سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اژدهای طلایی" نوشته رولند شیملفنیگ با طراحی و کارگردانی علی پروشانی از 4 مردادماه ساعت 19 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و  حسین امیدی، مرضیه بدرقه، صبا پویشمن، ابراهیم عزیزی و محسن نوری در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

علی پروشانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش و  انتخاب این نمایشنامه گفت: حدود 6-7 سال پیش توسط یک اجرا با رولند شیملفنیگ آشنا و طی آن، جهان‌بینی و نگاهش به دنیای مدرن را پسندیدم و علاقمند شدم تا آثاری از این نویسنده آلمانی را مطالعه کنم؛ اما از آنجا که اثری از او به فارسی ترجمه نشده بود، بنابراین خودم 2- 3 نمایشنامه از شیلفنیگ را یافتم و نمایشنامه "اژدهای طلایی" که موفق به دریافت جوایزی شده بود به نظرم جذاب آمد و آن را ترجمه کردم. چندین بار تصمیم به تمرین و اجرای آن گرفتم که به دلایلی میسر نشد؛ تاکنون که آن را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آوردم.

او در ادامه اضافه کرد: رولند شیملفنیگ نگاه و رویکری مدرن به زندگی روزمره و اخلاقیات معاصر دارد و آن چیزی است که این روزها بر صحنه تئاتر به دلیل ارجاع به متون کلاسیک کمتر دیده می‌شود در حالی‌که در سینما بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

کارگردان نمایش "جمجمه‌ای در کانامارا" درباره موضوع و مضمون نمایش "اژدهای طلایی" عنوان کرد: این اثر نمایشی به روابط و مسائل میان انسان‌ها می‌پردازد؛ موضوع مهاجرت که بخشی از زندگی معاصر است و سواستفاده انسان‌ها از یکدیگر.

او داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: این نمایش داستان پسر پناهنده‌ای است که در یک رستوران شرقی کار می‌کند. او دچار دندان درد می‌شود و از آنجا که اوراق هویتی ندارد این امکان وجود ندارد او را به نزد پزشک ببرند و بنابراین بر آن می‌شوند تا دندانش را بکشند. همزمان 5 قصه دیگر توسط ساکنان طبقات بالای رستوران شروع به روایت می‌شود؛ مهماندار رستوران، زن و مردی که قصد جدایی دارند، پدر بزرگ و نوه‌اش و حتی قصه یک مورچه و جیرجیرک. تا درنهایت داستان‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا پرده‌ای از حقایق جهان اجتماعی مدرن بردارند.

پروشانی درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه اصلی عنوان کرد: در ترجمه نمایشنامه به متن اصلی وفادار بودم اما به منظور اجرا، دراماتورژی بر نمایشنامه صورت گرفت و بخش‌هایی از آن حذف و اضافه شد.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این اثر حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "اژدهای طلایی" یادآور شد: از آنجا که این نمایشنامه آلمانی است در بخش عمده‌ای از آن از مکتب فاصله‌گذاری برشت استفاده شده است و این نمایش به سبک رئالیسم جادویی اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش "لابیرنت" درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "اژدهای طلایی" تصریح کرد: این نمایش 48 صحنه دارد و ترکیبی از فضای شرقی است. دکور نمایشی به منظور فضاهای بسیار این اثر، طراحی شده است. موسیقی نمایش نیز انتخابی است.

علی پروشانی در پایان صحبت‌هایش گفت: "اژدهای طلایی" نگاهی به اخلاقیات و روابط اجتماعی معاصر دارد و آشنازدایی در آن وجود دارد. نقش زن و مرد در این اثر جابه‌جا می‌شود چراکه این اتفاق دغدغه امروز آدم‌هاست که علاقمندند چیز دیگری به جز خودشان باشند و این موضوع به مخاطب امکان همذات‌پنداری و تصور را می‌دهد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: رها جهانشاهی، طراح صحنه: علی پروشانی، طراح نور: حمید جلالی، طراح لباس و آکسسوار: غزاله غفرانی، ویدئو آرت: سیاوش نقش‌بندی، طراح موشن: مهرداد ایرانی، طراح گرافیک: مجتبی ادیبی، ساخت تیزر: میثم زرقانی (گروه هنری artcut)، عکاس: ضیا صفویان، مدیر تبلیغات: امیر قالیچی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سامان پورسلیمانی، گروه کارگردانی: نادر مقدم و روجا رمضانی، منشی صحنه: روجا رمضانی، مدیر صحنه: مهدی یزدانی، ساخت دکور: مصطفی طباطبائی، امیرحسین بابائیان احمد باباییان، محمدحسن درباغی فرد و حمید برنا، دستیار لباس: شهره صمیمی، دوخت لباس: حسین پناهی، تبلیغات مجازی: رضا صبور، اجرای تبلیغات: تئاتر بازها، تئاتر مارکت و مدیر ارتباطات و مشاور رسانه: امیر پارسائیان مهر.

علاقمندان به منظور تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.