به گزارش هنرآنلاین، نمایش "یک نظریه شخصی" به نویسندگی علی خوش‌گفتار و کارگردانی مهدی همتی از 15 مرداد تا 1 شهریور ماه،‌ در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به روی صحنه می‌رود.

فرزانه اعلایی، امید اسماعیلی، سعید حسین خانی، سیما سادات نائل و محمدامین ابارشی بازیگران "یک نظریه شخصی" هستند. سجاد همت، علی‌اصغر ایزی و محمدامین ابارشی به‌عنوان دستیاران کارگردان، سیما سادات نائل به‌عنوان طراح صحنه، شادی هاشمی به‌عنوان طراح لباس، علی‌رضا تقی‌پور به‌عنوان آهنگساز، محدثه مرادی به‌عنوان منشی صحنه، طهورا سادات نبی‌یان به‌عنوان گریمور و ناهید مرادی به‌عنوان مشاور رسانه‌ای و تبلیغات و روابط‌عمومی سایر عوامل نمایش را شامل می‌شوند.

در خلاصه نمایش آمده: "نادر به علت مشکلاتی که از کودکی با آن درگیر بوده است مخالفت شدیدی با همسرش در مورد بچه‌دار شدن می‌کند. در این میان نادر دچار بیماری روحی و همسرش دچار افسردگی شدید می‌شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود مسیر زندگی این زوج دستخوش تغییراتی شود ..."

"نمایش یک نظریه شخصی"  ساعت 21 در محل تماشاخانه استاد مشایخی واقع در ضلغ شمال‌غرب چهارراه ولیعصر اجرا می‌شود و مدت زمان آن 60 دقیقه است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

قابل ذکر است که سه شب اول اجرا شامل تخفیف است وهمچنین اجرا، تخفیف‌های گروهی را نیز در بر دارد.

 

الهام پاوه نژاد :

جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی شروع دوباره جذب مخاطب است

الهام پاوه‌نژاد بازیگر مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون، برگزاری سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی "نوایش" را فرصت مناسبی برای شروع دوباره جذب مخاطب رادیو دانست.

او در این باره گفت: با توجه به گرفتاری و دغدغه‌های امروزی، بهتر است قصه‌ها و نمایش‌های کوتاه برای مخاطبان، تولید شود تا فرصت کنند آن را در یک قسمت بشنوند.

این هنرمند نام آشنا توصیه کرد: زمان، زمان داستان‌های کوتاه است چون سرعت زندگی آنقدر بالاست که صبوری را از ما گرفته است، برای همین بهتر است هنرمندان با تولید نمایش‌های رادیویی کوتاه، مخاطب رادیو را جذب کرده و پس از آن به سراغ نمایش‌های رادیویی چند قسمتی بروند.

او در پایان گفت: این روزها با توجه به فعال شدن تولید کتاب‌های صوتی‌، موقعیت مناسبی است که تولید نمایش‌های رادیویی هم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و این فضا بار دیگر با تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شود.

گفتنی است، این روزها رادیو نمایش در حال جمع‌آوری آثار بخش حرفه‌ای و مردمی برای شرکت در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی "نوایش" است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فراخوان و نیز شرکت در این جشنواره به سایت: www.radionamayesh.ir مراجعه کنند.

 

داریوش مودبیان :

"ایجاز" از نشانه‌های نبوغ در رادیو است

داریوش مودبیان هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون، " ایجاز" را از نشانه های نبوغ در رادیو دانست.

مودبیان با بیان این مطلب افزود: شرکت‌کنندگان در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی باید به مقوله "ایجاز"، توجه بسیاری داشته باشند و داستانی را برای نمایش‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای در نظر بگیرند که آغاز، میانه و پایان  درستی داشته باشد.

وی در خصوص داوری جشنواره نوایش توصیه کرد: بهتر است در داوری این جشنواره کیفیت آثار مورد نظر باشد نه کمیت و این کیفیت نیز در حد بالا و اعلی باشد.

مودبیان همچنین درباره نگارش نمایش کوتاه رادیویی گفت: "ادبیات" عرصه بسیار گسترده‌ای است، به خصوص ادبیات نمایشی که جایگاه خودش را دارد و وقتی نمایش کوتاه آن هم از نوع رادیویی مدنظر باشد کار بسیار سخت می شود چرا که فن بسیار پیچیده‌ای است.

