سرویس موسیقی هنرآنلاین: چهاردهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به سازهای عود و قانون اختصاص داشت و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی مقابل هیئت داوران قرار گرفتند. در این روز حسین بهروزی‌نیا، محمد فیروزی و سعید نایب‌محمدی داوران ساز عود بودند.

بخش نخست به ساز عود اختصاص داشت و رده سنی الف که به دو بخش الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند، آغازگر این بخش بودند. در ابتدا منصور تاج‌الدینی از رده سنی الف 1 به روی صحنه آمد و قطعات خود را آغاز کرد. پس از او ماکان رضا نورمحمدی و آوا پریشانی از این رده سنی و همچنین صدرا ساعی دهقان، حمید کریمیان تکبلاغ، امیرحسین اسفندیاری، ماهور براره، آوین احمدی و نگین لشگری از رده سنی الف 2 به‌نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از آن نوبت به گروه سنی ب رسید و عودنوازان این رده سنی شامل ستار محمدی، محمدرضا حسن خانی، ماه گل مقتدر و امیررضا نصیری بودند. سپس نوبت به گروه سنی ج رسید و هومن شیرعلی و محمد توکلی شوریجه مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

در پایان بخش نخست، نشست نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز عود با حضور فیروزی، بهروزی‌نیا و نایب‌محمدی اعضای هیئت داوران این بخش همچنین هومان اسعدی دبیر جشنواره برگزار شد.

شرکت‌کنندگان باید در انگشت گذاری‌ها دقت بیشتری داشته باشند

در ابتدای این نشست محمد فیروزی نوازنده بربط و سه‌تار و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم. امسال رده‌های سنی الف و ب نسبت به سال گذشته اجراهای بسیار بهتری داشتند. نکته مهم این است که شرکت‌کنندگان باید در انگشت گذاری‌ها دقت بیشتری داشته باشند. اگر انگشت‌گذاری‌های موسیقی ایرانی را انجام دهید، خیلی بهتر خواهد شد. ضمن این که به نظر من در قسمت اجرای ردیف‌ها نیز تمام شرکت‌کنندگان بسیار خوب بودند، اما متأسفانه در رده سنی ج تنها دو شرکت‌کننده داشتیم که یکی از آن‌ها به دلیل اجرا نکردن انگشت گذاری چهارگاه دو، اجرایش مورد قبول قرار نگرفت.

نوع موسیقی ما ایجاب می‌کند بیشتر از انگشت‌گذاری ایرانی استفاده کنیم

حسین بهروزی نیا بربط و عود و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود نیز در مورد اجراهای روز دوشنبه گفت: بسیار خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است. تقریباً 40 سال پیش در هنرستان موسیقی همراه با آقای فیروزی روی این ساز کار می‌کردیم. همیشه دوست داشتم روزی در نوازندگی این ساز به آقای فیروزی برسم. به یاد دارم یکی از معلمان به من گفت، "نگران نباش، شما به آقای فیروزی رسیدید." خوشبختانه در حال حاضر رقابت در این ساز بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث خوشحالی است.

وی افزود: همان‌طور که آقای فیروزی نیز به آن اشاره کردند، ما بیشتر انگشت‌گذاری ایرانی مد نظرمان است. نوع ملودی‌هایی که ما در موسیقی‌مان استفاده می‌کنیم با موسیقی عربی متفاوت است. آن‌ها نیز انگشت‌گذاری‌های خاص خودشان را دارند. ما نمی‌گوییم انگشت گذاری‌های آن‌ها اشتباه است، اما نوع موسیقی ما ایجاب می‌کند بیشتر از انگشت‌گذاری ایرانی استفاده کنیم.

این نوازنده تصریح کرد: نکته دیگر درمورد اجراها که بنده از آن گله‌مند هستم، این است که متأسفانه در سیزده دوره گذشته قطعاتی که برای نوازندگان عود کار شده است، قطعاتی نبود که مختص این ساز باشد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت رفته‌رفته بتوانیم این نقص را برطرف کنیم.

بهروزی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخر این که نوازندگان رده‌های سنی بالاتر زمانی که قطعاتشان را اجرا می‌کنند، به‌خوبی از پس کار برمی‌آیند، اما وقتی مقامی در این جشنواره کسب می‌کنند و پس از آن باید به‌عنوان یک نوازنده حرفه‌ای گام بردارند، به‌سختی می‌توانند دقایقی را به‌صورت بداهه قطعه‌ای اجرا کنند. امیدواریم در این بخش نیز تدبیری اندیشیده شود و این نقص نیز برطرف شود.

امیدوارم در سال‌های آینده شاهد اجراهای بهتری باشیم

سعید نایب‌محمدی آهنگساز، نوازنده عود و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: من هم خودم خیلی خوشحال هستم که فرصتی دست داد در خدمت شما عزیزان باشیم. اتفاق خوب درمورد اجراها این است که تعدادی از نوازندگان شرکت‌کننده در دوره قبلی در این دوره نیز حاضر شدند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند. این موضوع باعث خوشحالی است. در کل از اجراها بسیار راضی بودم. امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد اجراهای بهتری از نوازندگان جوان باشیم.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مردادماه در تالار رودکی آغاز شد که تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه 5 شهریور در مراسمی در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.