سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند با نام "در متن تن" در گالری ساربان، نمایشگاه آثار شهروز صدرفرزانه با نام "گل گاوزبان" در گالری ایرانشهر، نمایشگاه عکس امیرحسین شایگان با نام "نامرئی‌ها" در گالری والی و نمایشگاه نقاشی حامد مصطفوی با نام "سفر به درون، کشف برون" در گالری دیلمان، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

انسان در خلاء

نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند با نام "در متن تن" در گالری ساربان برپاست. ارجمند در این مجموعه آثار فیگوراتیوی را به نمایش گذاشته است که انسان را معلق در فضایی گنگ نشان می‌دهد. آدم‌های این نقاشی‌ها موجوداتی غیرعادی هستند که اعضای بدن آنها تغییر شکل یافته و فرم‌های غیرطبیعی پیدا کرده‌اند، با این حال هنوز می‌توان آن‌ها را افرادی معمولی دانست، زیرا در شرایطی که همه این آدم‌ها چنین شمایلی دارند، دیگر چیزی غیرعادی به نظر نمی‌رسد.

عنصر اصلی در شکل دادن این افراد، خط است. خطوط سیاهی که آزادانه در اطراف سطوح رنگی رسم شده‌اند، فرم‌ها را در عین عدم قطعیت، مشخص و آشکار می‌کنند. در اغلب موارد سطوح رنگی بدون مرزهای مشخص در کنار هم قرار گرفته و حتی با یکدیگر تداخل دارند و به این ترتیب باز هم نقش خط پر رنگ‌تر می‌شود. خطوطی که گاه قدرتمند و ضخیم شده و گاه بسیار ظریف و نازک می‌شوند، احساسات مختلف را بروز داده و همواره با لکه‌های رنگ و ضرب قلم‌ها، تصاویری اکسپرسیو را ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند در گالری ساربان

آدم‌ها در این آثار معمولا هیچ کنش خاصی ندارند؛ اما تعدادی از آنها در زندگی روزمره و یا در ارتباط با افراد دیگری مانند کودکان دیده می‌شوند. این افراد بر روی زمینه‌هایی خالی قرارگرفته‌اند و به نظر می‌رسد در خلاء قرار دارند. به این ترتیب آنها هیچ ارتباطی با فضای اطراف ندارند، اما در عین حال رنگ‌هایی که از بدن بیرون زده و بر زمینه پخش شده است، ارتباطی میان شخص و فضای اطراف برقرار می‌کند.

بخشی از آثار نمایشگاه نیز به کلاژ‌ اختصاص دارد. در این آثار نیز همان رنگ‌ها و خطوط دیده می‌شوند اما برش خوردن پیکره‌ها و سایه‌ای که روی دیوار انداخته‌اند، بار دیگر بر جدا بودن آنها از زمینه و فاصله‌ای که با اطراف دارند تاکید می‌کند. زوایای حاصل از برش خوردن باعث شده است لطافت موجود در نقاشی‌ها که حاصل در هم رفتن رنگ‌ها بود از میان برود و تحکم و خشونتی در آنها به وجود آید.

نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند با نام "در متن تن" تا 14 مرداد در گالری ساربان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

گل‌های جاندار

نمایشگاه آثار شهروز صدرفرزانه با نام "گل گاوزبان" در گالری ایرانشهر برپاست. شهروز صدر را بسیاری از مخاطبان آثارش با تصاویری که هر روز در فضای مجازی منتشر می‌کند، می‌شناسند. نقاشی‌های دیجیتالی که به سادگی با چند خط و با سطوح رنگی، موضوعاتی گاه ساده مانند گل‌ها و جانوران و یا مسائلی پیچیده مانند روابط انسانی را به تصویر می‌کشند. تعداد زیاد آثار او و سرعتی که در خلق آنها دارد باعث نشده است سوژه‌ها به تکرار بیفتند و او اغلب حرف جدیدی در نقاشی‌های خود دارد.

حالا شهروز صدر فضای نمایش آثار خود را تغییر داده و بار دیگر به نقاشی و مدیوم‌های رایج آن بازگشته است تا مخاطب را در محیطی متفاوت در برابر آثارش قرار دهد. قاب کوچک اینستاگرام که به مخاطب اجازه نمی‌داد در جزییات کارها دقیق شود، این بار به تابلوهایی بزرگ تبدیل شده است و مخاطب در برابر عظمت آثار احساس کوچکی می‌کند.

موضوع آثار این مجموعه گل‌ها و گیاهان هستند. یک بوم دو متری فضایی برای عرض‌اندام گلی تک شاخه است که ابعادی بزرگ‌تر از انسان دارد و او را به کنکاش خود فرا می‌خواند. صدر در این نقاشی‌ها همان روحیه آثار دیجیتال خود را حفظ کرده است. زمینه‌های وسیع و تک‌رنگ که با رنگ روشن و گرم پوشانده شده است، بستری برای نمایش گلی هستند که مانند یک انسان هویتی خاص پیدا کرده و جایگاهی قابل توجه یافته است.

نمایشگاه آثار شهروز صدرفرزانه در گالری ایرانشهر

تغییر هویت گل‌ها جایی پر رنگ‌تر دیده می‌شود که گل‌ها دارای زبان یک موجود زنده هستند. اینجاست که نام "گل گاو زبان" می‌تواند ترجمه‌ای نعل به نعل داشته و یک گل را با زبان گاو مشاهده کنیم و یا حتی زبان برآمده از میان گل را متعلق به انسان بدانیم.