این هنرمند ادامه داد: در رادیو، قدم اول داستان است، توصیه من به جوان‌هایی که علاقه‌مند به فضای نمایش رادیویی هستند این است که برای نوشتن نمایشنامه سراغ ادبیات داستانی ایرانی بروند و اگر به آثار بزرگ جهان علاقمند هستند با مطالعه و ایرانیزه کردن از آن متون، الگوبرداری کنند.

این کارگردان یادآور شد: به خاطر دارم زمانی با مرحوم شجره مجموعه کمدی‌های بزرگ جهان را در رادیو به شکل حرفه‌ای کار کردیم که برخی از آنها با تنظیم رادیویی مرحوم شجره و برخی دیگر با ترجمه و تنظیم رادیویی بود که من انجام می‌دادم و به همین دلیل و کارهایی که در گذشته انجام داده‌ایم تأکید دارم که تنظیم رادیویی مسئله بسیار مهمی در رادیو است و به تبع آن وقتی قرار است نمایش کوتاه باشد در مرحله تنظیم رادیویی کار نویسنده سخت‌تر می‌شود.

این هنرمند در پایان  توضیح داد: در واژه "نمایش رادیویی" تضاد وجود دارد چون وقتی می‌گوییم: "نمایش"، جلوه‌های دیداری مدنظرمان است در صورتی که در نمایش رادیویی ظاهرا جلوه‌های دیداری وجود ندارد اما در جلوه‌های شنیداری باید از کدها و رموزی استفاده شود که این تداعی معانی و فضا در ذهن تماشاگر رخ بدهد، به گونه‌ای که شنونده بتواند با شنیدن، شخصیت‌ها و حتی موقعیت‌های داستان را  ببیند که البته این در کار در رادیو بسیار دشوار است.

گفتنی است، فرصت ارسال آثار در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی "نوایش" تا ساعت 24 روز سه شنبه 15 مرداد  تنها از طریق سایت www.radionamayesh.ir امکان‌پذیر است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

 

پوستر "مصاحبه" منتشر شد

پوستر نمایش‌نامه‌خوانی "مصاحبه" به تهیه‌کنندگی مصطفی مرادی دوست و کارگردانی بهارک شهبازی منتشر شد.

این پوستر نمایشی توسط مهدی رایگانی طراحی و اجرا شده است و در طراحی آن تلاش شده است با توجه به المان‌های موجود در متن نمایشی، اثری به مخاطب ارائه شود که در راستای روند اجرائی نمایشنامه بوده و تماشاگران بتوانند ارتباط بصری خوبی با آن برقرار کند.

نمایشنامه‌خوانی "مصاحبه" نوزدهم مردادماه 1398 ساعت 21 در سالن شماره 1 تماشاخانه سپند به نشانی  خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۶۹ به روی صحنه خواهد رفت و علاقه‌مندان تئاتر می‌توانند برای تهیه بلیت این اثر نمایشی  به سایت تیوال  به نشانی www.tiwall.com  مراجعه کنند.

 

برگزاری کارگاه‌های فصلی پروژه ملی چهار فصل تئاتر ایران به میزبانی حوزه هنری

کارگاه‌های فصلی دومین دور از پروژه‌ جامع ملی درام‌نویسی با نام "چهارفصل تئاتر ایران" 17 مردادماه به میزبانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و دفتر مطالعات و پژوهش‌های این مرکز برپا شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

در این کارگاه‌ها که در چهار نوبت چهارساعته برگزار می‌شود، 8 نمایش‌نامه از 7 استان کشور که ایده‌های اولیه‌ آن‌ها در قالبی منتخب به نویسندگانشان اعلام شده و در زمان مقرر نمایش‌نامه‌های نهایی‌شان دریافت شده بود، از سوی اعضای هیئت‌علمی این پروژه با عنوان کمدی متشکل از کوروش نریمانی، فرهاد امینی و سیروس همتی بررسی شده و راهکارهای عملیاتی برای بازنویسی به نویسندگان آنها ارائه می‌شود.

براین اساس این نویسندگان تا پایان مرداد‌ماه فرصت دارند نسخه‌ اصلاح‌شده‌ آثارشان را مجدداً ارسال کرده تا پس از تأیید اعضای هیئت‌علمی در قالب مجموعه در نوبت چاپ قرار گیرند.

