سرویس معماری هنرآنلاین: در ادامه سلسله برنامه‌های انجمن مفاخر معماری ایران، نشست "مفاهیم، رویکردها و کاربردهای ریخت‌شناسی شهری" برگزار می‌شود.

در تعریف این نشست آمده است: دانش مورفولوژی شهری یا ریخت‌شناسی شهری دانش تازه‌ای نیست و قدمت آن دست کم به شش دهه قبل برمی‌گردد و اگرچه رشد و اشاعه آن در حوزه شهرسازی چندان قابل تأمل نیست، دانشمندانی بنام هستند که در این مقوله اندیشه‌های خود را مدون کرده و مکتوباتی ارزشمند به یادگار گذاشته‌اند. مقوله ریخت‌شناسی شهری را شاید با نام دانشمند آلمانی کانزن می‌توان آغاز کرد که بعد از مهاجرت به انگلیس در دهه 60 میلادی مکتبی به نام مکتب انگلیسی در مورفولوژی شهری معرفی کرد و در کتاب‌های خود روی نمونه شهرهای انگلیس با روش تحلیل مورفولوژی خویش کار کرد. تقریباً هم‌زمان با آن، مکاتب ایتالیا و فرانسه نیز با رویکردهای خاص خود پا به عرصه شهرسازی گذاشتند و روش‌هایی برای تحلیل ریخت‌شناسی شهر ارائه دادند. در این مکاتب مورفولوژی شهری در مقیاس‌های مختلف به موضوع فرم شهر می‌پردازد و از مقیاس کلان منطقه‌ای تا مقیاس جزء قطعات تفکیکی و ابنیه را در برمی‌گیرد. مورفولوژیست‌های شهری چندی بعد تصمیم گرفتند که انجمنی به نام ISUF ایجاد کنند و علاوه بر نشر مجله مورفولوژی شهری، هر سال کنگره‌ای را برگزار کنند تا از اقصی نقاط دنیا متخصصان و صاحب نظران شهرسازی گرد هم بیایند و در خصوص ریخت‌شناسی شهری به تبادل نظر بپردازند. با وجود آن این شاخه از علم شهرسازی هنوز به رشد و گسترش مورد نیاز نرسیده است.

کشور ایران با داشتن پیشینه غنی در شهرسازی و معماری و انواع شکل‌های بافت شهری در سکونتگاه‌های خود نیاز به اعمال توجه بیشتر به این رشته در دانش شهری است. بافت‌های متنوع شهرسازی تاریخی ایران از یزد و میبد گرفته تا میمند و کندوان و تا سکونتگاه‌های گیلان و مازندران همگی دارای ریخت‌شناسی شهری خاصی هستند که کنکاش در آن‌ها با دید یک مورفولوژیست شهری لازم است . بعلاوه بافت‌های معاصر شهری در کشاکش توسعه یافتن در خلال سال‌ها، نیازمند بررسی ریخت‌شناسی است تا چون و چرای بسیاری از جنبه‌های شهری به دست آمده و از نتایج آن بهترین راه حل برای توسعه شهری استفاده شود.

سیصد و بیست و هشتمین گفتمان هنر و معماری به بحث درباره علم مورفولوژی شهری ، مکاتب و رویکردهای آن اختصاص دارد و به عنوان نمونه، بافت معاصر شهر تهران و بافت تاریخی شهر قزوین با دید ریخت‌شناسی شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این نشست به مطالعه بافت معاصر شهر تهران به تحولات قطعات تفکیکی با کاربری مسکونی از دوران قاجار تاکنون می‌پردازد و شرایط پیش روی نظام ضوابط و مقررات شهری را از منظر ریخت‌شناسی شهری را بررسی می‌کند و ابهاماتی که تداوم تحولات کنونی در آینده ایجاد می‌کنند را به بحث می‌گذارد.

در این نشست که با نمایش فیلم همراه است، مازیار عبایی و سمیه مراقی به عنوان سخنران و نسیم ایرانمنش تحت عنوان دبیر پنل حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 23 مرداد ماه از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 25 مراجعه کنند.