سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حوزه پوشاک نشان داده است که به‌شدت مستعد قاچاق شدن است و هرقدر هم کشورهای واردکننده این محصول هنری و صنعتی تلاش کنند تا به واردات شکل تمام و کمال قانونی بخشند بازهم راه به‌جایی نخواهند برد.

زمانی گزارش‌ها حاکی از آن بودند که میزان قاچاق پوشاک، یک و نیم برابر بودجه وزارت بهداشت است و در حالی‌ که همگان بر ظرفیت‌های بالای اشتغال‌زایی در عرصه مد و لباس اذعان دارند، اما از آنجا آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که واردات هر 10,000 دلار کالای قاچاق، موجب از بین رفتن یک شغل خواهد شد می‌توان نتیجه گرفت که تاکنون فرصت‌های بسیاری در بخش کارآفرینی مرتبط با حوزه پوشاک ازدست‌رفته است.

بنا به اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، 327 میلیارد ریال کالای قاچاق در تیرماه امسال کشف‌ شده که در این میان انواع پارچه با 13.5 میلیارد ریال، لباس و متفرعات لباس با 12.2 میلیارد ریال و کیف و کفش با 8.2 میلیارد ریال در زمره بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه قرار دارند.

در این مدت، 35 هزار و 145 مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه انجام‌شده است که در 980 مورد پرونده تخلف به ارزش 327 میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال‌شده است.

بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب لوازم یارانه با 260 میلیارد ریال است.

در تیرماه امسال استان البرز با 262 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه و استان تهران با 5140 مورد بازرسی و تشکیل 165 پرونده تخلف بالاترین عملکرد را در میان استان داشته‌اند.