به گزارش هنرآنلاین به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم ویژه گرامی‌داشتِ روز خبرنگارِ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه، با حضور سعید اوحدی رییس این سازمان، غلامحسین محمدی مشاور رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، و جمعی از خبرنگاران فرهنگی و هنری در باغ کتاب تهران برگزار شد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های اخیر از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است 

در ابتدای این نشست مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها رعایت کرده‌ایم، نوع تعامل و نگاهی است که ما و همکاران‌مان در سازمان فرهنگی هنری به حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری داریم. 

وی افزود: ما در طول این سال‌ها و به ویژه در یکی دو سال اخیر و مدیریت جدید سازمان، نوع ارتباط و مواجهه‌مان با رسانه‌ها مبتنی بر تعامل، مدارا و یک ارتباط منطقی بوده است.

محمدی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری هر جا که با نقدی مواجه شده و موضوعاتی که حتی خیلی اندک منصفانه هم نبوده، روش ما و روش ارتباطی ما آگاهی‌بخشی، تعامل مناسب و ارائه توضیح بوده است. هیچ‌گاه ما در هیچ مواجهه‌ای با عزیزانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کردند دچار جدل یا نگاه‌هایی که در برخی از روابط عمومی‌ها وجود دارد نشدیم.

سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: با کسب اجازه از آقای اوحدی این را بگویم که در آینده هم به همین شکل است و ما در فضای ارتباطی‌مان با رسانه‌ها، هیچ وقت به سراغ روش‌هایی غیر از روش‌های فرهنگی و ارتباطی و روش‌های مرسوم حرفه‌ای، نخواهیم رفت.

مدیرکل روابط‌عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان اضافه کرد: این نگاه در همه ارکان سازمان فرهنگی هنری وجود دارد؛ چرا که این سازمان، خود یک رسانه است و همه اجزای آن به نوعی درک رسانه‌ای دارند و حدود دو هزار و چند صد نفری که در این سازمان مشغول به خدمت هستند، به نوعی یا سبقه خبرنگاری دارند یا آگاهی مناسبی از روزنامه‌نگاری و فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای دارند.

تهران باید از شهرِ سازه‌محور به شهرِ انسان‌محور تغییر کند 

غلامحسین محمدی مشاور شهردار و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تبریک روز خبرنگار و با یادی از شهدای خبرنگار صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: امیدواریم در مسیر آنها، مسیری که بیان حق، و عمل به حق است، فعالیت کنیم. در شهرداری تهران و همه بخش‌هایی که متولی اطلاع‌رسانی و روابط عمومی هستند، شاهد شکوفایی نیروهای جوان و با انگیزه‌ای هستیم که در این مسیر گام بر می‌دارند.

وی افزود: شهرداری تهران در دوران مختلف فعالیت خود، تجارب کار با رسانه‌ها و خبرنگاران را داشته است. زمان‌هایی که برنامه‌های شهرداری از جنس سازه‌ای و عمرانی بوده، انتظار می‌رفته تا خبرنگاران در پوشش آن در قالب گزارش عملکرد نقش جدی ایفا کنند. اما زمان‌هایی که ما در شهرداری تهران نیاز به تغییر رویکردها داریم، نقش رسانه متفاوت خواهد شد.

غلامحسین محمدی ادامه داد: اگر فعالیت شهرداری تهران پس از انقلاب را به دو دسته دهه اول و دهه‌های دوم تا چهارم تقسیم کنیم، نقطه تمایز فعالیت‌های شهرداری در این دو دوره، در منابع درآمدی و عملکری شهرداری است. در ۱۰سال ابتدایی پس از انقلاب، شهرداری‌ها رسمی نشده بودند و از بودجه دولت ارتزاق می‌کردند. بعد از آن، شهرداری‌ها آرام‌آرام مستقل شدند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران افزود: بنای امروز شهرداری که مبتنی بر درآمدهای عموماً غیرپایدار است، در ۳۰ سال اخیر گذاشته شده و در تمام این سال‌ها شهرداری تهران با درآمدهای ناپایدار اداره می‌شود که این درآمدها به توسعه شهر ضرباتی وارد کرده است.

وی ادامه داد: ما در شهرداری مجبوریم با فروش تراکم، فروش زمین و فروش امکاناتی که می‌تواند در دست مردم و برای استفاده از عموم باشد، شهر را اداره کنیم. این روند قابل ادامه نیست. نمی‌دانم چند درصد از شما رمان «رهش» نوشته رضا امیرخانی را خوانده‌اید. در این کتاب آقای امیرخانی شرحی از وضعیت امروز تهران آورده و آن را این‌گونه بیان کرده که اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم، زندگی و کیفیت آن را از دست می‌دهیم.

غلامحسین محمدی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته، همه در پی آن بوده‌اند که این رویکرد را تغییر بدهند، گفت: همه می‌خواهند رویکرد از کمی‌گرایی به کیفی‌گرایی تغییر کند؛ تهران از شهرِ سازه‌محور به شهرِ انسان‌محور تغییر کند. برنامه‌ریزی برای مردم، به برنامه‌‌ریزی با مردم تغییر کند و شهری که محلات در آن هویت ندارند، به شهر محله‌محور تغییر پیدا کند.

