سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی ژکان کارگردان و نویسنده باسابقه سینما و سازنده فیلم‌هایی چون "مادیان" (1364)، "دخترک کنار مرداب" (1968) و "سایه به سایه" (1374)، فیلم "اولین امضا برای رعنا" را در نوبت اکران دارد.

"اولین امضا برای رعنا" قصه داستان‌نویسی است که سه کتاب چاپ کرده است، اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها نتوانسته‌اند برای او پولی به همراه بیاورند. او همراه همسر و پسر شش ساله‌اش در خانه‌ای اجاره‌ای که صاحبش از آشنایان قدیم اوست زندگی می‌کند. وقتی دوست قدیمی اطلاع می‌دهد که قصد دارد در خانه‌اش ساکن شود. زندگی نویسنده به هم می‌ریزد و... علیرضا جلالی تبار، محمدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، شهرزاد کمال زاده، فلور نظری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ژکان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم خود گفت: همچنان به دنبال اکران فیلم "اولین امضا برای رعنا" هستم. پیش از این بنیاد سینمایی فارابی قول اکران در گروه سینمایی فرهنگ را در تیرماه داده بود، اما اکران به تعویق افتاد و به پاییز موکول شد.

او توضیح داد: این فیلم سه سال پیش ساخته شد و همچنان پشت درهای بسته اکران مانده است و با این که خود بنیاد 50 درصد در ساخت فیلم مشارکت داشت، اما به لحاظ شرایط بد اکران در سینمای ایران و وجود مافیا و همچنین تسلط سالن‌داران به وضعیت اکران این فیلم‌ها، امثال من نمی‌توانیم اثرمان را اکران کنیم. متأسفانه دولت نیز هیچ برنامه‌ای برای رفع این مشکل ندارد تا فیلمسازانی مثل من که حد وسط سینما را گرفته‌اند و میانه پیش می‌روند بتوانند برای اکران فیلمشان برنامه داشته باشند و این‌گونه سرگردان نمانند.

ژکان ادامه داد: دولت گروه هنر و تجربه را برای فیلم‌های تجربی راه‌اندازی کرد و باقی اکران‌ در تصرف فیلم‌هایی قرار گرفت که اصطلاحاً به آن‌ها سینمای ستاره‌ها گفته می‌شود، اما از نظر من اهداف کاسب‌کارانه در این فیلم‌ها هست و اکران نیز در تسلط این دست فیلم‌هاست، بنابراین فیلم‌های میانه همچنان سرگردان هستند.

این تهیه‌کننده درباره وضعیت تولید فیلم "جعبه کوچک فلزی " که قرار است آن را محمد بصیری در مقام یک فیلم اولی کارگردانی کند، توضیح داد: این فیلم در ژانر کودک و نوجوان تولید می‌شود. منتظر دریافت پروانه ساخت آن هستیم تا بعد برای تولیدش تصمیم بگیریم. آقای بصیری پیش از این چندین فیلم کارگردانی کرده است اما به معنای سینمای اکران و حرفه‌ای، این فیلم نخستین اثر سینمایی اوست.