قرار نیست گل‌های صدر جنبه زیباشناسانه داشته و به عنوان عناصر رومانتیک یا تزیینی دیده شوند. بلکه گل‌ها با زبان میان‌شان، تصویری نازیبا و حتی ترسناک را ایجاد می‌کنند که مخاطب را به تأمل وامی‌دارد. تعداد اندک آثار به نمایش درآمده نیز در وهله اول مخاطب را به تعجب می‌اندازد، اما همین محدود بودن تعداد تابلوها باعث می‌شود او فرصت بیشتری برای بررسی و دقت در آثار داشته و از بی‌توجهی و سرعتی که در زندگی امروز و فضای مجازی دارد دور شود.

نمایشگاه آثار شهروز صدرفرزانه تا 25 مرداد در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

تکرار جزء و تنوع کل

نمایشگاه عکس امیرحسین شایگان با نام "نامرئی‌ها" در گالری والی برپاست. تصاویری که در این مجموعه به نمایش درآمده است، شباهت به هیچ عنصر آشنایی ندارند و مخاطب با نگاه کردن به آنها نمی‌تواند هیچ تصویر طبیعی را در ذهن تجسم کند. در نگاه اول آنچه به نظر می‌رسد این است که با تصاویری دیجیتالی مواجه هستیم که در کامپیوتر ساخته شده و با ترکیب سطوح و حجم‌ها، ترکیب‌بندی‌های مختلفی را به وجود آورده‌اند.

سیاه، سفید و خاکستری در کنار هم قرار گرفته و تصاویر متنوعی را به وجود آورده‌اند که گاه خط عنصر بارز آنهاست و گاه سطوحی با تنالیته‌های مختلف خاکستری، در آنها به چشم می‌آید. نکته قابل توجه در همه این آثار، تکرار است. تابلوهای گوناگون با الگوهای تصویری مختلف شکل گرفته و هرکدام ویژگی خاصی دارند. تکرار خطوط افقی، تکرار خطوط منحنی، یا تکرار سطوح لایه‌لایه را در این آثار شاهد هستیم اما این تکرار به ایجاد تصاویر بدیع و متنوع منجر می‌شود.

نمایشگاه عکس امیرحسین شایگان در گالری والی

اما تصاویر این مجموعه در واقع عکس‌هایی هستند که با لنز ماکرو از اجزای طبیعت گرفته شده‌اند. شایگان در این آثار جزئی‌ترین ارکان طبیعت را که با چشم قابل رؤیت نیست به تصویر کشیده است زیرا کل طبیعت و حیات از تکرار این اجزا به وجود می‌آید. هر بخش از طبیعت دارای الگویی تکرار شونده است که از چشم‌ها دور مانده و از وجود آن بی‌خبر هستیم.

عکس‌هایی که در این مجموعه دیده می‌شود، تصاویری دست نخورده و واقعی از عناصر مختلف هستند، با این حال شباهتی به تصاویر علمی و تحقیقاتی ندارند و تنها نکته‌ای که برای عکاس اهمیت داشته است نمایش زیبایی پنهان در طبیعت است.

نمایشگاه عکس امیرحسین شایگان تا 15 مرداد در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

بی‌قیدی درون

نمایشگاه نقاشی حامد مصطفوی با نام "سفر به درون، کشف برون" در گالری دیلمان برپاست. نقاشی‌های مصطفوی انسان را در ارتباط با دنیای پیرامون او نمایش می‌دهند، اما آنچه دیده می‌شود شباهتی چندان به دنیای واقعی ندارد. اگرچه همه المان‌های موجود در تصاویر برگرفته از واقعیت هستند، اما نحوه چینش آنها به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود تصویر نهایی مانند یک خیال یا تصویری از جهانی دیگر به نظر برسد.

در یک تابلو می‌توان فضای یک اسکله و قایق‌ها را دید، اما این محیط به سیرک بیشتر شبیه است. آدم‌هایی که در زمین و آسمان معلق هستند و بر روی اسباب گوناگون به بازی و تفریح می‌پردازند، سرخوشی غریبی دارند که آنها را از زندگی واقعی دور می‌کند و جلوه‌ای نمایشی به زندگی آنها می‌بخشد. در عین حال می‌توان آنها را افرادی واقعی دانست که شیوه زندگی خود را به دور از قواعد و آداب معمول، ترتیب داده‌اند.

نمایشگاه نقاشی حامد مصطفوی در گالری دیلمان

تابلویی دیگر به باغی از گیاهان و اشیاء تبدیل شده است که آدم‌ها در آن موقعیتی عجیب دارند. آنها بدن‌هایی بدون جنسیت هستند که شاخه‌های درختان مانند طنابی دور بدن آنها پیچیده و آنان را در فضا معلق کرده است. این افراد نیز با سرخوشی و آزادی در حال گذراندن زندگی خود هستند و به نظر می‌رسد هیچ دغدغه‌ای ندارند.

مصطفوی در این آثار رهایی انسان از قید و بندها را نمایش داده و به نوعی درونیات او را تصویر کرده است. این تصاویر می‌تواند تجسم آرزویی باشد که آدم‌ها برای رها شدن از محدودیت‌ها دارند و کشف واقعیت وجود خود دارند.

نمایشگاه نقاشی حامد مصطفوی با نام "سفر به درون، کشف برون" تا 25 مرداد در گالری دیلمان برپاست. این گالری به نشانی خیابان شریعتی، خیابان پورمشکانی، شماره 50 میزبان علاقه‌مندان است.