سرویس استان‌های هنرآنلاین: ریحانه شریعتی مدیر آموزشگاه "ری را " درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه نتیجه تلاش یک سال فعالیت بچه‌های ما از سنین ۴ تا ۱۰ سال است. البته در نوبت بعدی، نمایشگاه گروهی نوجوانان و جوانان را با قالب نقاشی متفاوتی برگزار خواهیم کرد.

او افزود: من دوست داشتم بچه‌ها با جشن‌های کهن ایرانی مانند تیرگان، مهرگان و سایر جشن‌ها آشنا شوند که البته این برنامه راجع به دو موضوع ضحاک و آرش کمانگیر نیز بود، در همین راستا کودکان به موضوع آرش و هنرجوهای نوجوان به موضوع ضحاک پرداختند.

شریعتی ادامه داد: در واقع روند آموزشی ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده بود که بچه‌ها هم‌زمان با یاد گرفتن نقاشی، بتوانند با تاریخ و اساطیر خود بیشتر آشنا شوند. ما برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم، برنامه‌هایی چون نقالی، کتاب‌خوانی و داستان خوانی را نیز به عنوان پیش‌زمینه این نمایشگاه با بچه‌ها کار کردیم.

مدیر آموزشگاه ری را تصریح کرد: به نظر من با هجوم تصاویر و کارتون‌های تخیلی و یا غیر ایرانی در انواع رسانه‌ها که به فرهنگ و هویت ما ارتباطی ندارند؛ همچنین عدم پرداختن درست و اصولی به داستان‌ها و آیین کهن ما ایرانیان در مدارس و تلویزیون، این وظیفه را در خود دیدم که به این موضوع به طور ویژه بپردازم و وقتی داستان‌های شاهنامه را در کلاس برای بچه‌ها می‌خواندم، خیلی برایشان جالب بود و اشتیاق آن‌ها سبب شد به این حوزه با ابزار نقاشی ورود کنیم.

ناصر شاکری، هنرمند عرصه تجسمی نیز در ادامه گفت: من به تجربه در حوزه آموزش نقاشی یک نقص مهم دیده‌ام. اینکه متأسفانه در این حوزه بعضاً بچه‌ها را مجاب می‌کنند به کشیدن یک شی یا شکل که این با مقوله کودک و خلاقیت منافات دارد! به همین خاطر از خانم دکتر کلهر هم دعوت کردیم تا در این برنامه در حیطه روانشناسی خلاقیت کودک و نقاشی صحبت کنند تا به خانواده‌ها گوشزد کنیم که مباحث آموزش نقاشی تا چه اندازه برای بچه‌ها اهمیت دارد و چقدر می‌تواند در سرنوشت و آینده آن‌ها دخیل باشد.

نمایشگاه تیرگان مهرگان

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: من با مقوله تولید، تکثیر، طراحی و چاپ کتاب‌های کمک آموزشی تحت عنوان: رنگ زدن، شکل را ببین و بکش، از روی شکل کپی کن و کتاب‌هایی از این دست مشکل دارم. به دلیل اینکه چنین کتاب‌هایی شدیداً خلاقیت کودک را نابود می‌کند و اعتماد به نفس بچه‌ها را می‌گیرد و در درازمدت در زندگی اجتماعی آن‌ها تأثیرات نامطلوبی می‌گذارد. من از این فرصت استفاده می‌کنم و از کسانی که در این وادی متولی هستند، خواهش می‌کنم که انتشار چنین کتاب‌هایی را منع کنند. من به بضاعت خودم سعی می‌کنم خانواده‌ها را از ایراد چنین کتاب‌هایی آگاه کنم.

 معصومه کلهر روانشناس نیز، راجع به خلاقیت و نقاشی کودک در روند زندگی آینده گفت: یکی از شروطی که سبب می‌شود نقاشی کودک با اهمیت باشد این است که کودکان به دلیل اینکه دایره واژگان کمی دارند، برای بیان هیجان خود می‌توانند از نقاشی استفاده کنند.

کلهر ادامه داد: بچه‌ها از ۳ تا ۷ سالگی می‌توانند به واسطه نقاشی، تخیلات خود را به رشد و بالندگی برسانند. برای رسیدن به این رشد نیاز است که والدین نیز با بچه‌ها همکاری کنند.

او افزود: در واقع والدین نباید به نقاشی به عنوان یک نتیجه نگاه کنند، بلکه باید نقاشی را یک فعالیت اثربخش ببینند که می‌تواند در روحیه و رشد جنبه‌های عاطفی کودکان کمک شایانی کند.

نمایشگاه تیرگان مهرگان

کلهر ادامه داد: قرار نیست هر کودکی که به کلاس نقاشی می‌رود پیکاسو شود، بلکه کلاس نقاشی می‌تواند زمان مناسبی برای تخلیه هیجان و تخیل کودک باشد. وقتی کودکان به مرحله نوجوانی و بزرگسالی می‌رسند، مجبور هستند با شرایط منطقی و واقعی روبرو شوند و برای تطبیق خود با شرایط جدید؛ ناخواسته از فضای رشد تخیلشان دور می‌مانند. به همین خاطر بهتر است ما در همان زمان سه تا هفت سالگی شرایطی ایجاد کنیم که بچه‌ها در این زمینه به خوبی رشد کنند و هنر در حوزه‌های موسیقی، نمایش و خصوصاً نقاشی بسیار می‌تواند به این روند رشد خلاقیت کودکان کمک کند.

پخش ویدئوهایی از هنرآموزان کودک و نوجوان آموزشگاه "ری را ", اهدای لوح تقدیر به هنرجوهای برتر آموزشگاه و نیز نقالی روایت آرش کمانگیر توسط یکی از هنرجوهای کودک این آموزشگاه از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بود.

نمایشگاه نقاشی "تیرگان مهرگان " امروز چهارشنبه ۹ مرداد ماه به کار خود خاتمه می‌دهد.