سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "لابیرنت" اثر فرناندو آرابال با طراحی و کارگردانی فرید عزیزی از ۱۱ مردادماه ساعت ۲۲:۳۰ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند روی صحنه است. پاشا ابراهیمی، محمدصادق اسدی، نگار اکبری، عماد آلبوشوکه، یسنا تات‌لاری، صبا تراب‌خانی، محمد حسینی، محمد خیرخواهان، سوگند دیناشی، امیررضا روزبهانی، محمد صادقی، فرید عزیزی، فرنوش فرهنگ، زهرا میثمی و فاطمه نعیمی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند. 

فرید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "لابیرنت" و اجرای آن گفت: نمایشنامه‌ها و نوع جهان‌بینی آرابال از پس اتفاقات جنگ جهانی دوم و جنگ سرد بر می‌آید، لذا موضوعات نمایشنامه‌های او اساسی‌ترین مفاهیم عمیق انسانی را در بر‌ می‌گیرد و نمایش‌های آرابال را می‌توان همچون نمایش‌های شکسپیر در فرم‌های متفاوت اجرا کرد.

او در ادامه افزود: نمایش "لابیرنت" در مدت زمان طولانی تمرینات سخت و طاقت‌فرسا شکل گرفته است و ایده اصلی نمایش یکی از دغدغه‌های من در طی سال‌های اخیر بوده است. 

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه موضوع اصلی نمایش "لابیرنت" آزادی انسان و عدالت در دنیای مدرن است، خاطرنشان کرد: این نمایش سرشار از التهاب‌ها، بحران‌ها و درگیری‌های درونی و بیرونی شخصیتی، فارغ از مرزهای سیاسی و جغرافیایی است. این نمایشنامه در فضایی پست مدرن قابلیت اجرا دارد تا با آفرینش و استهزای جامعه‌های توتالیتر، گامی در جهت آزادیِ اندیشه انسان بردارد، هر چند که در نمایش هیچ راهی برای اختیار و آزادی انسان در دنیای مدرن وجود ندارد و انسان همواره اسیر دست دیگری است و تعریفی که از خویش دارد را دیگری بر روی او می‌گذارد.

او خلاصه نمایش را اینگونه توضیح داد: مردی بی‌نام و نشان در هزارتویی از ملحفه‌ها و لباسشویی‌ها به شخصی سنگین وزن زنجیر شده است. او علت و زمان بودنش را در این لابیرنت نمی‌داند، صاحبان این مکان سعی دارند او را راضی کنند تا بوروکراسی لازم انجام شود تا او از این مکان بیرون رود، ولی رفته رفته اشخاص لابیرنت نقاب از چهره خویش بر می‌دارند و او را به گناهی که مرتکب نشده است و به جرم قتلی که انجام نداده است در دادگاه بی‌عدالت لابیرنت متهم می‌کنند، آنها مرد را مجبور می‌کنند تا ابد در لابیرنت بماند و آزادی خویش را از دست بدهد و در خدمت کسانی باشد که بر لابیرنت حکمرانی می‌کنند.

عزیزی با اشاره به اینکه حدود ۱ سال و نیم روی نمایش کار شده است و نمایش "لابیرنت" در فضایی پست دراماتیک اجرا می‌شود و موضوع اصلی آن آزادی انسان در دنیای مدرن است، عنوان کرد: این اثر با دراماتورژی کامل متن، نمایشنامه ضمیمه شده و خروج نمایشنامه از فضای دیالوگ‌محور، با ایجاد فضایی کافکایی و وهم‌انگیز توسط نورهای رشته‌ای روی آکسسوارها، پردازش صداهایی دارای عمق و افکت‌های صوتی، توجه به زیر لایه اسطوره‌ای نمایشنامه (داستان مینوس، مینوتائور، لابیرنت و ...) دارد. 

او همچنین درباره طراحی صحنه نمایش اضافه کرد: با استفاده از دکور پرتابل، سبک و جذاب یک رختشویخانه که بعداً تبدیل به محکمه دادگاه می‌شود سعی در گریز از یکنواخت شدن و ایجاد ریتم در نمایش شده است و نیز با افزودن روابط اجتماعی موجود بین شخصیت‌های فرعی اضافه شده به نمایشنامه برای پیشبرد ایده پارانوئیک شخصیت اصلی نمایشنامه و... جذابیت نمایش را برای مخاطب بدون شک دو چندان خواهد کرد.

او درباره موسیقی این نمایش یادآور شد: موسیقی نمایش تلفیقی است از موسیقی کلاسیک و مدرن، برای ایجاد فضای وهم‌انگیز و هولناک دنیای لابیرنت در فضای پست دراماتیک، لذا با استفاده از افکت‌های صوتی متفاوت این فضا تشدید شده است.

دیگر عوامل نمایش "لابیرنت" عبارتند از: دستیار کارگردان: پردیس فریدنی، تهیه‌کننده: موسسه شنگرف هنر معاصر ایرانیان، مشاور کارگردان: پویا خطیبی، مشاور تولید: محمدرضا قیطاسی، طراح گریم و ماسک: ثمین سالک، سرپرست گروه اجرایی گریم: محمد مسیبی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح صحنه و آکسسوار: فرید عزیزی، پردیس فریدنی و عماد آلبوشوکه، طراح لباس: نگین صابری، اجرای گریم: شاهین پورحسین، سوگل جوادی مجد، تبسم شاهوردیانی و مژده غدیری، آهنگساز: مهدی پرویزی، میکس و مستر: فراز فرداد و محمد صادقی، وکال: ارشیا خرمی، افکت: محمد نورمحمدی، انتخاب موسیقی: پردیس فریدنی، ساخت دکور و آکسسوار: گروه هنری شنگرف (عماد آلبوشوکه، محمد خیرخواهان، محسن مرادی، یسنا تات لاری، سوگند دیناشی و فرید عزیزی)، مدیر صحنه: یسنا تات لاری، دوخت لباس: فریبا بیات، عکاس و طراح گرافیک: محمدرضا قیطاسی، طراحی و ساخت تیزر: طاها طباطباییان، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی و روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.