیر و تجلیل از هر حرکت ارزشمندی در جای خود ستودنی است، اما متأسفانه هدف برخی از برگزارکنندگان رویدادهای تقدیری که اخیراً هم در حال افزایش هستند، کسب درآمد از طریق افرادی است که نیاز به دیده شدن دارند و در این بین باید گفت که متأسفانه حمایت از برندسازی و یا کارآفرینی در ایران به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود و مبنای مشخصی ندارد.

او تأکید کرد: گاه نهادها بدون در نظر داشتن اهداف بلندمدت و تعیین خط‌مشی برای افرادی که علاقه و تلاش برای پیشرفت و ترقی دارند دست به چنین حرکاتی می‌زنند. به‌زعم من تهیه گزارش از جزئیات روند برگزاری این دست رویدادها و انگیزه‌های برگزار کنندگان از پیش از آغاز رخداد یک امر ضروری به نظر می‌رسد.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه بسیاری معتقد هستند تقدیر و تجلیل از بانوان فعال در حوزه مد و لباس به شرط رعایت عدالت یک ضرورت است، بیان کرد: جالب است بدانید شغل بیشتر افراد شرکت‌کننده در یکی از این اجلاس مرتبط با آرایش و زیبایی بود. در یکی از این رویدادها مطرح شد اگر درباره پنج ویژگی اول بانوان روسیه جستجو کنید، اولین گزینه توجه بانوان روسیه به زیبایی است و بانوان ایرانی می‌توانند در این حوزه‌ها فعالیت خوبی داشته باشند. عجیب است که وقتی ما بیشترین مواد آرایشی و زیبایی را وارد می‌کنیم چگونه می‌توان از این طریق برند شد و در صادرات نقش داشت. این موضوع برای افراد شرکت‌کننده نیز سؤال شده بود که اگر به‌صورت خدمات آرایشی و زیبایی نیز باشد، آیا بانوان ایرانی باید برای این کار به روسیه سفر کنند و در خدمت بانوان روسیه قرار گیرند؟ از طرفی ما در کشور خودمان با کمبود محتوا و معضلات مختلفی در رابطه با مفهوم زیبایی در میکاپ‌ها و عمل‌های زیبایی و تغییر دادن چهره مواجه هستیم که متأسفانه موجب از دست رفتن چهره‌های اصیل ایرانی شده است.

این طراح لباس اذعان داشت: برندهای قدرتمند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و مورد علاقه و دلخواه آنان هستند و با ایجاد هیجان و انگیزه برای مشتریان خود اعتماد ایجاد می‌کنند. این نوع برند سازی حاصل پیام‌ها و محتوای مناسب و مطلوب است که باید متمایز و نوآورانه و معتبر عمل کند و جنبه فرهنگ‌سازی را در نظر داشته باشد تا نام تجاری قوی پیدا کند و به نظرم با عملکرد این‌گونه اجلاس و همایش‌ها، نگاه به مقوله برندسازی تا اندازه زیادی متفاوت است و برگزارکنندگان و متولیان مد در کشور باید مراقب رقابت ناسالم و بی‌عدالتی‌ها در این دست رویدادها باشند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه بانوان برند ساز مد و لباس شهامت بیشتری برای مورد ارزیابی قرار گرفتن آثارشان دارند تأکید کرد: بانوان برندساز ایرانی در حوزه مد و لباس به قوانین رسمی کشورشان احترام می‌گذارند و خواهان قرار گرفتن در مسیر صحیح جهانی‌شدن هستند. خوشبختانه در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ثبت آثار به‌صورت رایگان انجام می‌شود و کم‌وبیش افراد شایسته تقدیر و دارای مالکیت معنوی آثارشان می‌شوند. در جشنواره‌های مرتبط با مد و لباس کارگروه فعالیت جدی‌تر دارد. البته باید گفت راهی بسیار سخت است برای آنان که برای برندسازی در این عرصه دیده می‌شوند چون نه‌تنها برای عملکرد حرفه‌ای خودشان، بلکه برای اشتباهات و دستورالعمل‌های غلط مسئولین نیز دچار چالش و ضرر و زیان بسیاری شده و می‌شوند.

او تصریح کرد: تخریب و تضعیف روحیه افراد با ایجاد رقابت ناسالم یعنی از بین بردن سرمایه‌های مالی و فکری و نادیده گرفتن خدماتی که با طی کردن مسیر آزمون‌وخطا و تجربه به دست می‌آید؛ یعنی بی‌عدالتی، رفتار غیر آکادمیک، عدم جذب سرمایه از طریق دولت برای افراد خلاق و نوآور نخبه فشن، عدم تلاش برای قرار گرفتن در بازارهای جهانی، عدم ایجاد تصویری از کشور در حال فاصله گرفتن از سیستم اقتصادی و سیاسی قدیمی و حرکت به سمت دنیای مدرن با رویکردی آگاهانه و هوشیارانه، عدم زدودن تصورات و ذهنیات غلطی که نسبت به پوشش مردم جامعه ایران در جامعه جهانی وجود دارد که متأسفانه باید گفت همین مسئله از معضلات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز به شمار می‌رود.

ابراهیمیان در خاتمه گفت: متأسفانه باید گفت بخش دولتی همچنان نتوانسته با این اجلاس و رویدادهای تقدیر کننده تعاملی صحیح برقرار کند و آنان را تحت پوشش خود قرار دهد. از حضور کمرنگ فعالان مد، برند سازان و مسئولین کارگروه پیداست که نقشی در برپایی این رویدادها ندارند. این مسیر انحرافی در عرصه برند سازی و تجارت است که نیاز به انسجام و یکپارچگی دارد. کارگروه ساماندهی مد و لباس یک برند ملی و دارنده گروه‌های گوناگون و وسیع و فعالیت‌های افراد است که باید شامل مواردی چون صادرات، سرمایه‌گذاری، هنر و فرهنگ و میراث فرهنگی، افراد جامعه و حاکمیت باشد. درواقع این کارگروه باید برندی ملی‌ باشد که نشان‌دهنده هویت یک ملت از ابعاد گوناگون است. این‌گونه برندسازی ملی برای ساختن افرادی است که می‌خواهند در مسیر موفقیت‌های یک کشور قرارگرفته و به کیفیت و کارآمدی آن ایمان‌دارند. کارگروه ساماندهی مد و لباس نیاز دارد یک برند ملی از نمونه‌های عینی و مدرن قدرت باشد با مفهومی فراگیر و گسترده‌ تا بتواند همه‌ برندهای کشور را تحت پوشش خود قرار دهد.