محمود سالاری، رئیس بنیاد ادبیات نمایشی درباره جایگاه ادبیات نمایشی ایران در سطوح جهانی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: اصل نخست در بررسی این موضوع، بحث ترجمه آثار از زبان فارسی به سایر زبان‌های مقصد است که متأسفانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی به تأسیس مرکز ترجمه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و تصریح کرد: چندی پیش قرار شد تا مرکزی با عنوان مرکز ترجمه آثار ایرانی به عنوان متولی موضوع ترجمه به سایر زبانهای مقصد فعالیت خود را به شکل متمرکز آغاز کند اما این اقدام به سرانجام نرسید و هنوز هم هیچ نهادی به شکل مستقیم مسئولیت این بخش فرهنگی و لازم برای صدور آثار داخلی به سایر نقاط جهان را بر عهده نگرفته است.

رئیس بنیاد ادبیات نمایشی در ادامه و با اشاره به ایجاد حس دوگانگی در برخی نمایشنامه‌نویسان گفت: نمایشنامه‌نویسان باید بر این امر اذعان داشته باشند که هنرمند غربی علاقه‌مند است چیزی را ببیند که به آن دسترسی ندارد و هرگز نمی‌توان دنیا را شرقی دید و غربی نوشت پس نباید در مسیر صدور نمایشنامه ایرانی دچار دوگانگی فرهنگی شوند.

سالاری افزود: در این حوزه می توان مروری بر تجربه های سینمایی خاور دور در انتقال اصالت زندگی خود به دیگر کشورها داشت که به مراتب با اقبال جلب نظر تماشاچی در سراسر جهان و به ویژه کشورهای غربی مواجه شده‌اند.

رئیس سابق بنیاد ادبیات داستانی از تفاوت میان دغدغه های نمایشنمه نویس شرق و غرب گفت و ادامه داد: برخی درام نویسان فعال در کشور بر این باورند که می توان با تلفیق نگاه شرقی و غربی در اثر، نظر سایر مخاطبان را جلب کرد اما به مراتب این گونه نوشته‌ها نه در داخل کشور و نه در سطوح بین الملل جایگاهی کسب نکرده اند؛ پس باید در محتوا تجدید نظر کرده و با ترجمه مناسب آثار برآمده از فرهنگ ایرانی، گستره این هنر را به جایگاه جهانی سوق دهیم.

سالاری در پایان، توجه به ایجاد جایگاه جهانی برای آثار فاخر ایرانی را از برنامه های آتی بنیاد ادبیات نمایشی برشمرد و گفت: بسیار علاقه مندیم که به عنوان یک نهاد مسئول در راستای حمایت از نمایشنامه نویسان که علی رغم شایستگی‌های بسیار هنوز هم به شناخت داخلی مطلوب و خارجی نرسیده اند اقداماتی را انجام دهیم. در این راستا حسن نظر رایزنان فرهنگی نیز کمک شایانی را خواهد کرد هرچند تا امروز بیشتر اقدامات آنها در راستای توسعه جهانی گونه های دیگر هنری بجز عرصه هنرهای نمایشی انجام شده است.

انتهای پیام/52/53