سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمدصادق احدپور از خوشنویسان پرکار ایرانی است که مدرک استادی را در سال 1385 و مدرک درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال 1388 کسب کرد. او کتاب‌های متعددی را به خط نستعلیق نگاشته است که از جمله آنها می‌توان کتابت بخشی از شاهنامه فردوسی، مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی، شرف‌نامه نظامی گنجوی، دیوان ملک‌الشعرای بهار، دیوان گنجینه الاسرار عمان سامانی، قصاید حکیم سنایی غزنوی، رباعیات خیام و... را نام برد.

احدپور درباره این نکته که چه کنیم خوشنویسی حضور پررنگ تری در متن زندگی و جامعه ایرانی داشته باشد، گفت: بسیاری از مردم امروز ایران برای خواندن خط نستعلیق با دشواری مواجه هستند و حتی شعر کلاسیک را نیز نمی‌توانند بخوانند. ما از این جهت دچار ضعف شدیم و مردم از ادبیات و هنر فاصله گرفته‌اند. جامعه دچار روزمرگی و مصرف‌زدگی شده‌ و این موضوع مجال نمی‌دهد که آدمی به این فکر کند که روح او هم باید با آثار هنری، مطالب معنوی و معرفت بشری تغذیه شود. به همین دلیل مردم کمتر به سمت هنر می‌روند.

محمد صادق احدپور

او دربار شغل بودن خوشنویسی گفت: استفاده از خوشنویسی به عنوان شغل معمولا به صورت کتابت یک کتاب است و انتشارات یا سازمان‌های مختلف سفارشی به خوشنویسان می‌دهند تا کتابی توسط آنها نوشته شود. اما در سال‌های اخیر نهادهای دولتی چندان به این موضوع نمی‌پردازند و سفارش خوشنویسی کتاب‌ها را نمی‌دهند. در دهه‌های قبل این موضوع بسیار رواج داشت و سفارش‌های زیادی از جانب سازمان‌های مختلف به خوشنویسان داده می‌شد، اما امروزه چنین نیست. وضعیت اقتصادی کشور نیز یکی از دلایل عدم سفارش یا خرید خوشنویسی است و با توجه به مشکلات معیشتی، کمتر هنرمندی می‌تواند چند ماه زمان برای نوشتن کتاب صرف کند و فقط به خوشنویسی بپردازد. اگر هم در کنار این کار شغل دیگری داشته باشد، تمرکز کافی روی خوشنویسی ندارد.

دبیر اجرایی جشنواره خوشنویسی فجر در سال‌های 73، 74 و 88 ادامه داد: خوشنویسانی که جایگاه آنها مشخص است و امتحان خود را پس داده‌اند، باید آثار آنها مورد توجه قرار گیرد. اما به نظر می‌رسد نسبت به دوستان خوشنویس غفلت می‌شود و بسیاری از افرادی که در انجمن خوشنویسان حضور داشته و عمر خود را در این راه صرف کرده‌اند، کمتر توجهی به کار آنها می‌شود. این در حالی است که باید هنرمندان خوشنویس معرفی شوند تا نسل بعدی انگیزه داشته باشد قدم در راه این هنر بگذارد.

محمد صادق احدپور

او که مقام اول نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال 1385 و لوح افتخار نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام در سال 1375 را دریافت کرده است، درباره تلاش هایی که در خصوص اقتصاد هنر خوشنویسی انجام می شود و خریداری آثار خوشنویسی و نگهداری آنها در مجموعه‌ها و موزه‌ها گفت: خرید آثار از هنرمندان تراز اول کشور می‌تواند علاوه بر ایجاد دلگرمی بین آنان سبب شود که گنجینه نفیسی در این رشته هنری تاریخی گردهم جمع شود و نقش هنرمندان معاصر در زمان حیات و زندگی آنان پررنگ شود.