لازم به ذکر است که فراخوان فصل سوم از دور جدید این پروژه هم‌زمان با اتمام کارگاه‌ها منتشر شده و در اختیار قرار خواهد گرفت.

اسامی 8 نمایشنامه‌نویس راه‌یافته به این کارگاه‌ها به شرح زیر است:

مسعود احمدی از فارس با نمایشنامه "انجمن هیولاهای گمنام"

سروش بهاری از مازندارن با نمایشنامه "پایان‌های خوش"

احمد ملک نژاد از خراسان رضوی با نمایشنامه "حمام جنیان"

سمانه مدحی از قزوین با نمایشنامه "حیاط خلوت"

مصطفی جعفری جوزانی از اصفهان با نمایشنامه "رسوایی‌ها"

عارف مهتاب از اردبیل با نمایشنامه "قصه‌ ننه‌شهرزاد قصه‌گو" نوشته‌ عارف مهتاب از اردبیل

مهدی مددی از آذربایجان شرقی با نمایشنامه "مصائب مردی با سرنوشت وارونه"

مهدی ایروانی از اصفهان با نمایشنامه "هچل"

 

نمایش "برادران می‌میرند" به صحنه می‌رود

کامبیز نیک آمیز  نمایش "برادران می‌میرند" را از ٢٧مرداد تا ١٥ شهریور ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه می‌برد.

نویسنده این نمایش رسول بانگین، تهیه کننده فاطمه جودکى و بازیگران آن علیرضا حنیفی، مریم قریشی، محمد قائم مقامی، مرجان امینی راد، علیرضا آهنگران و شیما اله بیگی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور هنری: علیرضا حنیفی، دستیارکارگردان و برنامه ریز: آرزو اولیائی، دستیار دوم کارگردان: مهسا ناصری زردشتی، منشی صحنه: عطیه خدابنده لو، مدیر اجرایی و انتخاب موسیقی: سیامک خانقلی، مدیر صحنه: صدف صفری، آکساسوار: علی باقری، طراح گریم: سولماز نجفی ، مجری گریم: سولماز نجفی و علی باقری، طراح صحنه: سارا حنیفی، طراح نور: کامبیز نیک آمیز، طراح لباس: آرزو اولیائی، طراح پوستر و بروشور: مینا قانع، عکاس: مینا قانع، عاطفه خانی،  پریسا ناصری زردشتی، روابط عمومی: مینا ترکمن و مشاور امور رسانه: ناصر ارباب.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: "زندگینامه یک اسیر جنگى که همه فکر میکنند شهید شده و بعد از چند سال آزاد میشه و برمیگرده میبینه همسرش با برادرش ازدواج کرده و این موضوع کل خانواده رو به چالش‌هایى می‌کشه..."

 

اجرای "آشویتس زنان" به کارگردانی رها حاجی زینل

رها حاجی زینل بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به زودی نمایش "آشویتس زنان" را روی صحنه خواهد برد.

رها حاجی زینل پیش از این کارگردانی آثاری همچون مسافران، مرگ یزدگرد و هجوم را در کارنامه دارد، وی همچنین به عنوان بازیگر در آثاری همچون فیلم سینمایی خفه‌گی، بی‌خداحافظی، شاباش و سریال نهنگ آبی به ایفای نقش پرداخته است، حاجی زینل به تازگی نمایش کرونوس را در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو روی صحنه داشته و در این اثر به ایفای نقش پرداخته است.

نمایشنامه آشویتس زنان به تازگی در نشر آماره به چاپ رسیده است، این اثر روایتی بر اساس واقعه‌ای تاریخی در جریان جنگ جهانی دوم و اردوگاه‌های کار اجباری است.

آشویتس زنان به نویسندگی علی صفری و تهیه کنندگی سمیرا کاسبی و حسن سرآبادانی در حال حاضر تمرینات خود را به صورت فشرده پشت سر گذاشته و برای اجرا در پاییز سال جاری خود را آماده می‌کند. وحید خدادادی که پیشتر سابقه حضور در آثاری همچون شرقی غمگین و روزهای بی باران را داشته در این نمایش به عنوان مجری طرح حضور دارد.

اسامی بازیگران و سایر اطلاعات این نمایش به زودی اعلام خواهد شد.