سرویس موسیقی هنرآنلاین: حمیدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی درباره آخرین فعالیت‌های خود در حوزه هنر به هنرآنلاین گفت: کتابی تحت عنوان "امضا" را در حال چاپ است که در آن امضاهای شخصیت‌های سیاسی، هنری، اجتماعی و... چاپ و تا حدودی تجزیه و تحلیل شده است. من رساله‌ای به نام "امضا" نوشته‌ام که در این کتاب منتشر می‌شود. کتاب "امضا" توسط مکتب تهران تولید می‌شود  و این روزها برای پیدا کردن ناشر در حال انجام مذاکرات هستیم.

او با تأکید بر اهمیت امضا در تاریخ بشر، ادامه داد: امضا یک شی ویژه است که از مقطعی انسان‌ها بر آثار، اموال و اشیا حک می‌کردند. انسان خود به تعبیری امضا هستی است و از طریق انسان هستی تمایز پیدا می‌کند. امضا در حوزه‌ نشانه‌شناسی یک موضوع بسیار مهم است. در حوزه‌های روانشناسی و زیبایی‌شناسی نیز جنبه‌هایی از امضا قابل‌تحلیل و آنالیز است. بنابراین امضای هر شخص از لحاظ جنبه‌های مختلف قابل نگاه کردن و تحلیل است. در سال‌های بسیار دور به‌جای امضا، مهرهایی بود که بعضی از این مهرها به‌صورت انگشتر یا اشیایی بودند که در جاهای امن نگه‌داری می‌شدند. این مهرها کارکردی کاملاً فراگیر داشتند و مجوز رخدادها، قراردادها و توافقنامه‌ها بودند. در کنار آن یک هویت شناسایی نیز به‌حساب می‌آمدند.

اردلان افزود: اگر به دوره‌های قبل‌تر برمی‌گردیم، نشانه‌گذاری‌هایی در مکان‌های جغرافیایی صورت می‌گرفت که مرزها را معین می‌کرد یا بر محصولات یک نشان به‌وسیله تخته چوبی نشانه‌گذاری می‌شد. باز دوباره به قدیم‌تر که برمی‌گردیم، تفاوت نژادها و فرهنگ‌ها می‌توانست به‌طور کلی یک امضا به‌حساب بیاید.

اردلان با اشاره به این که کتاب "امضا"  قرار است تا دو ماه دیگر به چاپ برسد، ادامه داد: این کتاب تدوین و آماده چاپ است و این روزها مراحل اخذ مجوز را طی می‌کند.

این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: هفتمین سمینار نمایش‌های آیینی سنتی که یک سمینار بین‌المللی است، 19 و 20 مردادماه در قمصر کاشان برپا می‌شود که بنده دبیر این سمینار هستم. حدود 40 سخنران در این سمینار مقاله‌های خودشان را ارائه می‌دهند. علاوه بر پژوهشگران ایرانی، پژوهشگرانی از ایتالیا، مکزیک، اسپانیا و افغانستان نیز در سمینار شرکت می‌کنند. همچنین در حاشیه سمینار به سه نفر از پژوهشگران داخلی و خارجی جایزه جلال ستاری اهدا می‌شود.

اردلان که عضو هیئت داوران  سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی نیز هست، در مورد این رویداد، گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته  هم به لحاظ کمی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم از نظر اصالت‌ها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به‌طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به‌طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام می‌دهد، رضایت‌بخش بودند. در نسبت با اصالت‌های منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر می‌برد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحن‌ها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.

وی افزود: در این دوره تاریخی، هجوم صداهای فرهنگ‌های دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده است که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگ‌های بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازنده‌ها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگ‌تر، چشمگیر است، اما وظیفه‌ای که جشنواره دارد این است که به‌خوبی نوازنده‌ها را به مراقبه و تمرین بر اساس اصالت‌ها دعوت کند و این مسائل در چارچوب جشنواره، بسیار خوب قابل ارزیابی است.

اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا اجازه می‌دهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری به دست آید که ما در وهله اول دانشمان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم بتوانیم بفهمیم در مناطق مختلف موسیقی در چه وضعیتی به سر می‌برد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاست‌های خودمان را بر اساس تغییرات تنظیم می‌کنیم و این تداوم جشنواره سبب شده موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی داشته باشد که تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.