او ادامه داد: این روشی است که در همه‌ جای دنیا پیش برده‌اند و موفق هم شده‌اند که شهرها را تبدیل به محیطی برای زندگی انسان‌ها کنند. این اتفاق نیاز به تغییر گفتمانی دارد. من فکر می‌کنم بزرگترین شریک شهرداری در پارادایم‌شیفت یا تغییر گفتمان، رسانه‌ها هستند.

راهکارِ مشکلات تهران پل و سازه نیست، مشارکت گرفتن از مردم است

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران افزود: جنس این کار، نرم‌افزاری و گفتمانی است. باید مردم اقناع شوند. باید رسانه‌ها در ترویج این موضوع کمک کنند. تا زمانی که مردم ما حاضر نیستند خودروهایشان را به مرکز شهر نیاورند، نمی‌توانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم. ۲۰ درصد از مساحت لندن معبر است و تهران که از شبیه‌ترین شهرها به لندن است، ۲۵ درصد معبر دارد. ترافیک و آلودگی هوای ما با آنها قابل مقایسه نیست. پس راهکار، معبرگشایی نیست، راهکار پل و سازه نیست، راهکار مشارکت گرفتن از مردم است.

این مدیر فرهنگی در پایان گفت: در همه حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، شکوفایی اهمیت پیدا می‌کند. این اتفاق در فرهنگ‌سراهای ما چگونه رخ می‌دهد؟ اینها با «برنامه‌ریزی با مردم» رخ می‌دهد و مهم‌ترین حاملان این گفتمان، اهالی رسانه هستند. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه با استفاده از این ابزار، اندیشه‌ای را ترویج کنیم که حتما باعث خواهد شد امروزِ ما با گذشته تفاوت داشته باشد. خوشبختانه دوستان ما در سازمان فرهنکی هنری به بهترین شیوه این کار را انجام می‌دهند؛ امیدوارم با حمایت شما عزیزان، گام‌هایی را به سمت شکوفایی مردم برداریم.

اهمیت جایگاه خبرنگاران به عنوان مسئولیتی پیچیده، فنی و علمی

سخنران پایانی این مراسم، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که سخنان خود را با تبریک روز خبرنگار آغاز کرد. وی در ابتدای صحبت‌های خود با گرامی‌داشت یاد شهدای خبرنگار گفت: امروز در جامعه از خبرنگار به عنوان یک جایگاه بسیار پیچیده و فنی و حرفه‌ای و علمی نام می‌برند که در حوزه آکادمیک، جایگاه تخصصی به این رشته اختصاص داده‌اند. امروز رفتار با رسانه بحث بسیار مهمی است، مخصوصاً با توجه به تحولات رسانه‌ای که از جمله در فضای مجازی شاهدش هستیم.

اوحدی در مورد اهمیت خبرنگاران در جامعه گفت: خبرنگار حلقه واسطه بین مردم و مسئولان هستند. در جریان پیدا کردن پیکر پاک شهدای منا، که یکی از خبرنگاران بااخلاق، آقای حسینی هم در آنجا شهید شدند، اگر خبرنگاران و ارتباط موثر آنها با رسانه‌ها و مردم نبود، معلوم نبود فرایند جست‌وجو و تحویل پیکر شهدای ایرانی، به چه شکل پیش می‌رفت.

فرهنگ‌سرای رسانه به پایگاه تبیین جایگاه رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل می‌شود

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: افتخار می‌کنیم که فرهنگ‌سرایی را با کمک شهرداری تهران و آقای محمدی رییس مرکز ارتباطات به نام فرهنگ‌سرای رسانه داریم. افتخار می‌کنیم که فرهنگ‌سرای رسانه پایگاه تبیین جایگاه رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب، با هماهنگی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. افتخار می‌کنیم که از ۲۲ مدیر فرهنگی هنری مناطق شهرداری تهران، ۱۵ نفر به طور مستقیم در رسانه‌ها مشغول بوده‌اند؛ یا سردبیر روزنامه بوده‌اند، یا مدیرمسئول بوده‌اند یا مدیر و سردبیر سایت‌های خبری بوده‌اند.

اوحدی در پایان گفت: امیدواریم این ارتباط بسیار خوبی که با رسانه‌ها داریم و همیشه یار ما بوده‌اید و نقش بسیار بزرگی در اطلاع‌رسانی برنامه‌های ما به مردم داشته‌اید و در ارتقای سطح کیفی فرهنگ مردم نقش‌آفرین بوده‌اید، این نقش شما مثل گذشته همچنان باکیفیت، برجسته و موثر باشد.

در پایان این مراسم، با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، از سینا صارمی فرزند شهید محمود صارمی تجلیل شد. همچنین نفیسه سهرابیان خبرنگار شبکه خبر، محبوبه بابارحیم خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد شرف‌پور خبرنگار خبرگزاری ایرنا و صادق خسروی خبرنگار روزنامه همشهری به منظور حضور موثر در مناطق سیل‌زده، تحت قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان تقدیر شدند.