سرویس سینمایی هنرآنلاین: روتگر هاور بازیگر همه‌فن‌حریف هلندی که در دهه 1970 به شهرت رسید و در فیلم "بلید رانر" ریدلی اسکات نقش یک روبات هوشمند را بازی کرد، 19 ژوئیه، بعد از یک بیماری کوتاه در خانه خود در هلند از دنیا رفت. او 75 ساله بود.

استیو کنیس مدیر برنامه‌های هاور خبر درگذشت او را تأیید کرد و گفت مراسم تدفین او چهارشنبه پیش برگزار شد.

تحسین‌شده‌ترین نقش‌آفرینی هاور در فیلمی بود که در اکران اولیه یک شکست بزرگ به همراه داشت. او در 1982 در فیلم علمی تخیلی "بلید رانر" نقش روی بتی شخصیتی قاتل‌گونه، هرچند پراحساس و رهبر یک گروه روبات قانون‌شکن را مقابل هریسن فورد در نقش ریک دکارد یک کارآگاه دلزده و عضو سابق واحد ویژه پلیس معروف به "بلید رانرها" ایفاء کرد.

"بلید رانر" با گذر زمان جایگاه فیلمی کالت و بسیار تأثیرگذار را پیدا کرد و بتی ماندگارترین نقش کارنامه هاور باقی ماند. صحنه‌ای که او پس از رویارویی نهایی با ریک، زیر باران می‌میرد و پس از مرگش، کبوتری سفید بر فراز ساختمان پرواز می‌کند، یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینماست.

از نقش‌های اخیر هاور می‌توان به دو فیلم در سال 2005 اشاره کرد: کاردینال رورک در "شهر گناه" و یک شخصیت شرور در "بتمن آغاز می‌کند" به کارگردانی کریستوفر نولان. هاور همچنین در فصل ششم سریال "خون حقیقی" تولید شبکه اچ‌بی‌او نقش پادشاه قبیله‌ای که خانواده استک‌هاوس از تبار آن هستند و پدربزرگ سوکی استک‌هاوس را ایفاء کرد.

هاور در ایفای نقش شخصیت‌های ترسناک و نقش‌های خون‌آشامی بسیار توانا بود. او در "دراکولا سه‌بعدی" به کارگردانی داریو آرجنتو نقش ون هلسینگ را بازی کرد و در 2004 در سریال کوتاه "سالمز لات" که با اقتباس از رمان استفن کینگ ساخته شد، در نقش خون‌آشام بارلو مقابل دوربین رفت.

هاور متولد 23 ژانویه 1944 در بروکلن در نزدیکی آمستردام بود. او در 15 سالگی از خانه فرار کرد و در یک کشتی باری مشغول کار شد. در 1962 به آمستردام برگشت و مدتی کوتاه آموزش بازیگری دید، اما بار دیگر مدرسه را رها کرد تا به ارتش ملحق شود. در نهایت به یک گروه از هنرمندان تجربی پیوست و همراه این گروه چند سال به‌عنوان بازیگر، کارگردان، طراح لباس و مترجم فعال بود.

هاور در هلند اولین بار در 1969 با بازی در نقش فلوریس، شوالیه‌ای شبیه آیوانهو، در سریالی به همین نام به کارگردانی پل ورهوفن مورد توجه قرار گرفت. "فلوریس" سریالی بسیار محبوب از کار درآمد. هاور در 1975 نقش فلوریس را در یک سریال دیگر تکرار کرد. موفقیت بزرگ او در 1973 با بازی در فیلم "راحت‌الحلقوم" ساخته ورهوفن رقم خورد. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

او بعد از بازی در سه فیلم هلندی دیگر به کارگردانی ورهوفن از جمله "سرباز نارنجی" (1977) که در آمریکا نیز با اقبال روبرو شدند، به هالیوود راه پیدا کرد و اولین بار در 1981 در تریلر "شاهین‌های شب" با سیلوستر استالونه همبازی شد.

هاور در دهه 1980 بیشتر در نقش‌های اکشن ظاهر می‌شد. او نقش اصلی فیلم فانتزی و پرهزینه "شاهین‌بانو" (1985) را بازی کرد؛ در فیلم حماسی "گوشت و خون" (1985) بار دیگر با ورهوفن همکاری کرد؛ در "مسافر مجانی بین راه" (1986) در نقش یک قاتل روانی بازی کرد؛ و در ریبوت امروزی سریال وسترن "تحت تعقیب: مرده یا زنده" (1986) نقش یک جایزه‌بگیر را داشت.

موفقیت هنری بزرگ هاور، بازی در فیلم "افسانه الکلی مقدس" به کارگردانی ارمانو اولمی بود. او در این به نقش مردی بی‌خانمان ظاهر شد که زیر پل‌های پاریس زندگی می‌کند. "افسانه الکلی مقدس" در 1988 برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد.

"تعطیلی آخر هفته آسترمن" آخرین ساخته سام پکین‌پا از دیگر فیلم‌های هاور در دهه 1980 است. او همچنین در 1988 برای بازی در نقش رهبر شورشیان یک اردوگاه کار اجباری در فیلم تلویزیونی "فرار از سوبیبور"، برنده جایزه گلدن گلوب بازیگر مرد نقش مکمل شد.

هاور در دهه 1990 همچنان در تولیدات آمریکایی و بین‌المللی نقش‌های معمولی بازی کرد و در اولین نسخه سینمایی "بافی قاتل خون‌آشام" در نقش یک خون‌آشام ظاهر شد.

او همچنین یک فعال اجتماعی بود. هاور، اسپانسر یک سازمان حفاظت از محیط زیست و مؤسس یک تشکیلات غیرانتفاعی با هدف آگاهی‌رسانی در مورد بیماری ایدز بود. او 50 سال با اینکه تن کاته همسر دومش زندگی کرد. آیشا هاور دختر او از همسر اولش هایدی مرتز خود یک بازیگر است.

علی افتخاری